Case • 14 januari 2020 • Romanie Sagaert

Weerbaar en future proof door nieuwe branding

Anckaert Confectie is een begrip in het Belgische modelandschap. Gegroeid uit een eenmans borduur bedrijfje, hielden de broers en zus Anckaert uit Desselgem (Waregem) in de jaren ’80 het kindermerk Anne K boven de doopvont. Dat maakte in 2000 succesvol plaats voor GYMP met kledij voor kinderen van 0 tot 14 jaar, te vinden in meer dan 400 boetieks en speciaalzaken over heel Europa.

In de steeds mondialer wordende retailsector, is het moeilijk zoeken naar een eigen plek. GYMP vond het tijd om haar identiteit en marktpositie verder uit te bouwen en klopte aan bij Mex United.

We leerden GYMP beter kennen aan de hand van de Marketing Check Up waarbij we polsten naar de bestaande marketinginspanningen. Op basis hiervan tekenden we de grote strategische lijnen uit en toetsten die af bij de doelgroep tijdens de focusgroep. 8 mama’s gaven ons inzicht in hun koopgedrag, hun motivatie en hun perceptie over het merk GYMP.

Het was heel fijn vast te stellen dat GYMP een echte fanbasis had. Een ideale voedingsbodem voor het nieuwe verhaal waar we volop aan schreven. Een volledig nieuwe huisstijl en baseline werden voorgesteld: GYMP staat voortaan voor Gorgeous Young Misters and Princesses.

We slaagden erin om de identiteit van GYMP te benoemen: “Met GYMP is het elke dag feest en springt jouw kind er altijd uit. Met GYMP kronen we jouw sterren tot verrukkelijke heren en prinsessen.”

Het was belangrijk dat het verhaal van GYMP op de juiste manier overgedragen werd. Daarom werden de B2B klanten vanaf het begin betrokken. Een teasercampagne maakte hen nieuwsgierig alvorens ze de nieuwe collectie kwamen uitkiezen.

Een tijdje later werd het nieuwe verhaal ook gelanceerd naar het brede publiek. Dit gebeurde vooral aan de hand van sociale media, versterkt door een nieuwe website en de nodige persaandacht.

GYMP kijkt de toekomst positief tegemoet:

“De nieuwe aanpak van Mex United geeft ons verse energie om ook de komende jaren onze unieke positie in de kinderkledingwereld te claimen. Het geeft moed vast te stellen dat je ook als bescheiden West-Vlaamse ondernemersfamilie een lange termijnproject kan uitbouwen in een fluctuerende markt.”

GYMP deed beroep op ons make-it-happen team voor een aantal concrete uitwerkingen met oog op de nieuwe branding:

  • Lanceringscampagne
  • Content plan
  • Sociale media
  • Online advertentiecampagne
  • Sociale media acties
  • Influencer campagne
  • Fotoshoot
  • Korte video’s voor sociale media
  • Wireframes
  • B2C teksten
  • Persbericht
  • Grafische toepassingen
“De bestaande GYMP community werd uitgebreid door hen aan te spreken met boeiende content. Een goed doordachte en prominente aanwezigheid op social media zorgde ervoor dat we op korte tijd een sterke stijging in volgers en betrokkenheid konden creëren.”