De E-commerce Podcast #12 • Cis Scherpereel & Aron Vanoverberghe

Alles over online betalingen met Mollie

Cis Scherpereel gaat in gesprek met Aron Vanoverberghe, business development manager bij Mollie, naar aanleiding van de publicatie van hun Europees E-commercerapport. Mollie vroeg 3.000 consumenten naar hun shopgedrag en wat handelaars moeten bieden om sales te verhogen, achtergelaten winkelwagentjes te verminderen en merkloyaliteit te boosten. In deze aflevering gaan we dieper in op tendensen waar je als online verkoper beter aandacht aan besteedt, zoals de opkomst van achteraf betalen en ook betalingen via ecocheques of maaltijdcheques.

Mollie, een van oorsprong Nederlandse betaalprovider, faciliteert het betaalverkeer van zo’n 130 000 bedrijven in Europa. Hun grootste troef is het gemak waarmee je kan opstarten en de betalingen op je webshop kan volgen. Mollie is zowel voor de handelaar als de consument een huis van vertrouwen in zake online betalingen. Ze hebben een marktaandeel van 56%.

Doelstelling

Het onderzoek is uitgevoerd binnen de markten waar Mollie actief is: België, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Oostenrijk en UK waar telkens 500 consumenten zijn ondervraagd. (Je kan het rapport hier downloaden)  Met het onderzoek willen ze nagaan wat er speelt bij de consument en wat de impact is op hun klanten. Zo kunnen er aanpassingen gebeuren om het vertrouwen van de consument te winnen. Er is geluisterd naar het inzicht van de consument zowel binnen het huidig economisch klimaat als naar de toekomst toe.

De belangrijkste lessen

79% van de Belgische consumenten geven aan minder online te kopen. De drang naar de fysieke winkel neemt toe. Momenteel is er een tendens waar het aantal transacties daalt, maar het daalt niet terug naar het niveau van voor corona. Bij de keuze van een webwinkel speelt voor de Belgen gratis levering de belangrijkste rol. De productprijs en gratis retourkosten volgen als tweede en derde factor.

Mollie E-commerce rapport

Betaalmethoden

Uit de studie blijkt dat het aanbieden van het juiste gamma aan betaalmethoden belangrijk is. 80% van de consument gaf aan daarop te letten. Wanneer het favoriete betaalmiddel niet wordt aangeboden, is de kans groot dat de klant zal afhaken. In België is Bancontact met voorsprong het belangrijkste betaalmiddel. Gevolgd door PayPal en kredietkaarten, hoofdzakelijk omdat dit zekerheid biedt. Er zijn ook heel wat nieuwe betaalmethoden: zoals Klarna, een mogelijkheid om achteraf te betalen. Ook Apple Pay wordt meer en meer verkozen boven de klassieke betaalmethoden. 

Mollie E-commerce rapport

Belg vs gemiddelde Europeaan

Een Belg is iets minder kritisch ten aanzien van efficiëntie en snelle betaling. Daarnaast vinden we het gratis terugzenden van goederen minder belangrijk dan de gemiddelde Europeaan. Belgen hebben het er wel moeilijker mee wanneer hun gegevens worden gedeeld met derden. Met als gevolg dat 44% hierdoor het winkelmandje verlaat. Andere zaken die naar voor komen: Belgen zijn niet gevoelig aan de taal van de webshop. 

Besluit

Uit het Europees E-commerce rapport van Mollie onthouden we dat het aanbieden van veel betaalmethoden, gratis levering en gratis retours kunnen helpen om meer conversies te halen.

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel

Heb jij als ondernemer bepaalde e-commerce uitdagingen, aarzel dan niet me te contacteren via cis@mexunited.be

What’s next?

Ik hoop dat je heel wat hebt opgestoken van deze aflevering. Bedankt om ons te blijven volgen en De E-commerce Podcast gretig te delen en aan te bevelen, want het delen van deze e-commerce inzichten is mijn missie.