Een focusgroep: met de doelgroep aan tafel.

Mex United is door de jaren heen een absolute specialist geworden in het organiseren van focusgroepen. Deze kwalitatieve onderzoeksmethode biedt een schat aan informatie vanuit de doelgroep, die fysiek aan tafel aanschuift.

Een focusgroep biedt altijd een antwoord op de voor ons meest gestelde vraag: Is dat wel zo”. Het laat ons toe om te focussen op de waardepropositie en op het oneerlijk voordeel.

Zo ziet een focusgroep onderzoek bij Mex United eruit:

  1. Intakegesprek
  2. Selectie en uitnodiging van de deelnemers
  3. Voorbereiding en methodische invulling
  4. Focusgroep workshop (inclusief catering)
  5. Conclusies, rapport en bespreking

KURT OSTYN | GROEISTRATEEG MEX UNITED

“Tijdens een focusgroep focus je niet zozeer op ‘wat’ (potentiële) klanten kopen, maar vooral op ‘waarom’ ze dat wel of niet doen. Die informatie verkrijg je bovendien niet door de deelnemers te laten kiezen uit mogelijke antwoorden, maar door hen met elkaar in gesprek te laten gaan.”

Een focusgroep voor jouw bedrijf? Bel Kurt op 0473 56 05 33!

Focusgroep bij Mex United

Mex United als specialist in focusgroepen

Mex United specialiseerde zich in het organiseren van focusgroepen als belangrijke basis van marktonderzoek. 

We ontwikkelden een eigen methodologie en investeerden in een eigen onderzoeksruimteIn onze Mex Loft ontvangen we een achttal deelnemers die in een ontspannen sfeer met elkaar in dialoog gaan over producten, diensten, bedrijven of markten.

Een focusgroep kan een strategische denkpiste bevestigen of ontkrachten. De waarde zit steeds in de argumentatie door de deelnemers. De stellingen die we hen voorleggen, brengen de gesprekken en discussies vanzelf op gang, waardoor iedereen evenwaardig aan bod komt. 

Het resultaat is een audio-opname van de gesprekken, een verslag en bespreking van de conclusies.

Enkele cases

focusgroep Lannoo Amsterdam

Het oneerlijk voordeel van Uitgeverij Lannoo

Op zoek naar de unieke toegevoegde waarde van een uitgeverij (vandaag en in de toekomst) organiseerden we in opdracht van Uitgeverij Lannoo drie focusgroepen op drie verschillende locaties: Kortrijk, Leuven en Amsterdam.

Hier legden we de basis voor het uitschrijven van een ‘booktail-strategie’ met een prominente plaats voor de uitgeverij als verbindende factor tussen auteur, boekhandel (online en offline) en lezer. 

focusgroep Vives bij Mex United

Waarom studeren aan hogeschool Vives?

De ‘why?’ in de keuze voor hogeschool Vives vonden we dankzij 3 focusgroepen met:

  • laatstejaars studenten middelbaar onderwijs
  • eerstejaars studenten hoger onderwijs
  • studenten afstandsonderwijs

Binnen elke groep primeerde niet de vraag ‘wat en waar ze wilden studeren‘, maar ‘wat ze wilden worden‘. Hogescholen zetten te sterk in op hun aanbod en de funfactor, terwijl de echte behoefte elders ligt: persoonlijk begeleid en opgeleid worden naar een job die voldoening schenkt. 

Focusgroep She Goes Lala

Van PTC naar She goes Lala

De grote inspiratie voor de nieuwe naam en het verhaal van modemerk PTC kwam uit de focusgroep. We leerden dat de klanten van PTC niet dromen van een leven op de catwalk, maar gewoon gelukkig willen zijn. Lala

Dat werd dan ook de nieuwe merknaamShe goes Lala!

Lees de volledige case

Focusgroep GLK

De 3i garantie van GLK

Wat maakt GLK grondwerken onderscheidend? Tijdens de focusgroep werd vastgesteld dat GLK vooral gewaardeerd wordt voor hun integrale, intelligente en integere aanpak. Dit werd de basis van de 3i garantie waar GLK nu mee uitpakt.

Lees de volledige case

187984167_3914858148597099_8683901390093374621_n

Dupont: consument en professional scheiden?

Binnen de wereld van de horeca, slagers, traiteurs en bakkers is de naam Dupont gekend als trouwe leverancier van voedingsmaterialen: van het kleinste schoteltje tot de grootste mixer. Maar ook de particuliere klant kon er jarenlang terecht in de aangrenzende winkel ‘Duponts KOOKboetiek’.

Bij de noodgedwongen verhuis naar een grotere locatie stelden we ons de vraag: moeten we professionelen en particulieren wel van elkaar scheiden? Kunnen we geen winkel/showroom creëren waar beiden zich thuis voelen? Een focusgroep bracht klaarheid en inspiratie. Het succesvolle resultaat kan u zelf gaan bewonderen in de prachtige nieuwe zaak.

Entre Deux Monts

Waarom zou u uit een reusachtig aanbod aan wijnen, kiezen voor de Heuvellandse wijnen van wijnbouwer Martin Bacquaert? Om een antwoord te vinden op deze vraag organiseerden we een focusgroep bij Wijnen Declerck, waar we een zeer gevarieerde deelnemersveld selecteerden: een sommelier, een vinoloog, een wijn-liefhebbende-priester, iemand uit de toeristische sector, een verpakkings-designer, enz…

Hier werd de basis gelegd voor wat later tot een duidelijke positionering zou leiden. Entre Deux Monts staat voor ‘ingetogen trots’. En die ‘humble pride’ proef je in de internationaal bekroonde wijnen, de bescheidenheid vande wijnbouwer, en de unieke locatie in Heuvelland.

Lees de volledige case
id van
de wijnbouwer, en de unieke locatie in Heuvelland.

Wanneer een focusgroep overwegen?

Focusgroepen kunnen voor belangrijke inzichten zorgen bij:

  1. ontwikkelen van nieuwe producten of diensten
  2. evalueren van bestaande producten of diensten
  3. optimaliseren van bestaande producten of diensten
  4. verkennen van bestaande of nieuwe markten
  5. zoeken naar of beoordelen van de zwaktes of sterktes van uw bedrijf
  6. hertekenen van jouw (online) marktstrategie en -positionering
  7. bepalen van jouw prijspolitiek

Herken je één van bovenstaande situaties?

Dan kan een focusgroep nuttig zijn!

Om spam te voorkomen, wordt deze site beschermd door de Google reCAPTCHA-tool. Het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Zin om eens deel te nemen aan een focusgroep?

Denk jij bij bepaalde producten of diensten soms ook: “Dat had nu toch beter gekund…?” En hou je ervan om jouw mening te delen met anderen?

Dan ben jij de perfecte kandidaat om deel te nemen aan één van onze focusgroepen.