De E-commerce Podcast #14 • Cis Scherpereel & Gert Hellemans

Webshop fulfilment uitbesteden

Ik weet niet of er Belgische cijfers bestaan van het aantal pakketjes dat elke dag verstuurd wordt, maar in Nederland zijn dat er ongeveer 1 miljoen per dag! Van zodra de consument de bestelling plaatst, schiet er een logistiek proces in gang. Dat proces noemen we fulfilment.

Voor deze aflevering van De E-commerce Podcast heb ik general manager Gert Hellemans van Active Ants als gast. Of beter: ik was zelf te gast voor een blik achter de schermen van hun fulfilment center in Willebroek. Denk je eraan om je webshop logistiek uit te besteden? Dan zal je ontdekken dat het over meer gaat dan picking en packing!

Logistiek proces

Active Ants is een dochteronderneming van Bpost die gespecialiseerd is in e-fullfilment. Dat is het verwerken van bestellingen die online geplaatst worden op webshops. Ze doen alles van het opslaan, orderpicking, verpakken en verzenden van webshoporders wereldwijd. Verwerken 500 tot 20 000 pakketjes per maand per webshop, hoofdzakelijk plug and playfulfilment. Momenteel verwerken ze 3 000 pakketjes per dag.

Eens de bestelling is geplaatst, komt het order via een eigen ontwikkeld softwaresysteem binnen. Dan brengen de robots op de autostore de juiste bak met de producten naar één van de medewerkers. Die nemen er het product uit en plaatsen het op een andere robot die een kartonnen doos heeft aangebracht. Zodra het order compleet is, rijdt de robot naar de inpakmachine. Deze machine sluit de verpakking en drukt het verzendlabel en logo erop. Daarna brengt de robot het pakketje naar de juiste sorteerband. Doorheen dit proces zijn de robots de vervangers van de klassieke sorteerband.

Kubusmatrix

De opslaglocatie of ‘autostore’ werkt volgens een kubusmatrix waarin alles wordt opgeslagen. Het is één van de meest efficiënte systemen om producten op te slaan, omdat het zo compact is. Active Ants is voornamelijk sterk in het verwerken van kleine producten (farmacie, elektronica, fashion…). De bakken van de autostore zijn 60cm op 40cm breed en 30cm hoog. Zolang de producten daarin passen, kan alles heel snel en efficiënt verwerkt worden. Er wordt een gemiddelde van 80% automatische en 20% manuele verwerking gehanteerd.

Duurzaamheid

De oprichters hebben de automatisatie van bij de start als prioriteit genomen, maar met een holistische view. De gedachtegang achter het systeem is hoe kunnen we e-fulfilment zo duurzaam mogelijk aanpakken. Langs 2 aspecten zowel naar tewerkstelling als naar ecologe aspecten. Het snelle, repetitieve, zware werk wordt door robots gedaan. Anderzijds wordt er ook gekeken om de voetafdruk zo klein mogelijk te houden. Inpakmachine snijden verpakkingen op maat om zoveel mogelijk lucht uit de dozen te halen. Dit zorgt voor besparing in volume voor transport maar ook in opvulmateriaal. In het orderverwerkingsproces komt er geen plastic aan te pas en voor het karton wordt er met een circulair model gewerkt. Ook de ondernemers zijn bewuster bezig met dit gegeven.

Kostprijs

De gemiddelde kost per order bedraagt 7 euro. Dit is enerzijds gebaseerd op de fulfilmentkost (alle activiteiten die in het magazijn gebeuren zoals opslag, orderpicking, verpakking, afwerking… ). Daarnaast heb je de verzendkosten. Vorig jaar heeft Active Ants meer dan 5 miljoen verzendingen gedaan. Daardoor kan je als ondernemer mee gebruikmaken van hun voordelige tarieven binnen de verzendcontracten. De kostprijs is bijna steeds goedkoper dan wanneer je het zelf doet. Het grote voordeel zit in de tijdbesparing en efficiëntie. Dankzij heel wat verschillende controlepunten, maar ook door het wegen van het pakketje, kan Active Ants een 0% foutmarge garanderen.

Besluit

Fulfilment gaat over meer dan de kostprijs alleen. De focus op efficiëntie is eigen aan een fulfilment bedrijf, dat uit zich bij Active Ants in de extra aandacht voor een zinvolle synergie tussen robots en mensen.

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel

Heb jij als ondernemer bepaalde e-commerce uitdagingen, aarzel dan niet me te contacteren via cis@mexunited.be

What’s next?

Ik hoop dat je heel wat hebt opgestoken van deze aflevering. Bedankt om ons te blijven volgen en De E-commerce Podcast gretig te delen en aan te bevelen, want het delen van deze e-commerce inzichten is mijn missie.