De E-commerce Podcast #15 • Cis Scherpereel & Aron Vanoverberghe, Peter Ryckaert,

Jean Michel Teerlinck, Ronny Loemek

E-commerce voor de horeca

Als we aan e-commerce denken dan denken we in eerste plaats aan fashion, geschenken of aan reizen misschien. Toch zal het je niet verbazen dat de horecasector een enorme digitale stap heeft gezet – of heeft moeten zetten – door corona.

Wie schoof mee aan onze podcast tafel?

Aron Vanoverberghe van Mollie: over de tendenzen, facts en figures vanuit hun ervaring als prominente betaalprovider.

Peter Ryckaert van One2three: over hun jarenlange ervaring in de horeca als aanbieder van tools en kennis bij een digitale omslag.

Jean Michel Teerlinck van MTM Group getuigt over de impact van online in zijn horecazaken.

Ronny Loemek uit Ternat, de enthousiaste friturist heeft het over zijn groei dankzij het inpassen van digitale middelen.

Betaalprovider

Mollie heeft als betaalprovider een marktaandeel van 57% op de Belgische markt. Dit komt enerzijds door het gemak van het opzetten en het ontvangen van betalingen. Anderzijds staan ze ook garant voor een vlotte technische integratie. Ze werken met heel wat partners die ontwikkelingen hebben gebouwd waarmee de horecaondernemer gemakkelijk online producten kan verkopen.

Onlangs was er een studie die gepubliceerd is door BeCommerce. Daaruit bleek verrassend dat horeca op de tweede plaats staat in de e-commerce sector. Enkele jaren geleden was dit nog de vierde plaats.

De meest actieve groep is de fastfoodsector (frituren, broodjeszaken, pizzeria’s).

Aron Vanoverberghe, Mollie

Managementplatform

One2three is een managementplatform voor horecazaken. In de loop van de tijd is dit uitgebreid met bestelzuilen, een reservatieplatform, digital signage alsook koppelingen met andere platformen en partijen.

One2three streeft naar eenvoud binnen de zaak en is steeds op zoek naar wat het beste werkt voor de klant. Ze profileren zich als een open systeem dat met heel wat platformen kan koppelen. Ze maken het verschil door de gewoontes van de horecasector te herkennen.

“We kunnen van consument tot groothandelaar en alles daartussen automatiseren en willen op die manier ruimte creëren voor meer service voor de klant. Wat zorgt voor gemoedsrust bij de horecaondernemer.” verduidelijkt Peter Ryckaert.

“We kijken altijd naar de bestaande flows in een horecazaak en haken daarop in met digitale oplossingen.”

Peter Ryckaert, One2three

Ondernemers

Jean Michel Teerlinck van MTM Group beheert 8 horecazaken. Hij vindt vooral dat er met de digitale betaalmogelijkheden een extra oplossing wordt geboden met heel wat voordelen. Het online gegeven brengt iets bij naar efficiëntie en een vloeiender proces achter de schermen. Er wordt ook meer besteld, omdat er sneller en impulsiever wordt gehandeld.

Ronny Loemek besloot tijdens corona om de bestellingen online aan te nemen. Zo kwam hij bij One2three terecht, zij zetten op heel korte termijn de webshop op en koppelden die met de bestaande kassa. Ronny ziet enthousiast hoe de online bestellingen toenemen.

Besluit

Mollie en One2three leveren hun diensten vanuit een sterke inleving in de praktijksituatie van de horeca uitbater. Dit door snel te schakelen en de bestaande flows efficiënter te maken door een digitale omschakeling. Een grote troef die door ondernemers als Jean Michel en Ronny wordt geapprecieerd.

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel

Heb jij als ondernemer bepaalde e-commerce uitdagingen, aarzel dan niet me te contacteren via cis@mexunited.be

What’s next?

Ik hoop dat je heel wat hebt opgestoken van deze aflevering. Bedankt om ons te blijven volgen en De E-commerce Podcast gretig te delen en aan te bevelen, want het delen van deze e-commerce inzichten is mijn missie.