Podcast • mei 2023 • Cis Scherpereel & Mathias Slabbinck

Naar de bron van elk kledingstuk met Quifactum

“Toen Rana Plaza instortte, was ik kwaad.” Zo opent Mathias Slabbinck ons gesprek, bijna dag op dag op de tiende verjaardag van de ramp in de textielfabriek in Bangladesh. Dat moment was voor hem een keerpunt en zelfs de bron voor wat later zijn startup Quifactum zou worden.

In het atelier van Slabbinck kerkgewaden, tevens de thuisbasis van het huislinnen van zijn zus Mirabel Slabbinck, kon hij de focus van prijs naar waarde verleggen bij de mensen die de tijd namen om een bezoek te brengen. Door mensen iets te leren, keken ze anders naar de prijs van de producten.

“A cynic is a man who knows the price of everything, but the value of nothing”– Oscar Wilde

Het opschalen van die educatieve rol bracht Mathias via Cambridge in startup modus. Vlaio en Startit@kbc zetten er hun schouders onder en vandaag heeft Quifactum zoveel ervaring opgedaan dat het stilaan een oneerlijk voordeel wordt.

Tijdend de studie in Cambridge (als sabatical) rijpte het concept voor de startup, vanuit de volgende onderzoeksvraag: 

“Brengt transparantie in de productie van kledij een hogere gepercipieerde waarde met zich mee bij de consument?”

QR codes

Quifactum zorgt ervoor dat – via een QR code – een kledingstuk toegang geeft tot informatie over het traject van de productie. Op een webpagina kan je terug gaan tot in het confectie atelier of zelfs tot op het veld waar de grondstoffen geoogst worden.

Bekijk de landingspagina van de Hadithi mandjes van Solid.

Meer cases op https://www.quifactum.com/usecases

Uniek prijsmodel

De software die Quifactum aanbiedt zorgt ervoor dat de informatie uit de supply chain makkelijk kan worden verzameld. Maar het voordeel ligt hem in het prijsmode. Als merk betaal je enkel als er een “view” is geregistreerd. Dit is een interactie door de consument, zoals het raadplegen van de informatiepagina of het delen op social media.

No cure no pay dus. En dat verlaagt de instapdrempel voor merken enorm.

Wetgevend kader

Er wordt momenteel hard gewerkt in Europa aan wetgeving die de transparantie in de supply chain van fashion bedrijven op termijn moet garanderen. Duitsland en Frankrijk zijn voorlopers hierin en hebben reeds in hun landelijke wetgeving bepaalde verplichtingen voorzien voor grote fashion spelers.

Hoe dwingender de wetgever wordt, hoe waardevoller de oplossing en de ervaring van Quifactum wordt.

Investeerders gezocht

Het pad dat Mathias voor ogen had was minder grillig dan hij het nu bewandeld. Aanvankelijk lag de focus heel erg op hoe en of de consument de informatie zou consulteren en delen. Vandaag beseft hij dat dit de kers is op de taart en dat het verzamelen van de data – vooral bij complexere supply chains – een weg van lange adem is.

Wie interesse heeft om te investeren in Quifactum zal me open armen ontvangen worden door Mathias. Contacteer hem dus via quifactum.com.

Besluit

Merken van bij ons zetten voorzichtige stappen in die transparantie naar de oorsprong van de kledij. Dat kunnen we alleen maar toejuichen. De uitdaging voor Mathias en Quifactum ligt in het ontzorgen van die grotere merken die duurzaamheid omarmen, maar hun complexere supply chain moeilijk in data kunnen omzetten.

 

We geloven keihard in de waarde van Quifactum. Voel je het kriebelen en wil je investeren in dit prachtige verhaal, dan weet je vast Mathias Slabbinck wel te vinden. 

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel

What’s next?

Ik hoop dat je heel wat hebt opgestoken van deze aflevering. Bedankt om ons te blijven volgen en De E-commerce Podcast gretig te delen en aan te bevelen, want het delen van deze e-commerce inzichten is mijn missie.  Abonneer op “De E-commerce Podcast” via anchor.fm of Spotify 

Wil je nadenken over duurzaamheid als strategisch speerpunt voor jouw merk?