Podcast • mei 2022 • Steven Boelens & Cis Scherpereel

Hoe de diamantjuwelen van Baunat de wereld veroveren.

In “De E-commerce Podcast” gaat Cis Scherpereel op zoek naar inspirerende verhalen achter de schermen van Belgische webshops.

In de eerste aflevering zit Steven Boelens van Baunat in de studio. Het thema? Het wereldwijd online verkopen van exclusieve diamantjuwelen.

Baunat is een Belgisch merk van diamantjuwelen met een internationale reputatie, opgericht in 2008.

Baunat verkoopt wereldwijd, heeft een direct to consumer strategie, ontwerpt en maakt juwelen zelf, heeft 12 showrooms, verbindt artisanaal met digitaal en heeft een uitmuntende klantentevredenheid.

De diamond award van Safeshops

Baunat ontving in 2021 de Diamond Award (what’s in a name) van Safeshops, een bekroning voor het volledige concept. Gaande van de innovativiteit van het product, de logistieke flows, de presentatie, de kwaliteit van internationale websites, de verzending en de klantenservice.

Baunat.com is het resultaat van 14 jaar evolutie en maniakale focus op het nastreven van de perfectie.

Mijn taak bestaat erin de mensen in ons bedrijf te coachen. Want onze mensen maken het verschil.

Steven Boelens - co-founder van Baunat.com
Steven Boelens, co-founder van Baunat

Het e-commerce vierluik

Naast de eigen webshops is Baunat vandaag fysiek aanwezig in grote Europese en Aziatische wereldsteden en heeft voor de komende jaren zijn ogen gericht op New York en Tokio. Hun showrooms (geen winkels) ontvangen klanten die luxe omarmen. Er is een duidelijke synergie tussen die showrooms en de webshop.

Met markplaatsen of platformen experimenteert Baunat in Hong Kong. Omdat online shopping Malls daar eerder de gewoonte. “We zijn er toch niet zo’n fan van”, zegt Steven Boelens, “vooral omdat we daardoor heel wat data missen van onze klanten.”

Het vierde luik in het klavertje vier is social commerce. Daar ondervindt Baunat een opmerkelijk verschil tussen Europa en de Aziatische regio. Bij ons werkt social media vooral inspirerend. In China is er veel meer invloed van influencers en social media kanalen met directe commerciële conversie.

Maatwerk

Baunat biedt een vaste collectie van diamantjuwelen. 25% van de klanten vraagt maatwerk via de webshop. Een bepaalde ring in geel goud laten maken is een eenvoudige vraag, maar dat maatwerk kan heel ver gaan en maanden in beslag nemen.

Gemiddeld draait een aankoop rond de 5000 euro, maar er zijn er ook al van 500.000 euro geweest…”

Bij maatwerk worden er 3D views uitgewisseld met de klant. Pas wanneer die views goedgekeurd worden, wordt het juweel gemaakt.

baunat03

100% made in Belgium

Het kwaliteitslabel dat Antwerpen kan voorleggen in de diamantwereld is een oneerlijk voordeel voor Baunat. De juwelen worden steeds in Antwerpen gemaakt, ook als ze in een showroom in Mumbai worden besteld. Dit gebeurt in het eigen atelier of bij experten in de Antwerpse wijk. Zo blijft Baunat flexibel en snel én kan men de garantie Made in Belgium steeds waarmaken.

Direct-to-consumer

Baunat weert elke tussenschakel dankzij de D2C strategie. Klanten kopen bij de makers en dat vereist een snelle en flexibel logistiek concept. Baunat heeft de losse componenten van de juwelen op voorraad en assembleert die van zodra de aankoop plaatsvindt. Er is dus geen voorraad nodig van vele miljoenen euros.

Klanten kopen ook graag bij de makers omwille van het prijsvoordeel. Tot meer dan de helft van de sterke merken Tiffany of Cartier. Die opvallende prijs is zelfs af en toe een reden om niet te kopen. Klanten vertrouwen het zaakje niet altijd omwille van de prijs. Net daarom zet Baunat buitengewoon sterk in op elk aspect die het vertrouwen van de klant kan winnen. Certificaten van onafhankelijke labo’s horen daarom steevast bij de afgeleverde juwelen.

Excelleren in klantenservice

De klant van Baunat is een “smart buyer”. Het is een heel emotioneel geladen product, dat perfect moet zijn. Die verwachtingen worden steevast ingelost. Dat bewijst de uitzonderlijk goede score op Trustpilot. Met deze partij werkt Baunat reeds samen van bij het prille begin.

klantenservice score bij Trustpilot

Cross-Border commerce

De do’s en don’ts van cross-border e-commerce zijn bij Baunat intussen al goed gekend. België is goed voor zo’n 5% van de verkoop. De rest gaat de wereld rond. Om die klanten te bekoren zijn er verschillende munten, talen, betaalsystemen en verzendopties. In Azië zijn er ook andere voorkeuren en culturele gewoontes en daar wordt rekening mee gehouden in de respectievelijke landversies van de webshop

trust

Baunat is een terecht bekroonde webshop die excelleert in klantentevredenheid in een internationale context. Een voorbeeld ook op vlak van direct-to-consumer commerce. Door de tussenschakels te weren, slaagt men er ook in om ook van de productprijs een verschil te maken.

Dit totaalplaatje zet Baunat stevig op de e-commerce wereldkaart.

De E-commerce Podcast wordt gerealiseerd door Mex United, met de steun van bpost en Safeshops.

