Het lijkt alsof heel wat Vlaamse ondernemingen nu pas de kracht van focusgroepen hebben ontdekt. Nochtans is deze vorm van marktonderzoek -overgewaaid vanuit de Verenigde Staten- in onze buurlanden al veel langer populair.
Vanwaar die achterstand? Zou het te maken hebben met de vrees dat de Vlaamse klant niet mondig genoeg is om deel te nemen aan zo’n rondetafelgesprek?
Of groeit bij ons nu pas het besef dat customer centricity aan de basis moet liggen van elke groeistrategie? En dat focusgroepen hiervoor het ideale instrument zijn?
Bij Mex United bouwden we de voorbije jaren een sterke reputatie uit op vlak van het organiseren van focusgroepen.
Een focusgroep voor jouw bedrijf? Contacteer Kurt via 0473 56 05 33!
De grote inspiratie voor de nieuwe naam en het verhaal van modemerk PTC kwam uit de focusgroep. We leerden dat de klanten van PTC niet dromen van een leven op de catwalk, maar gewoon gelukkig willen zijn. Lala.
Dat werd dan ook de nieuwe merknaam: She goes Lala!
Wat maakt GLK grondwerken onderscheidend? Tijdens de focusgroep werd vastgesteld dat GLK vooral gewaardeerd wordt voor hun integrale, intelligente en integere aanpak. Dit werd de basis van de 3i garantie waar GLK nu mee uitpakt.
Binnen de wereld van de horeca, slagers, traiteurs en bakkers is de naam Dupont gekend als trouwe leverancier van voedingsmaterialen: van het kleinste schoteltje tot de grootste mixer. Maar ook de particuliere klant kon er jarenlang terecht in de aangrenzende winkel ‘Duponts KOOKboetiek’.
Bij de noodgedwongen verhuis naar een grotere locatie stelden we ons de vraag: moeten we professionelen en particulieren wel van elkaar scheiden? Kunnen we geen winkel/showroom creëren waar beiden zich thuis voelen? Een focusgroep bracht klaarheid en inspiratie. Het succesvolle resultaat kan u zelf gaan bewonderen in de prachtige nieuwe zaak.
Waarom zou u uit een reusachtig aanbod aan wijnen, kiezen voor de Heuvellandse wijnen van wijnbouwer Martin Bacquaert? Om een antwoord te vinden op deze vraag organiseerden we een focusgroep bij Wijnen Declerck, waar we een zeer gevarieerde deelnemersveld selecteerden: een sommelier, een vinoloog, een wijn-liefhebbende-priester, iemand uit de toeristische sector, een verpakkings-designer, enz…
Hier werd de basis gelegd voor wat later tot een duidelijke positionering zou leiden. Entre Deux Monts staat voor ‘ingetogen trots’. En die ‘humble pride’ proef je in de internationaal bekroonde wijnen, de bescheidenheid vande wijnbouwer, en de unieke locatie in Heuvelland.
Lees de volledige case
id van de wijnbouwer, en de unieke locatie in Heuvelland.
Focusgroepen kunnen voor belangrijke inzichten zorgen bij:
Herken je één van bovenstaande situaties? Dan kan een focusgroep nuttig zijn!
Denk jij bij bepaalde producten of diensten soms ook: “Dat had nu toch beter gekund…?” En hou je ervan om jouw mening te delen met anderen?
Dan ben jij de perfecte kandidaat om deel te nemen aan één van onze focusgroepen.
Steel de kennis van andere ondernemers en experten in onze blog.
Graag onze nieuwsbrief af en toe in de digitale brievenbus?
Luister naar onze podcast via jouw favoriete app.
Mex United cvba
Minister Liebaertlaan 53 B1.1
8500 Kortrijk
+32 56 90 04 09
info@mexunited.be
Gratis parking.
Bekijk het filmpje om ons vlot te bereiken.
Mex United is geregistreerd dienstverlener voor KMO-portefeuille.
Hiermee subsidieer je ons adviestraject voor 20 of 30%.
We helpen je graag om hiervan gebruik te maken.