Markt-onderzoek? Een must!

Bent u op zoek naar leuke en hippe marketingacties? Dan ben je bij Mex United niet aan het juiste adres. Wel integendeel. We geloven niet in losse flodders.

Doeltreffende marketing vertrekt vanuit een weloverwogen strategie met jouw ‘oneerlijk voordeel’ als uitgangspunt. Dat oneerlijk voordeel moet waardevol zijn, uniek, moeilijk te kopiëren, duidelijk te benoemen en makkelijk te exploiteren.

Om die unieke troef (of troeven) te vinden en af te toetsen is marktonderzoek een must.

Maar hoe pak je marktonderzoek best aan?

Marktonderzoek kent de voorbije jaren een spectaculaire koerswijziging. Niet zozeer de onderzoeksvragen veranderen, wel de manier waarop naar antwoorden wordt gezocht.

Belangrijkste gamechangers zijn enerzijds de grote vooruitgang in de wereld van de neuropsychologie en anderzijds de intrede van de ‘homo digitalis’ met als belangrijkste nieuwe inzicht: je (potentiële) klant handelt veel minder rationeel dan we denken (of hopen?).

Waarom Mex United kiest voor kwalitatief onderzoek

Bij enquêtes en vragenlijsten doen onderzoekers vooral beroep op het rationele deel van het brein. Door zo veel mogelijk mensen dezelfde vragen te stellen (kwanitatief onderzoek) hopen ze een overtuigend antwoord te vinden om hun strategische keuzes te bevestigen of te verwerpen.

Wij geloven niet langer in die aanpak omdat elk onderzoek ondertussen uitwijst dat mensen zelden puur rationele beslissingen nemen. Dit is ook wat we bevestigd zien in de vele focusgroepen die we de voorbije jaren organiseerden. Wat iemand kiest of koopt is veel minder belangrijk dan het waarom.

Mex United, specialist in focusgroepen

Mex United specialiseerde zich in het organiseren van focusgroepen als belangrijke basis van marktonderzoek. We ontwikkelden een eigen methodologie en investeerden in een eigen onderzoeksruimte

In onze Mex Loft ontvangen we zorgvuldig geselecteerde participanten die in een ontspannen sfeer met elkaar in dialoog gaan over weloverwogen stellingen over producten, diensten, bedrijven of markten.

Dit gebeurt in aanwezigheid van moderator (Kurt Ostyn en/of een medewerker met psychologische opleiding).

Als opdrachtgever maak je geen deel uit van de focusgroep, maar kan je (desgewenst) in een aanpalende ruimte het onderzoek mee volgen en kan je discreet via de moderator interveniëren. 

Sowieso krijg je een audio opname van het panel-onderzoek zodat alles achteraf herbeluisterd kan worden.

Op basis van de focusgroep wordt een verslag met de belangrijkste conclusies door het team van Mex United opgesteld en besproken met de opdrachtgever.

Concurrentie-onderzoek kan snel en budgetvriendelijk

Een duidelijk beeld van de concurrentie is cruciaal om de waarde van de eigen troeven te kunnen bepalen. Ook hier ontwikkelden we doorheen de jaren een eigen methodologie die er vooral op gericht is om snel en budgetvriendelijk de juiste info te verzamelen.

Onze ervaring leert ons namelijk dat onze opdrachtgevers zelf een goed beeld hebben van het aanbod, de kwaliteit en de prijs van hun concurrenten. Wat ontbreekt is een objectief beeld van de positionering en marketingaanpak van die concurrenten. Daar is ons onderzoek op gericht. 

Welke troeven speelt jouw concurrent uit? Hoe doen ze dat? Wat is succesvol? Hoe kan je u onderscheiden? 

Een concurrentie-onderzoek gebeurt bij Mex United op diverse manieren:

Online screening

We screenen de online activiteiten van je concurrenten zowel inhoudelijk (troeven, call-to-actions) als operationeel. Hoe vaardig zijn ze op vlak van SEO, SEA, sociale media, enz…

Mystery visits

We bezoeken je concurrenten en/of ensceneren een aankoop om op die manier de salesflow in kaart te brengen.

Interviews

We organiseren één op één interviews met (potentiële) klanten

Interesse in nieuwe inzichten?

Laat maar komen. Wij helpen je graag vooruit?

Om spam te voorkomen, wordt deze site beschermd door de Google reCAPTCHA-tool. Het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.