Hoe marketingplan opstellen?

Een marketingplan biedt een gestructureerd kader voor het plannen, uitvoeren en evalueren van jouw marketingactiviteiten. Een must voor elk bedrijf. Een marketingplan evolueert in tijd en mag geen statisch document zijn. De markt, behoeften en externe factoren wijzigen zodat het marketingplan ook aangepast moet worden.

Marketingplan voor ondernemers

Als ondernemer ben je constant bezig met het bouwen en laten groeien van je bedrijf. Een effectieve marketingstrategie is hierbij essentieel. Een marketingplan biedt een praktische gids voor het ontwikkelen en implementeren van een doordachte marketingaanpak die je helpt je bedrijfsdoelen te bereiken.

Of je nu een startende ondernemer bent die zijn eerste stappen zet in de wereld van marketing, of een doorgewinterde ondernemer die op zoek is naar nieuwe inzichten, een marketingplan zal je helpen om je bedrijf naar nieuwe hoogtes te brengen door middel van slimme en effectieve marketingstrategieën.

Marketingplan in 7 stappen

Bij Mex United onderscheiden we 7 essentiële stappen:

  • Situatieanalyse
  • Doelstellingen en doelgroep
  • Positionering
  • 4P’s (product, prijs, plaats, promotie)
  • Actieplan
  • Budget
  • Metingen, evaluatie, bijsturing

KMO-Portefeuille

kmo-portefeuille bij Mex United

Mex United is geregistreerd dienstverlener voor KMO-portefeuille. Hiermee subsidieer je ons adviestraject voor 20 of 30%. We helpen je graag om hiervan gebruik te maken.

Veelgestelde vragen over een marketingplan

Een marketingplan is een gedetailleerd document dat de strategische richting en tactische uitvoering van de marketingactiviteiten van een bedrijf beschrijft. De specifieke inhoud van een marketingplan varieert afhankelijk van de behoeften van het bedrijf en de sector.

Een eenvoudig plan kan mogelijk opgesteld worden door interne teams met minimale kosten. Het belang van een uitgebreid plan is ontegensprekelijk heel groot, dus is externe expertise aangewezen. Afhankelijk van het niveau van de voorstudie kost dit enkele duizenden euro’s.

Een marketingplan op 1 A4-formaat kan een effectieve manier zijn om de belangrijkste elementen van de marketingstrategie van een bedrijf beknopt en overzichtelijk weer te geven. Je kan dit document makkelijk raadplegen en wordt snel gedeeld. De focus blijft behouden.

Een goed doordacht marketingplan is een waardevol instrument voor het succes van een bedrijf, omdat het de basis legt voor effectieve marketingstrategieën en helpt bij het bereiken van de gewenste resultaten. Een plan brengt richting, focus, klantgerichtheid draagt bij tot coördinatie en risicobeheersing.

Mex helpt je met

Merken versterken

Ik heb marketing ondersteuning nodig. Ik wil meer volk in mijn winkel of showroom. Ik zoek mijn oneerlijk voordeel. Zijn dit herkenbare situaties? Mex United is gespecialiseerd in deze uitdagingen en helpt je merk versterken. 

Adverteren met kennis van zaken

Vooraleer online te adverteren moet er een duidelijk plan zijn. Op welke kanalen zit de doelgroep, hoe zoekt de doelgroep? Bezoekers die inspiratie zoeken of ineens een product op een webshop bestellen, het zijn allemaal aparte benaderingen. Elke advertentieplan is anders.

Duurzaam communiceren

Ondernemers worden geconfronteerd met duurzaamheid. Communicatie met aandacht voor het milieu en maatschappij, vaak met een focus op transparantie, ethische praktijken en sociale verantwoordelijkheid. Niet alleen acties, maar ook communicatie is cruciaal.