Case • 27 April 2022

Proef de ingetogen trots van Entre-Deux-Monts

Waarom zou je uit een reusachtig aanbod aan wijnen, kiezen voor de Heuvellandse wijnen van wijnbouwer Martin Bacquaert?

Op de glooiende flanken van het Belgisch Heuvelland,
tussen de Rodeberg en de Zwarteberg, voelt wijnbouwer Martin Bacquaert zich thuis. In zijn natuurlijke habitat vol ambacht en terroir, omringd door de grote klassieke wijnproducerende landen. Hier gaat hij aan de slag met alle kennis die hij als oenoloog opdeed bij de grootste Franse en Italiaanse wijnhuizen. Hier werkt hij aan zijn missie: met ingetogen trots en een diep respect voor natuur en klimaat, de beste Belgische wijnen verbouwen.

Hier, op de gronden waar het allemaal begon voor Martins vader en grootvader, proef je geschiedenis. Op deze hellingen, vlakbij de Noordzee, vormen eeuwenoude ijzerzandsteen en silex de basis voor de typische smaken van de witte en mousserende Entre-Deux-Monts wijnen. Ze zorgen voor ingetogen, makkelijk verteerbare en elegante gastronomische  waarin je de frisse, sappige en spannende toetsen proeft die zo eigen zijn aan dat unieke coolclimate-terroir.

Die finesse leverde Entre-Deux-Monts al meermaals médailles op in binnen- en buitenland. Dat zegt Martin niet zelf, daarvoor is hij te bescheiden. Ingetogen trots als hij is, laat hij dat liever over aan jury’s, sommeliers en recensenten. Laat Martin maar werken tussen zijn ranken. Waar hij zich, met aandacht voor ecologie en duurzaamheid, nederig opstelt ten aanzien van de kracht van de natuur.

Wie ooit een bezoek bracht aan Entre-Deux-Monts, begrijpt waarom men het Heuvelland ook wel het Toscane van het Noorden noemt. Het panoramisch terras laat je genieten van het groene Heuvelland en Frans-Vlaanderen. Het is de plek waar Martin vrienden en groepen kan inwijden in de geheimen en geneugten van de wijnbouw, om hen vervolgens ambassadeur te maken van zijn geliefde streek. Waar bezoekers tussen de wijngaarden kunnen wandelen en fietsen, zelf kunnen degusteren en bijzondere producten kunnen kopen, rechtstreeks van de wijnboer.

Maar vooral ook waar iedereen volop kan proeven van het leven. Want dat doet Martin Bacquaert ook. Ingetogen trots op wat hij al gerealiseerd heeft, dorstig uitziend naar wat komt.

Over Entre-Deux-Monts

Entre-Deux-Monts is het wijndomein van wijnbouwer Martin Bacquaert. Het bedrijf evolueerde van een starter (in 2005) naar een bekroonde en gevestigde waarde binnen de Belgische wijnen.

De vergroting van de capaciteit (tot 100.000 flessen per jaar) bracht met zich mee dat de marketing professioneler moest worden uitgebouwd om ook internationaal nieuwe stappen te kunnen zetten. Dat was de reden waarom Martin Bacquart bij Mex United terecht kwam.

Tijdens een klankbordsessie kwamen 3 todo’s boven drijven die de verkoop en merkbekendheid van Entre-Deux-Monts zowel nationaal als internationaal moet verhogen.

  • De merkidentiteit moest worden hertekend
  • De marketingstrategie moest op punt worden gezet
  • Het oneerlijk voordeel moest worden gedefinieerd

Mex United kreeg de opdracht die lange termijn marketingstrategie uit te tekenen. Dit gebeurde aan de hand van het 5 stappen:

  • Klankbordsessie
  • Online concurrentie-analyse
  • Persona en waardepropositie
  • Focusgroep
  • Content marketing strategie

Op zoek naar op het oneerlijk voordeel?

4 belangrijke troeven werden de basis voor een sterke en duurzame lange termijn groeistrategie

  1. Martin Bacquaert
    Hoe zorgen we ervoor dat Martin op een geloofwaardige en sympathieke manier bekend wordt en als DE Belgische wijnbouwer aanzien wordt.
  2. Het wijndomein
    Hoe zorgen we ervoor dat Entre-Deux-Monts als beste, interessantste en boeiendste wijndomein van Heuvelland gekend is en beleefd wordt?
  3. Het merk
    Hoe zorgen we ervoor dat Entre-Deux-Monts als een sterk merk herkend en onthouden wordt?
  4. Het product
    Hoe zorgen we ervoor dat Entre-Deux-Monts als één van de beste Belgische wijnen erkend wordt?

Uitdaging was niet alleen om deze 4 pijlers ijzersterk uit te bouwen, bovendien moesten we erin slagen om die Entre-Deux-Monts feeling ook te benoemen

  • Wat is de ‘fingerprint’ van Entre-Deux-Monts?
  • Welk verhaal wilden we dat anderen over Entre-Deux-Monts vertellen?
  • Op welke nagel wilden we kloppen?

1. Martin Bacquaert

  1. Zonder twijfel is de persoon Martin Bacquaert een oneerlijk voordeel: Hij is de meest bekroonde Belgische wijnbouwer met een innemende persoonlijkheid.

Meest kenmerkend aan Martin Bacquaert is wellicht de dualiteit die in hem schuilt:

  • Enerzijds zeer ambitieus, anderzijds zeer bescheiden.
  • Enerzijds zeer technisch onderlegd, anderzijds zeer bewust van de afhankelijkheid van de natuur/klimaat.
  • Enerzijds een voorkeur voor eenvoud, anderzijds overtuigd van de noodzaak van marketing
  • Enerzijds een vlotte spreker, anderzijds een hekel aan smalltalk
  • Enerzijds idealistisch op vlak van duurzaamheid, anderzijds kritisch tegenover de greenwashing in de voedingssector.

