Podcast • 18 januari 2022 • Wim Mathues & Cis Scherpereel
Cis is voor deze editie van De Toekomst Jeukt op bezoek bij Wim Mathues. Hij is in 2019 bij Decathlon aangeworven om er de platformstrategie te helpen realiseren.
Platformstrategie duikt tegenwoordig in veel e-commerce trends op. In mooie slides wordt het voorgesteld alsof het een fluitje van een cent is voor retailers om de bol.com van hun sector te worden en andere verkopers toe te laten op hun webshop.
Bij Decathlon gaan ze intussen verder dan de mooie slides en stappen er continu nieuwe merken mee in het succesverhaal.
Tip: in dit eerder geschreven blogbericht heb ik het over de sterke opmars van marktplaatsen.
Deze quote van Jurgen Ingels is bij Wim altijd blijven hangen en die highway is ook exact waar hij vandaag mee aan bouwt. Hij praat met potentiële nieuwe partners – dit zijn de verkopende partijen die zich aansluiten op het Decathlon platform.
Die partners kunnen heel klein zijn, zoals Pierre Sports, een start-up die yogamatten maakt uit gerecycleerde sneakers en kurk. Hun duurzame producten kunnen via Decathlon meteen een miljoenenpubliek bereiken. De impact voor hen is dus gigantisch.
Maar ook gevestigde merken zoals Adidas zijn aan boord. Voor hen is Decathlon gewoon één van de vele kanalen in hun mix.
De nieuwe partners worden toegelaten om een beter uitgebalanceerd aanbod te brengen voor de consument. Daarin is uiteraard ook een rol voor de eigen “passion brands”, zoals Kipsta er een is.
Sport bereikbaar maken voor iedereen, dat is meer dan ooit de missie van Decathlon.
De klant beslist uiteindelijk welk product, welk budget en welk merk. Dankzij het inschakelen van externe verkopers en merken, slaagt Decathlon beter dan ooit in hun missie.
Dat dit strategisch ingrijpend traject is opgestart in België is toch wel a-typisch voor Decathlon, dat toch een stevig Frans merk is, met winkels over de hele wereld.
De leider van het project – de voormalige CEO van Decathlon UK – is een Belg en dat zorgde er ook mee voor dat het project door een Belgisch team kon worden uitgewerkt.
“Misschien kregen we wel de eer omdat het tot een risicovolle onderneming is”, zegt Wim. “Mocht het falen, dan toch liever in België dan in Frankrijk wellicht. Maar het is ook een pluim voor het Belgische e-commerce team dat toch zeer goede cijfers kan voorleggen in de groep.”
Elke maand wordt een nieuw land geactiveerd.
Net voor ons gesprek werd de marktplaats in India gelanceerd. Elk land heeft de relatieve vrijheid om partners op te nemen of niet. Maar overal gelden dezelfde commissies. Geen uitzonderingen dus. Helder en eenvoudig. Al moeten ze achter de schermen continu aligneren met elkaar om dezelfde criteria te hanteren overal ter wereld.
Luister naar het volledige gesprek van Cis Scherpereel met Wim Mathues op je favoriete podcast app:
Anchor.fm, Spotify, Google Podcasts.
Sport en welzijn. Dat is de duidelijke afbakening. Met de duidelijke focus op deze nichemarkten, benadrukt Decathlon dat het niet een tweede Bol.com wil worden.
Bovendien biedt Decathlon wel meer aan dan producten. Ook diensten, abonnementen, events, workshops en zelfs reizen horen nu bij het aanbod.
Op die manier weet Decathlon het beste plekje te veroveren in het hoofd of het hart van veel meer consumenten.
Vandaag worden al meer producten aangeboden via partners, dan er binnen het eigen aanbod beschikbaar zijn. Maar hoe vertaal je dit online geweld naar de fysieke wereld?
In de winkels in Antwerpen en Namen zijn reeds wat experimenten gebeurd met experience corners en shop-in-the-shops.
Tegelijk worden winkelmedewerkers geconfronteerd met vragen van consumenten over producten die ze in de winkel niet eens kennen. Het is een uitdaging om zowel personeel als klanten mee te nemen in deze wervelwind van nieuwe partners, nieuwe producten en nieuwe mogelijkheden…
What’s next?
Of je wil met ons samenzitten en jouw e-commerce uitdagingen bespreken?
Ha. Eindelijk. Waarom zo lang wachten? Contacteer ons even om te verkennen of boek meteen een klankbordsessie!
Steel de kennis van andere ondernemers en experten in onze blog.
Graag onze nieuwsbrief af en toe in de digitale brievenbus?
Luister naar onze podcasts ‘De Toekomst Jeukt’ en ‘De E-commerce Podcast’ via jouw favoriete app.
Mex United BV
Minister Liebaertlaan 53 B1.1
8500 Kortrijk
+32 56 90 04 09
info@mexunited.be
Bekijk het filmpje om ons vlot te bereiken. Gratis parking.