Blog • 17 augustus 2022 • Kurt Ostyn

Waarom is marktonderzoek (terug) populair bij kmo's?

Het voorbije jaar kende de vraag naar marktonderzoek een spectaculaire groei. En dat is geen toeval. In deze blog zetten we 4 belangrijke vragen en antwoorden op een rijtje: 

  • Waarom is marktonderzoek plots populair bij kmo’s? 
  • Hoe pak je dit best aan? 
  • Wat leer je uit zo’n marktonderzoek?
  • Wat kost het?

1. Waarom is marktonderzoek (terug) populair bij kmo's?

De economische onzekerheid die ons vandaag overspoelt, verplicht elke ondernemer om het businessmodel te herzien, of op z’n minst in vraag te stellen. Sommigen doen dit vanuit overvloed: ze kunnen de groei niet aan en moeten keuzes maken. Anderen doen het uit schaarste: hun omzet krimpt of hun trouwe klanten haken af. 

Kortom, vrijwel elk bedrijf wordt vandaag geconfronteerd met een veranderde context en klant. Dankzij marktonderzoek kan je die verandering in kaart brengen én er succesvol op in spelen. 

2. Hoe pak je dit best aan?

Er zijn heel wat manieren om aan marktonderzoek te doen. Vanzelfsprekend is online research een belangrijke tool. Wat zoeken mensen? Hoe zoeken ze? Google kent weinig geheimen. Maar die resultaten volstaan niet om écht het verschil te kunnen maken. 

Nog belangrijker is namelijk om te weten waarom mensen bepaalde producten of diensten zoeken? Welke emoties drijven hen? Waar worden ze gelukkig van? Wat frustreert hen? Deze belangrijke drijfveren detecteer je niet door vragenlijstjes te laten invullen, maar wel door kwalitatief onderzoek: diepte-interviews en focusgroepen zijn daarbij met voorsprong de meest doeltreffende onderzoeksmethoden. 

3. Wat leer je uit een kwalitatief marktonderzoek?

Het klinkt wellicht vreemd, maar vaak leer je niet echt iets spectaculair vernieuwends uit kwalitatief onderzoek… Het gebeurt wel eens dat dankzij marktonderzoek een idee rijpt voor een innovatie, maar toch blijft de belangrijkste meerwaarde dat je vrijwel altijd op onderscheidende troeven botst die je vandaag niet of onvoldoende uitspeelt. Hoe dat komt? Omdat je ze zelf evident vindt. 

Net daarom is die blik van buitenaf zo cruciaal. Vaak ontdek je dankzij kwalitatief onderzoek troeven die onopvallend aanwezig zijn en die -mits een doordachte marketingstrategie- vrij snel als een ‘oneerlijk voordeel‘ kunnen worden ingezet. 

4. Wat kost marktonderzoek?

Eigenlijk is marktonderzoek helemaal niet duur. Een diepte-interview kost gemiddeld €450 en voor een focusgroep (all-in) voorzie je best een budget van €3.950. Bij heel wat kmo’s wordt hier de basis gelegd voor een nieuwe en gefundeerde toekomststrategie. Daarom wordt marktonderzoek door de Vlaamse Gemeenschap aangemoedigd door het toekennen van subsidies via kmo-portefeuille (tot 30%). 

Marketingstrateeg Kurt Ostyn

Voor meer info, reserveer hier jouw (gratis) call met marketingstrateeg Kurt Ostyn.