Die eerlijke dualiteit wilden we uitspelen.

MARTIN BACQUAERT

Martin – als het vertrekpunt van de identiteit die we aan Entre-Deux-Monts willen geven – benoemden we als:

"ingetogen trots"

PS: Binnen een internationale context (export) kon die ‘ingetogen trots’ of ‘humble pride’ bovendien perfect aansluiten bij wat Belgen (en dus ook Belgische wijn) typeert… Een volk (en geschiedenis) dat eeuwenlang geprangd zat tussen twee culturen, werelden. Entre Deux Mondes. En die dualiteit proef je telkens opnieuw in de wijnen van Entre-Deux-Monts.

Op de website lezen we dit o.a in deze quote:

quote Martin

2. Het domein

Deze pijler omvat vele invalshoeken, die ieder voor zich de nodige aandacht vergden en waarin we steeds moesten excelleren.

  • De ligging van de wijngaard
  • Het gebouw als verkoops- en belevingsruimte
  • De (toerisische) regio

De ligging van de wijngaard
Het feit dat de wijngaard zich op de flanken van twee bergen bevindt, pal tussen de Rodeberg en de Zwarteberg is zeer zeker passend bij het duale idee van ‘ingetogen trots’. Ook de bodem is een unieke mengeling van zandleem met ijzerzandsteen en silex.

Het gebouw als verkoops- en belevingsruimte
Het gebouw waarin Entre-Deux-Monts gevestigd was, kon je weliswaar ‘ingetogen’ noemen, maar het miste… ‘trots’. Je reed er zo voorbij, ook al was je doelgericht op zoek. 

Eén van de belangrijkste troeven van Entre-Deux-Monts is zonder twijfel het mooie panoramische uitzicht vanop het terras. Dit blijft de ‘must-see’ voor elke bezoeker aan Heuvelland.
zomerbar Entre-Deux-Monts

BELEVINGSTUIN MET UITZICHT OP DE WIJNGAARD

De toeristische regio
Vanzelfsprekend is ook regio Heuvelland een troef. Martin besteedt reeds heel wat tijd om constructief mee te denken en mee te bouwen aan de toekomst van de regio.

De wandelroute doorheen het domein is een prachtig PR-instrument. In de marketingmatrix voorzagen we ook heel wat tools om lokale samenwerkingen te voeden (Restaurants, B&B’s, Cordoba, enz…)

wandeling wijngaard Entre-Deux-Monts

3. Het merk en huisstijl

De impact van de naam, het logo en de fles (etiket) is zeer groot. Ook hier moest Entre-Deux-Monts de concurrentie durven overstijgen.

De naam Entre-Deux-Monts stond nooit ter discussie. De voorbije 15 jaar kreeg deze naam steeds meer weerklank (ook online). Het zou fout zijn geweest om hier aan te morrelen.

We adviseerden echter wel om de huisstijl aan te pakken.
Het logo voldeed niet aan de vereisten om een sterk merk te kunnen worden:

  • Moeilijke leesbaarheid
  • Associatie met appel (cider)
  • Vage invulling (grijze vlak)

Daarom nodigden we Patrick De Grande (Quatre Mains) uit om de vernieuwde propositie vorm te geven in een logo en de flessen.
Het resultaat was een schot in de roos. Herkenbaar. Leesbaar. En met ingetogen trots.

Ook de website werd aangepakt. Hiervoor deden we beroep op onze partner Exsited.

Maar ook de inhoudelijke verwerking van het oneerlijk voordeel hoort bij de huisstijl. Copywriter Pieter Verdonck (KLAPP) verwerkte het concept in perfect gestileerde teksten die de juist snaren bespelen.

de betrokken partners in het project entre-deux-monts

4. Het product

Dat de wijnen gesmaakt worden, bewijzen de talrijke awards die Entre-Deux-Monts reeds mocht ontvangen. 

In 2021, bijvoorbeeld, kregen de wijnen Bacquart Brut en Quatre Cépages een gouden medaille en Pinot La Douve een bronzen medaille in de wedstrijd ‘Beste Belgische Wijn‘ georganiseerd door de VVS (Vereniging Vlaamse Sommeliers).

In datzelfde jaar scoorden de wijnen Wiscoutre Blanc de Blancs en Bacquaert Brut met een zilveren medaille in ‘Concours Mondial de Bruxelles‘ en ontvingen deze wijnen allebei 89/100 (brons) op de ‘Decanter World Wine Awards‘.

Dit is slechts een kleine greep uit de prijzenkast van Entre-Deux-Monts. Op de website kan je per wijn de prijzen en medailles bekijken.

Conclusie

Vanzelfsprekend staat en valt een langetermijnstrategie met de kwaliteit van een product. Hoe sterk we ook geloven in de toekomst van Belgische wijn, de realiteit is dat heel wat mensen nog overtuigd moeten worden.

Enerzijds zullen we hiervoor de kennis en overtuigingskracht van Martin als gepassioneerde ingenieur-oenoloog voor gebruiken. De keuze voor ‘ingetogen trots’ als het DNA van Entre-Deux-Monts brengt met zich mee dat Martin in zijn rol van bescheiden wijnbouwer dient te blijven. M.a.w.: het zijn anderen die de wijn van Entre-Deux-Monts moeten bewieroken. Vandaar dat in de marketinmatrix veel aandacht wordt besteed aan getuigenissen, reviews, testimonials, fans, sommeliers, enz…

Ook zin om jouw bedrijf op de kaart te zetten?

Deel je uitdagingen met ons! Alles start bij een klankbordsessie met Cis en Kurt.