De E-commerce Podcast • 8 september 2022 • Cis Scherpereel 

De online marktplaats van Decathlon

Met hun platformstrategie heeft Decathlon zichzelf heruitgevonden. Een bijzonder verhaal met een stevige Belgische verdienste.

Ik sprak met 2 fijne mensen. Pieter Vandewiele van Pierre Sports verkoopt als jonge starter zijn yogamatten intussen in 13 landen via Decathlon. Wim Mathues zit dan weer mee aan het stuur van die ambitieuze platformstrategie van Decathlon. Hij gunt ons een blik achter de schermen.

Lees en luister je liever naar het eerste deel rond marktplaatsen met focus op bol.com en Amazon? Check dan even deze link: https://www.mexunited.be/marktplaatsen-deel-1/

Belgische verdienste

Wim Mathues noemde het aanvankelijk an incredible adventure waar hij in 2019 is ingestapt. Het was dan ook een ongezien parcours op onontgonnen terrein. Ook vandaag nog zijn er nog tal van uitdagingen.

De global leader van het project is een Belg, de vroegere CEO van Decathlon UK, en mede daardoor werd België voor dit globaal project uitverkoren. Daar mogen we best fier op zijn, want Decathlon heeft zijn plaats onder de marktplaatsen intussen dik verdiend.

Decathlon is nu ook een marktplaats
Wim Mathues in gesprek met Cis Scherpereel

Sport en welzijn

Decathlon focust op sport en welzijn en wil niet de marktplaats van àlles zijn. Nieuwe verkooppartners komen er niet zomaar bij. Ze worden zorgvuldig uitgekozen want het aanbod moet steeds passen binnen het dna van Decathlon.

“Dankzij de verkooppartners gaat het aanbod verder dan producten. Ook diensten, abonnementen, evenementen, workshops en zelfs reizen passen in het plaatje.”

Fair price

De perceptie leeft dat Decathlon een prijsvechter is. Nieuwe verkooppartners op de Decathlon marktplaats moeten net die perceptie helpen weerleggen. Het doel is een breed aanbod te presenteren aan de consument, binnen elk segment. Van goedkoper tot wat duurder dus. Een fair price voor elk product is het uitgangspunt.

Omnichannel

Het is een uitdaging om het aanbod van de online verkooppartners ook in de fysieke winkels te kunnen presenteren. Daarrond lopen verschillende testcases, met shop-in-de-shop opstellingen en qr-codes waarmee consumenten in de winkel de producten toch online kunnen kopen.

Maar er zijn ook best wat uitdagingen om het personeel te informeren over de producten, of hen bij te sturen met betrekking tot een optimale klantenservice in de omnichannel context.

Startups

Niet alles loopt al perfect en in die zin is Decathlon zelf in een soort start-up (nu scale-up) modus. Dat schept een band met kleine startende ondernemingen die leuke producten aanbieden. Voor hen kan Decathlon niet alleen een levensnoodzakelijk platform zijn dat heel interessante klanten kan aanbrengen, het kan ook een partner zijn die operationele zorgen overneemt, zoals vertalingen of logistiek bijvoorbeeld.

“Decathlon kiest resoluut voor progress before perfection. Alles is nu in progress…”

Duurzaamheid voor Pierre Sports

Pierre sports
De kurken yogamatten van Pierre

Eind 2020 startte Pieter Vandewiele met de verkoop van zijn eigen kurken yogamatten onder de naam Pierre Sports. Decathlon, dat toen net was gestart met de platformstrategie, kwam als een geschenk uit de hemel.

Pieter was aangenaam verrast van de manier waarop duurzaamheid door Decathlon werd benaderd. Voor Pierre Sports is dat een heel belangrijk item en in die zin vonden ze elkaar in een partnership dat verder gaat dan een eco label. Er wordt gewerkt aan fitnessmatten die gemaakt worden van de gerecycleerde wetsuits die in het magazijn van Decathlon lagen te verkommeren. Een prachtig voorbeeld van co-creatie die ik bij een andere marktplaats niet direct zie gebeuren…

Door samen te werken met verkooppartners die van duurzaamheid een statement maken, wordt ook de marktplaats duurzamer.”

de yogamatten van pierre sports bij decathlon

Besluit

Decathlon is een mooi voorbeeld van een gevestigde fysieke retailer die zichzelf heeft heruitgevonden. De platformstrategie wordt in een stevig tempo wereldwijd uitgebouwd met de focus op sport en welzijn.

Hun openheid en menselijke benadering staat in schril contrast met giganten als Amazon en dàt trekt heel interessante verkopers aan. Samenwerken is het credo en daar wordt uiteindelijk ook de consument blijer van.

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel

Bedankt aan Bpost en Mollie. Zij maken de E-commerce podcast mee mogelijk.

Heb jij als ondernemer bepaalde e-commerce uitdagingen, aarzel dan niet me te contacteren via cis@mexunited.be

What’s next?

Ik hoop dat je heel wat hebt opgestoken van deze aflevering. Bedankt om ons te blijven volgen en De E-commerce Podcast gretig te delen en aan te bevelen, want het delen van deze e-commerce inzichten is mijn missie.