What’s next?

De E-commerce Podcast

Podcast • mei 2022 • Cis Scherpereel in gesprek met Steven Boelens (Baunat)

Hoe de diamantjuwelen van Baunat de wereld veroveren.

In “De E-commerce Podcast” gaat Cis Scherpereel op zoek naar inspirerende verhalen achter de schermen van Belgische webshops.

In de eerste aflevering zit Steven Boelens van Baunat in de studio. Het thema? Het wereldwijd online verkopen van exclusieve diamantjuwelen.

Baunat is een Belgisch merk van diamantjuwelen met een internationale reputatie, opgericht in 2008.

Baunat verkoopt wereldwijd, heeft een direct to consumer strategie, ontwerpt en maakt juwelen zelf, heeft 12 showrooms, verbindt artisanaal met digitaal en heeft een uitmuntende klantentevredenheid.

De diamond award van Safeshops

Baunat ontving in 2021 de Diamond Award (what’s in a name) van Safeshops, een bekroning voor het volledige concept. Gaande van de innovativiteit van het product, de logistieke flows, de presentatie, de kwaliteit van internationale websites, de verzending en de klantenservice.

Baunat.com is het resultaat van 14 jaar evolutie en maniakale focus op het nastreven van de perfectie.

Mijn taak bestaat erin de mensen in ons bedrijf te coachen. Want onze mensen maken het verschil.

Steven Boelens - co-founder van Baunat.com

Steven Boelens, co-founder van Baunat

Het e-commerce vierluik

Naast de eigen webshops is Baunat vandaag fysiek aanwezig in grote Europese en Aziatische wereldsteden en heeft voor de komende jaren zijn ogen gericht op New York en Tokio. Hun showrooms (geen winkels) ontvangen klanten die luxe omarmen. Er is een duidelijke synergie tussen die showrooms en de webshop.

Met markplaatsen of platformen experimenteert Baunat in Hong Kong. Omdat online shopping Malls daar eerder de gewoonte. “We zijn er toch niet zo’n fan van”, zegt Steven Boelens, “vooral omdat we daardoor heel wat data missen van onze klanten.”

Het vierde luik in het klavertje vier is social commerce. Daar ondervindt Baunat een opmerkelijk verschil tussen Europa en de Aziatische regio. Bij ons werkt social media vooral inspirerend. In China is er veel meer invloed van influencers en social media kanalen met directe commerciële conversie.

Maatwerk

Baunat biedt een vaste collectie van diamantjuwelen. 25% van de klanten vraagt maatwerk via de webshop. Een bepaalde ring in geel goud laten maken is een eenvoudige vraag, maar dat maatwerk kan heel ver gaan en maanden in beslag nemen.

Gemiddeld draait een aankoop rond de 5000 euro, maar er zijn er ook al van 500.000 euro geweest…”

Bij maatwerk worden er 3D views uitgewisseld met de klant. Pas wanneer die views goedgekeurd worden, wordt het juweel gemaakt.

baunat03

100% made in Belgium

Het kwaliteitslabel dat Antwerpen kan voorleggen in de diamantwereld is een oneerlijk voordeel voor Baunat. De juwelen worden steeds in Antwerpen gemaakt, ook als ze in een showroom in Mumbai worden besteld. Dit gebeurt in het eigen atelier of bij experten in de Antwerpse wijk. Zo blijft Baunat flexibel en snel én kan men de garantie Made in Belgium steeds waarmaken.

Direct-to-consumer

Baunat weert elke tussenschakel dankzij de D2C strategie. Klanten kopen bij de makers en dat vereist een snelle en flexibel logistiek concept. Baunat heeft de losse componenten van de juwelen op voorraad en assembleert die van zodra de aankoop plaatsvindt. Er is dus geen voorraad nodig van vele miljoenen euros.

Klanten kopen ook graag bij de makers omwille van het prijsvoordeel. Tot meer dan de helft van de sterke merken Tiffany of Cartier. Die opvallende prijs is zelfs af en toe een reden om niet te kopen. Klanten vertrouwen het zaakje niet altijd omwille van de prijs. Net daarom zet Baunat buitengewoon sterk in op elk aspect die het vertrouwen van de klant kan winnen. Certificaten van onafhankelijke labo’s horen daarom steevast bij de afgeleverde juwelen.

Excelleren in klantenservice

De klant van Baunat is een “smart buyer”. Het is een heel emotioneel geladen product, dat perfect moet zijn. Die verwachtingen worden steevast ingelost. Dat bewijst de uitzonderlijk goede score op Trustpilot. Met deze partij werkt Baunat reeds samen van bij het prille begin.

klantenservice score bij Trustpilot

Cross-Border commerce

De do’s en don’ts van cross-border e-commerce zijn bij Baunat intussen al goed gekend. België is goed voor zo’n 5% van de verkoop. De rest gaat de wereld rond. Om die klanten te bekoren zijn er verschillende munten, talen, betaalsystemen en verzendopties. In Azië zijn er ook andere voorkeuren en culturele gewoontes en daar wordt rekening mee gehouden in de respectievelijke landversies van de webshop

trust

Baunat is een terecht bekroonde webshop die excelleert in klantentevredenheid in een internationale context. Een voorbeeld ook op vlak van direct-to-consumer commerce. Door de tussenschakels te weren, slaagt men er ook in om ook van de productprijs een verschil te maken.

Dit totaalplaatje zet Baunat stevig op de e-commerce wereldkaart.

What’s next?

De E-commerce Podcast