Podcast • 3 oktober 2022 • Cis Scherpereel & Stijn Martens 

Hopr, de online supermarkt

Voeding is een productcategorie waarbij een steeds groter wordende doelgroep steeds vaker koopt. Dat klinkt heel interessant natuurlijk, maar een rendabel e-commerce verhaal opzetten rond voeding is geen simpele opdracht.

In deze aflevering van De E-commerce Podcast zit ik dus in Hasselt, bij Stijn Martens. Hij bouwt hij aan een merk van vertrouwen voor het thuis bezorgen van de dagelijkse boodschappen. En Stijn heeft ambitieuze groeiplannen…

Naast Hopr kan je ook luisteren naar de aflevering met Bert Destoop van Couvert.be, het nieuwe label en het nieuwe hoofdstuk als vervolg op deeleenkoe.be.

De beginjaren

Een online supermarkt met thuislevering bleek voor Stijn het gedroomde concept om zich als ondernemer te bewijzen. Het idee rijpte via tal van omzwervingen en een zelfs wat studiewerk in Polen. Het idee had ups en downs tot hij er ’s nachts van wakker lag en hij besloot er werk van te maken.

Met de steun van o.a. startit@kbc kreeg het idee vorm en werd Stijn gechallenged.

Het Nederlandse Picnic was in 2015 ook net gestart met miljoenen euros aan funding. Aanvankelijk dus een enorme concurrent, maar anderzijds ook een partij die het pad effende voor het concept. Het geloof dat er een markt voor was, werd bij Stijn gesterkt daardoor.

Dream big, start small

Het coronajaar werd aangewend om een teasende campagne te voeren en dat leverde meer dan 5000 voorinschrijvingen op. Het enthousiasme voor Hopr bleek in Hasselt het grootst en op 4 mei 2021 was het dan zover. 

“Ik hou ervan alles wat ik doe zo simpel mogelijk te houden en stap voor stap te groeien.”

De belangrijkste learnings uit die start-up periode bleken toch eerder verrassend én hoopgevend:

  • De vrees bestond dat mensen enkel producten zouden aankopen met een lage marge en groot gewicht, zoals pakken cola. Dat bleek niet zo. Sterker nog: vooral groenten en fruit deden het heel goed. 
  • Stijn vreesde ook dat men vooral ’s avonds wou geleverd krijgen, maar 90% koos voor het tijdslot 12-15u! Daar zat thuiswerk ook wel voor iets tussen wellicht.
  • Een aanzienlijk deel van de klanten bleken senioren te zijn. En bij uitbreiding zelfs de ouders van de senioren. Die bleken verrassend genoeg voldoende digital savvy te zijn en het gemak primeerde voor hen boven de kostprijs.

Alles voor de klant

Het moment van de levering is voor Hopr hét moment waarmee Stijn die doelgroep van senioren extra in de watten kan leggen. Het gebeurt vaak dat men aan de deur staat te zwaaien als de bestelwagen van Hopr in aantocht is. Mensen kunnen die perfect volgen in de laatste minuten naar de levering toe en dat maakt dat er nog maar één keer een niet-thuis moment is geweest.

De producten worden ook tot op de keukentafel gebracht als dat nodig is. Die extra zorg en het kleine babbeltje maken het verschil voor veel mensen. En dan mag Hopr nog ietsje duurder zijn. Aan Stijn de opdracht om die unieke service ook in de verdere groei te kunnen aanhouden.

Gekoelde producten worden geleverd in thermoboxen. Producten op kamertemparatuur in een tas. Bij het uitpakken bij de mensen thuis, worden andere producten aanbevolen en zo durven klanten sneller verse groenten en fruit te bestellen. Ook alleenstaanden, die zelfs aardappelen per stuk kunnen bestellen.

Ook daarmee maakt Hopr een verschil.

“In ruil voor die extra zorg, krijgt Hopr iets ongelooflijks terug: loyale klanten.”

Groeiplannen

80% van de klanten kocht meer dan 2 keer bij Hopr. Dat duidt op een sterke recurrent kopende doelgroep, die tevreden is over de service en de producten. Op zo’n fanbase kan je bouwen. De eerste fase was de uitbreiding naar enkele gemeenten rond Hasselt. De volgende fase is een Nationale uitrol.

Hopr gaat in 2023 provincie per provincie veroveren en het concept uitrollen vanuit een centraal magazijn voor niet verse producten en een cross-dock logistiek voor verse producten.

Dat doet Stijn vooral op basis van een unieke samenwerking met de leveranciers, die hem logistiek en operationeel heel sterk ondersteunen. Ook dat geeft hem extra geloof in het project.

Die steun beantwoordt Stijn met het terugkoppelen van data richting leveranciers. Voor hen is het een belangrijke rechtstreekse link met de consument.

Een pak ervaring kreeg Stijn naast zich, door de inbreng van co-founder Noël Christiaens. Een geschenk uit de hemel, want met die ervaring openen zich nieuwe deuren en gaat het bijzonder snel.

Die ervaring zal ook nodig zijn, om een aparaat op te zetten waarin straks geen 1.400 maar 12.000 producten zullen aangeboden worden.

Daarom zal Hopr voor de invulling van de productendatabase beroep doen op de Nielsen IQ Brand Bank en op vlak van productinformatie “all the way” gaan.

Besluit

De fase van friends, fools en family is voorbij voor Hopr. Met een sterk geloof in de kracht van samenwerken, kijkt Stijn de toekomst tegemoet. Als wederdienst voor het operationeel ontzorgen, krijgen de leveranciers interessante inzichten en data uit eerste hand. Hoe slimmer de keten, hoe relevanter het aanbod wordt voor de consument. Een win-win verhaal dus.

Het wordt binnenkort uitkijken dus naar de bestelwagentjes van Hopr in jouw buurt!

Je kan alvast inschrijven op de nieuwsbrief op hopr.be.

Stijn belooft ons dat er bij het lanceren van nieuwe provincies, steevast een cadeautje bij de bestelling zal zitten.

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel

Bedankt aan Bpost en Mollie. Zij maken de E-commerce podcast mee mogelijk.

Heb jij als ondernemer bepaalde e-commerce uitdagingen, aarzel dan niet me te contacteren via cis@mexunited.be

What’s next?

Ik hoop dat je heel wat hebt opgestoken van deze aflevering. Bedankt om ons te blijven volgen en De E-commerce Podcast gretig te delen en aan te bevelen, want het delen van deze e-commerce inzichten is mijn missie.