Blog • 24 september 2021 • Cis Scherpereel

Waarom marktplaatsen zo belangrijk zijn geworden

In een studie van Cross-Border Commerce leren we dat de verkoop via marktplaatsen tijdens de pandemie gegroeid is met 37,5%. Tegen 2025 wordt zelfs een groei van 65% verwacht.

Marktplaatsen en platformen

We zijn in Vlaanderen en België niet “opgevoed” met marktplaatsen. Naast Bol.com worden al snel Amazon en eBay genoemd, maar dan stokt het vaak. Misschien zullen ook Vinted, Wish en AliExpress de top vijf nog bepalen. De opmars van de online marktplaatsen is aan veel ondernemers wat voorbijgegaan bij gebrek aan sterke eigen voorbeelden en succesverhalen. Of omdat ze nog steeds wat minachtend of vijandig worden bekeken.

In de groei voor de komende jaren moeten we ook de sterke winkelketens zoals De Bijenkorf en Decathlon meerekenen als marktplaats. Die strategische move werd recent door verschillende (online) retailers ingezet. Ze hebben het kanaal, een trouwe community en een niche waarin ze kunnen excelleren. Hun marktplaats-positionering laat hen toe sneller een groot aanbod te bieden door slim samen te werken met externe verkopers.

“Vandaag is het als merk of bedrijf belangrijk om je platformstrategie te bepalen.”

Startplek voor een aankoop

Steeds vaker kiezen consumenten voor een marktplaats als startpunt van een online zoektocht. Meer nog dan bij Google, zijn deze consumenten er meer koopgericht. Ze zitten met andere woorden al met een koopintentie in het hoofd en hebben de kredietkaart al in de hand.

Ben je er vandaag niet te vinden, dan mis je dus een aanzienlijke kans om te verkopen aan een interessante doelgroep.

Uiteraard is alles afhankelijk van je aanbod, de concurrentie, je prijspositie en de sector waarin je actief bent. Het vergt wat studiewerk om de effectieve kansen te detecteren.

amazon
Amazon startpagina

Bol en Amazon

De vijandige houding tegenover bol.com is gelukkig al wat weggeëbd. Zo merk ik het zelf toch bij de Vlaamse KMO. Bol kan een perfecte partij zijn om samen zaken te doen. Niet blindelings weliswaar, maar goed doordacht. Met een strakke strategie en een kritische blik op rendement. Maar het is een mogelijke partner. Geen vijand.

Amazon heeft bij velen een zeer negatieve bijklank. Niet in het minst door de berichtgevingen over onethische praktijken rond duurzaamheid of uitbuiting van personeel. Maar samen met eBay is Amazon in Europa wel goed voor 50% van de omzet die via marktplaatsen word gerealiseerd in B2C e-commerce.

Als je als ondernemer de consument centraal zet, zet hem/haar dan ook centraal in de kanaalkeuze. En die keuze helt meer en meer over naar marktplaatsen zoals Amazon. Het is niet anders. Ook al voelen we ons daar ongemakkelijk bij.

Marktplaatsen en duurzaamheid

Cross-border Commerce heeft een rapport met de 100 meest duurzame marktplaatsen in Europa gepubliceerd. Dat lijkt me een interessant startpunt voor wie duurzaamheid issue nummer één is, of zelfs een oneerlijk voordeel misschien?

Ik heb het rapport niet aangekocht, to be honest 😊 Wie dat wel deed mag het zeker even met me delen. Je vindt het rapport hier.

Over duurzaamheid heb ik het trouwens binnenkort in onze podcast “De Toekomst Jeukt”.

E-commerce vierluik

Moeten we ons nu met z’n allen als een gek op marktplaatsen storten? Ik adviseer in elk geval de mogelijkheden te bekijken en die ook te berekenen. Dat is een zeer waardevolle start. Kan ik bij helpen, by the way 😊

Naar mijn mening moeten marktplaatsen deel uitmaken van het e-commerce vierluik. Net zoals ik in de podcast van Els Breugelmans leerde, is het van belang om zelf de mix te bepalen en een unieke rol en voordeel toe te wijzen aan elk kanaal. Met andere woorden: doe je op elk kanaal exact hetzelfde, dan loert kannibalisatie om de hoek.

E-commerce vierluik

1. Eigen webshop

Alle registers open: volledig aanbod, eventueel aan te vullen met unieke services die andere kanalen niet kunnen aanbieden. Personalisatie is daar een voorbeeld van. Verkopen aan die prijzen die nooit onder de retailprijzen gaan. Misschien ook met een uniek web-only aanbod dat enkel op de eigen webshop te vinden is.

2. Marktplaatsen

Met een uitgekiend fragment van je aanbod. Afgestemd op de (niche)marktplaats in kwestie. Prijs is belangrijk, dus marges in het oog houden. Bewaak ook je merkidentiteit voor zover mogelijk.

3. Social commerce

Waar social media enkele jaren geleden nog avers waren voor commerciële boodschappen, zijn ze vandaag een belangrijk onderdeel in de e-commerce kanalenmix. Niet in het minst omdat je er consumenten bereikt die in meer emotionele mindset surfen dan pakweg op marktplaatsen.

4. Fysieke locaties

Winkels, pop-up stores, shop-in-the-shop, events, … spelen een niet te onderschatten rol in het succes van online business, om verschillende redenen. Denk maar een klantenservice, logistiek, retours, …
Noot: Als mogelijke vijfde aanvulling (vanuit B2B perspectief dan) kan je de webshops van je klanten/verdelers toevoegen.

What's next?

Bij Mex United zien we e-commerce graag vanuit bovenstaande strategie en vierluik en steeds vanuit een groeistrategie. Onze expertise inzake marktplaatsen kan een niet te onderschatten rol spelen in jouw plannen.

Zo bieden we een toegankelijk traject aan waarin we ondernemers, kmo’s, start-ups begeleiden om succesvol zaken te doen op Amazon en Bol.com.

Interesse? Laat van je horen!