Blog • juni 2024 • Bram Vankeirsbilck

Van SEO naar GEO

De recente Google-update doet veel vragen rijzen. Google maakt gebruik van Gemini, dat is hun eigen AI-taalmodel, dat in de toekomst zichtbaar zal zijn in de zoekresultaten. Bij een zoekopdracht zal je dan de melding ‘AI overview’ zien, waardoor je weet dat het zoekresultaat door AI gegenereerd werd. Momenteel is deze (r)evolutie enkel zichtbaar in de Verenigde Staten, later volgen er meer landen.
Google Gemini, GEO

Overzicht

  1. Wat is GEO?
  2. Impact op de zoekresultaten
  3. Tips om te scoren met GEO

Wat is GEO?

GEO staat voor Generative Engine Optimization. Deze term is een nieuwe benadering van SEO (Search Engine Optimization). GEO verwijst naar het optimaliseren van online content voor betere zichtbaarheid en prestaties in zoekmachines die gebruikmaken van generatieve AI-technologieën.

Dit houdt in dat je begrijpt hoe generatieve AI-modellen content interpreteren en prioriteren en je vervolgens jouw content afstemt op deze parameters.

Impact op de zoekresultaten

Net zoals de featured snippets* een blok innemen, verschijnt er een blok met AI-gegenereerde zoekresultaten. Momenteel worden deze aangeduid met ‘AI overview’, zodat je duidelijk het onderscheid ziet tussen de andere zoekresultaten. Onder de tekst vind je meteen ook een link naar de webpagina waar die informatie vandaan komt, en dan wordt het interessant natuurlijk. Als jouw link daar verschijnt, genereer je gegarandeerd extra verkeer naar jouw website.

Niet alle zoekopdrachten triggeren AI-gegenereerde antwoorden. Bijvoorbeeld zoekopdrachten naar specifieke producten komen, voorlopig, niet in aanmerking. 

*korte samenvattingen van antwoorden op zoekopdrachten die bovenaan de zoekresultaten een blok innemen

Tips om te scoren met GEO
  1. Meer online genoemd worden, externe links naar jouw website om je merkautoriteit te laten stijgen.
  2. Het Google E-E-A-T principe consequent toepassen.
  3. Zet in op mensen, niet enkel op AI. Het zijn mensen die jouw website bezoeken en de content lezen, geen machines.
  4. Beantwoord als eerste nieuwe vragen en anticipeer op toekomstige vragen.
  5. Geef prioriteit aan leesbaarheid zoals opsommingstekens en beknopte antwoorden.
  6. Maak gebruik van diverse contentformats zoals een video, een quiz of infographics.
  7. Zorg voor duidelijke, gestructureerde, nauwkeurige en gevalideerde gegevens.
  8. Optimaliseer de structuur van jouw website. Een logische hiërarchie, een juiste link- en URL-structuur.

    Bron: seminarie npdigital.com

Conclusie

De update van Google staat nog in de kinderschoenen, maar het is wel zeker dat Google verder zal inzetten op AI. Het is belangrijk om nu al te anticiperen, dan ben je de concurrentie voor.