Podcast • 14 april 2022 • Chris Mullie & Cis Scherpereel

Barias is niet toevallig kmo van het jaar

In deze aflevering van de De Toekomst Jeukt podcast heeft Cis een gesprek met Chris Mullie, zaakvoerder van Barias dat recent bekroond werd tot kmo van het jaar.
 

Chris Mullie van Barias

CHRIS MULLIE, ZAAKVOERDER VAN BARIAS

Een spanningsveld in de voedingsindustrie

In 2003 is Chris Mullie gestart met Barias, een stevige kmo die oplossingen biedt voor verpakken en stockeren van producten in de voedingsindustrie, met focus op diepvriesproducten.

Chris ontdekte al op jonge leeftijd een spanningsveld tussen producenten en consumenten in de voeding. Waar consumenten en retailers van variatie houden in het aanbod, verkiezen producenten uniforme verpakkingen en logistieke flows die niet om de haverklap veranderen.

Barias maakt die variatie en flexibiliteit mogelijk door producenten het gedoe uit handen te nemen. Een unieke rol in een specifieke niche.

Producenten besteden verpakkingsopdrachten uit aan Barias bij piekperiodes of voor reclameacties, maar ook meer en meer voor structurele samenwerkingen op lange termijn.

Aanvankelijk ging het vooral om manuele processen maar uiteraard verloopt vandaag veel meer geautomatiseerd.

Kmo van het jaar

Barias is recent kmo van het jaar geworden. “Een fantastische en onverwachte eer”, vindt Chris. De overwinning werd opgedragen aan alle bedrijven die in de luwte heel wat werk verrichten, zonder dat de bedrijfsnaam bekend is voor de buitenwereld.

Veel mensen vonden de award verdiend. De gebouwen, het team en de resultaten liegen niet. Ook de digitalisering is een topic waarmee de jury kon worden bekoord.

Het menselijke verhaal is echter het allerbelangrijkste argument”, zegt Chris. “Wij laten mensen zichzelf ontplooien, laten ze groeien en verantwoordelijkheid nemen.

Waarden

Welke waarden Barias kenmerkt en die ook heel dicht bij de persoon Chris Mullie liggen? “Het ondernemend zijn, het initiatief nemen”. Chris houdt van die pro-activiteit en geeft medewerkers de vrijheid.

Een andere belangrijke pijler is groeien als mens. Chris wil zelf groeien als leider en volgt daarvoor lessen, opleidingen, inspirerende netwerken. Maar ook de medewerkers kunnen genieten van interne opleidingen en worden gestimuleerd om te groeien binnen het bedrijf.

Om die reden werd de Barias Academy opgezet.

Samenwerken loont

Als elke speler in zijn niche de beste is, kan je door die kennis samen te brengen sterke plannen maken. “Als je de kennis van verschillende experten samenbrengt, kan je wonderen verrichten”, vindt Chris.

Co-creatie kan zorgen voor heel doordachte en efficiënte oplossingen. Voor Barias bedacht Chris de term “co-packer”. Met de producent en de retailer samen aan tafel om het beste verpakkingsresultaat uit te werken.

De wereld rond

De klanten van Barias zitten vooral in Vlaanderen, met de vallei van de voeding als hotspot. Klanten komen ook uit de ons omringende landen. 80% van de producten die Barias inpakt, gaat de wereld rond. De levering aan luchtvaartmaatschappijen is een belangrijke export factor.

In het buitenland gelden vaak andere eisen rond ethische kwesties of voedselveiligheid.
Het vergt grondige kennis en opvolging van de verschillende certificaten in binnen- en buitenland. Zeker als buitenlandse bedrijven Barias komen auditen.

Raadgevers

Door de jarenlange ervaring met verschillende producenten, producten en retailers, neemt Barias ook een consulting rol op zich. Kennis delen met het oog op betere dienstverlening én een sterkere band met de stakeholders. Daar gaat het om.

Tijdens corona bewees die houding zijn waarde, bijvoorbeeld toen een producent van bakkerijproducten een omslag moest maken naar meer individueel verpakte broodjes om zo ook een nieuwe markt via de retail te kunnen bedienen. Barias dacht mee over de eisen en de mogelijkheden en bood een oplossing.

Chris was zelf een van de eersten die met een adviesraad startte. Ook een bewijs van het belang van kennisdeling en samenwerken. Die adviesraad richt zich momenteel meer dan naar de HR context.

Ingepakt smaakt lekker

In het boek geeft Chris inzicht in de rol van Barias als specialist in zijn niche en als schakel in de sector. Inhoudelijk is het boek een voorbeeld van samenwerking. Chris laat er specialisten aan het woord en helpt op die manier de waardepropositie van Barias duidelijk te verwoorden. Een leuke manier opnieuw om kennis te delen en zowel consumenten als vakspecialisten te inspireren.

Meer info vind je op ingepaktsmaaktlekker.be.

Veerkracht

Op 3 januari 2009 legde een brand het jonge bedrijf in de as.

Snel na de shock ging Chris aan de slag met de gedrevenheid om van die tegenslag een kans te maken. De brand verplichtte Barias om op een nieuwe locatie een herstart én een omwenteling te maken met een sterkere aandacht voor missie, visie en waarden.

Zonder de brand zou Barias er vandaag anders uitzien. De brand werd dag 0 van het nieuwe Barias.

Is de consument veeleisender geworden?

De consument is slimmer en bewuster dan vroeger. Transparantie in elk facet van de voedselketen is dan ook een must. Ook duurzaamheid is daarin een topic. Barias wil daarin zeker een rol opeisen om het vertrouwen van de consument te winnen.

Waar jeukt de toekomst?

Uitbreiden en opbouwen van een managementteam die Chris kan doen focussen op strategie en groei en hem toelaat om beter te kunnen luisteren naar de noden bij de producenten. Daar gaat momenteel alle aandacht naartoe.

De bedrijfswaarden, de inspanningen qua employer branding, de Barias academy en het Experience Center helpt om mensen aan te trekken en dat is in een krappe arbeidsmarkt enorm dankbaar.

Chris Mullie overstijgt met Barias een anonieme rol als uitvoerder en kneedde het bedrijf tot een excellente speler in zijn niche.

Wil je ook voor jouw bedrijf een krachtige waardepropositie uittekenen? Kijk eens rond op onze website