De E-commerce Podcast #17 • Cis Scherpereel & Marline Michiels en Christina Hadinoto

Marie Méro en Contour Lab gaan voor body positivity

De body type matchmaker software van de startup Contour Lab kreeg een plaats op de webshop van Marie Méro in de vorm van de “find my fit” keuzehelper. Marline Michiels (Marie Méro) en Christina Hadinoto (Contour Lab) praten in deze podcast over de “why” van deze samenwerking.

Een primeur

Marie Méro is als familiebedrijf gekend voor modecollecties met flink wat “passe-partouts”: kledingstukken die veel body types passen en over generaties heen kunnen worden gedragen. Marline Michiels is er operations manager.

Christina Hadinoto heeft heel wat ervaring in de modesector en ontwikkelde met haar startup de body type matchmaker tool om de online shopervaring te vergemakkelijken en de consument te begeleiden in de zoektocht naar een kledingstuk dat perfect past volgens het lichaamstype.

Body positivity

Marline vond in de tool een geschikte manier om hun waardepropositie ook online kracht bij te zetten. Wat in de eigen flagshipstores perfect lukte – de klant laten stralen in de kledij – was op de webshop een pak moeilijker.

Door haar kleine gestalte was het ook Christina’s struggle naar een positief zelfbeeld. Geholpen worden om passende outfits te vinden en te stralen in de kledij was dus haar missie.

Body positivity en zelfvertrouwen bieden aan vrouwen, die met of zonder twijfels over hun lichaamsvorm, geholpen willen worden in de gepaste kledingkeuze. Dat is meteen de waardepropositie waar de samenwerking tussen Contour Lab en Marie Méro op steunt.

“We werken met Contour Lab omdat we dicht bij onze klant willen blijven: niet alleen in onze fysieke winkels, maar ook op onze webshop.”

Marline Michiels, Marie Méro

Een keuzehelper

De software werd in enkele weken ingepast in de webshop van Marie Méro en de eerste collectie die met de “find my fit” keuzehelper kan worden bekeken is die van de zomer 2023.

Geen avatars en 3D figuurtjes, maar een vragenlijst in enkele eenvoudig stapjes, leidt de klant naar een resultatenpagina met een aanbod dat voor haar geschikt is. De producten worden gesorteerd volgens relevantie.

“Dit is niet nog eens een sizing tool. De focus ligt op het lichaamstype en niet op de maatvoering.”

Christina Hadinoto, Contour Lab

Artificiële intelligentie

In deze fases werd op de productendatabase van Marie Méro nog een manuele aanvulling gedaan om de kledij te matchen met de verschillende body types. Het uiteindelijke doel van de tool is om dit – met heel wat meer data – slim te kunnen automatiseren. AI is ook hier het codewoord om de tool schaalbaar te maken.

Marie Méro Find My Fit

Geïntegreerd partnership

Christina voelt zich niet de leverancier van een technologische tool, maar een partner om merken te helpen om klanten blij te maken.

Naast de ethische doelstellingen heeft de tool ook andere positieve gevolgen. Op het moment van de opnames van de podcast was het nog te vroeg voor resultaten, maar er wordt verwacht dat er minder retours en meer conversie zal te zien zijn dankzij de find my fit tool.

Ook naar de medewerkers toe zal deze samenwerking een positief gevolg hebben. Als de intelligentie van de AI tool ook in de winkel kan gebruikt worden, helpt dat ook de winkelmedewerkers om de klanten de perfect passende outfits voor te stellen.

De klanten die een online voorbereiding doen vooraleer ze naar de winkel komen, kunnen met de find my fit al een beter beeld krijgen van waar ze voor hun lichaamstype moeten op letten. Het kan dus beter voorbereide klanten in de winkel brengen.

Besluit

Consumenten helpen om zich goed in hun vel – of in hun kledij – te voelen. Dat is de gedeelde missie van Christina én Marline. De tool is voor Marie Méro een tijdelijk oneerlijk voordeel in hun marktsegment, want andere merken hebben die optie nog niet ingebouwd. Christina is dankbaar voor deze eerste grotere referentie. Dat moet haar prachtige tool vleugels geven en andere merken of zelfs multimerkenwinkels aansporen om de collecties niet louter vanuit maatvoering aan te bieden, maar vooral vanuit het lichaamstype.

De ervaring en begeleiding in de winkels maximaal overbrengen naar online en daardoor klanten gelukkig maken. Dat is waar Contour Lab en Marie Méro voor gaan. Deze samenwerking kunnen we enkel maar toejuichen.

Ontdek de “find my fit” bij Marie Méro: https://www.mariemero.be/

Meer over Contour Lab: www.contourlab.io

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel

Heb jij als ondernemer bepaalde e-commerce uitdagingen, aarzel dan niet me te contacteren via cis@mexunited.be

What’s next?

Ik hoop dat je heel wat hebt opgestoken van deze aflevering. Bedankt om ons te blijven volgen en De E-commerce Podcast gretig te delen en aan te bevelen, want het delen van deze e-commerce inzichten is mijn missie.