De E-commerce Podcast • 12 oktober 2022 • Cis Scherpereel 

Een testproject met herbruikbare verpakkingen

Op 28 juni startte bpost samen met Torfs, A.S. Adventure en Juttu een proefproject waarbij gedurende drie maanden herbruikbare verpakkingen werden ingezet om de online bestellingen naar de klant te sturen. In deze aflevering bespreken we de eerste resultaten van die test.

De proefperiode

Tussen 29 juni en 29 september 2022 werden zo’n 4000 pakketjes naar consumenten in België verstuurd in een speciale herbruikbare zak. Dit gebeurde zonder de consument daarvan te verwittigen of te informeren en ook al helemaal zonder hiervoor een keuze aan te bieden in de checkout. De proefpersonen waren dus niet op de hoogte.

Het initiatief van bpost werd heel eenvoudig opgezet en dat bekoorde ook meteen Toon Torfs van Schoenen Torfs.

Het is een eenvoudige setup met een duidelijk doel. We houden van die agile aanpak en besloten heel snel om mee te werken.
– Toon Torfs

Ook Pieter van Offenwert, supply chain director bij Retailconcepts, het bedrijf achter A.S. Adventure en Juttu, was meteen enthousiast om samen te werken aan het project.

De verpakking

De onscheurbare enveloppe of zak kan makkelijk een schoendoos bevatten en is ook ideaal voor opgeplooide kledij. Dat maakt het voor de retailers best wel een aantrekkelijke oplossing. Zij kochten elk een aantal zakken aan voor dit testproject. Torfs in verschillende maten, Retailconcepts hield het bij één formaat.

De zakjes hebben een rits en een soort binnentasje, dat op zijn beurt kan dichtgeritst worden. De lege verpakking kan er makkelijk in opgeplooid worden en zo als een compact pakketje in de rode brievenbus van bpost gratis teruggestuurd worden.

De lege verpakking kan ook in de winkel of het postpunt worden binnengebracht en zelfs de postbode neemt het voor je graag terug mee.

Via die wegen belandt de verpakking terug in het centrale depot van bpost en kan het daarna naar een partner die de zakjes reinigt en terug klaarmaakt voor hergebruik.

Bpost werkt hiervoor samen met Hipli, een Franse partij die de zakjes al een tijd inzet in Frankrijk en voor het reinigen ervan ook bereid werd gevonden om een Belgische partij in te schakelen. Het dicht bij huis kunnen reinigen was voor Bart Neyt een voorwaarde en een duurzamer alternatief dan het heen en weer sturen naar Oost-Europese landen, zoals andere aanbieders doen.

De zakjes zijn standaard bedrukt met Franstalige instructies die de consument informeren en die werden voor de test met Nederlandstalige stickers aangevuld.

De resultaten

De appreciatie voor het initiatief bleek verbluffend, zo blijkt uit de bevraging die Torfs deed bij de 2.600 consumenten die via hen het pakketje ontvingen in de herbruikbare verpakking.

95% van de consumenten geeft in de bevraging mee dat ze het initiatief “prachtig” vond.

Er hoeft geen twijfel over te bestaan dat mensen het toejuichen. Het laat hen met andere toe om een concrete invulling te geven aan wat ze als burger kunnen doen qua “duurzaamheid”.

60% van de testgroep stuurde de herbruikbare zak terug. Dat is de essentie van concept natuurlijk: het hergebruiken. De ambitie van bpost lag met 75% wel hoger en die zou wellicht gehaald zijn als consumenten beter geïnformeerd waren of er in de checkout zelf konden voor kiezen. In dat opzicht is 60% best wel een goede score.

Als men statiegeld zou vragen, zou de consument het dan nog terugbrengen? Dat was een interessante vraag. Het resultaat was 50/50 dus dat thema duidt geen duidelijke richting aan. Toon Torfs: “We moeten nog even nadenken hoe we hiermee omgaan, maar als 50% niet enthousiast is als we statiegeld zouden vragen, dan moeten we daar rekening mee houden. Ik vermoed dat de keuze aanbieden in de checkout alvast een eerste belangrijk gegeven is, naast een incentive voor de consument om ervoor te kiezen.”

Logistieke flow

Voor Pieter, die met A.S. Adventure en Juttu al in enveloppes verstuurt, vereist deze oplossing geen logistieke verandering. Ze verpakken vandaag ook al de kledij in enveloppes of zakken en niet in dozen. Bij Torfs is dit een alternatief voor de kartonnen dozen waarin ze verpakken en zou een grotere zak wel dankbaar zijn, bijvoorbeeld voor het versturen van twee dozen.

Beide retailers stellen ook nog andere gevolgen vast. Het verpakken van de producten in de herbruikbare zak neemt iets meer tijd in beslag, wat de operationele kost verhoogt. Ook de kosten voor het terugkrijgen van de aangekochte zakjes moeten in rekening gebracht worden. Het aanpassen van de webshop met een keuze-optie in de checkout en de doorstroming naar de inpaktafel is ook een nieuwe flow die moet worden voorzien.

Een berekening van die secundaire kosten van het hele concept is nu aan de orde om inzicht te hebben in het totale plaatje bij de retailers.

Next steps

Bpost heeft op basis van de test een logistieke kostprijs kunnen opmaken die Hipli nu moet toelaten om een commercieel voorstel uit te werken naar de retailers toe voor het totaalconcept.

Bij Torfs ziet men zeker de opportuniteit, maar verder gaan met deze oplossing is afhankelijk van het kostenplaatje. Die oefening om het concept te optimaliseren wordt in de komende week gemaakt.

Idem bij Retailconcepts al legt Pieter de nadruk op samenwerking voor de volgende stappen. De schaalgrootte kan een belangrijke factor zijn om tot een haalbaar kostenplaatje te komen, waardoor meer retailers op die manier een bijdrage kunnen leveren en het niet gefragmenteerd verloopt.

Herbruikbare verpakkingen voor e-commerce

Besluit

Wat een fijn initiatief van bpost. En wat een dankbare samenwerking met A.S. Adventure, Juttu en Torfs die in die testperiode de inspanningen leverden.

Het kritisch evalueren is hun opdracht en de blik op de kostprijs zal altijd bepalend zijn voor de verdere mogelijkheden.

Net daarom juich ik het voorstel van Pieter toe: laat ons komen tot een gemeenschappelijk concept waar alle webshops gebruik kunnen van maken. Het zal het kostenplaatje aantrekkelijker maken én het maakt de educatieve communicatie naar de consument makkelijker.

Het is de rol van alle e-commerce spelers om de consument mogelijkheden aan te bieden om hun duurzaamheidsovertuiging concreet te kunnen maken.

Zonder duurzame oplossingen,
kunnen consumenten geen duurzame keuzes maken.

Dus, beste overheid. Denk eens na in welke mate je duurzame oplossingen een duwtje in de rug kunt geven, waardoor de discussie niet gaat over de kostprijs, maar over de duurzaamheidswinst.

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel

Bedankt aan Bpost en Mollie. Zij maken de E-commerce podcast mee mogelijk.

Heb jij als ondernemer bepaalde e-commerce uitdagingen, aarzel dan niet me te contacteren via cis@mexunited.be

What’s next?

Ik hoop dat je heel wat hebt opgestoken van deze aflevering. Bedankt om ons te blijven volgen en De E-commerce Podcast gretig te delen en aan te bevelen, want het delen van deze e-commerce inzichten is mijn missie.