Podcast • 7 april 2020 • Jochanan Eynikel & Cis Scherpereel

Met Jochanan Eynikel over zin en betekenis in bedrijven

Jochanan Eynikel studeerde filosofie in België en in Zuid-Afrika. Vandaag is hij als bedrijfsfilosoof aangesloten bij Etion, een forum voor geëngageerde leiders. Hij werkt er als onderzoeker, schrijver en spreker over thema’s die het raakvlak opzoeken tussen ethiek, economie en zingeving. Eerder schreef hij Robot aan het stuur over de ethische bedenkingen bij robotisatie en automatisatie. Ik nodigde de auteur uit, enkele dagen na de voorstelling van zijn boek “Check-in”, over de zoektocht naar zin en betekenis in bedrijven.

“De war for talent versnelt de manier waarop bedrijven inzetten op zin en betekenis.”

Externe factoren blijken een belangrijke rol te spelen in het belang dat bedrijven hechten aan waarden, zin en betekenis voor de medewerkers. Zeker in onze contreien (het zuiden van West-Vlaanderen) zijn nogal wat bedrijven die àlles inzetten om het hart te veroveren van nieuwe medewerkers. Ook wij bij Mex United zien hoe bij enkele van onze klanten het niet vinden van geschikte nieuwe mensen een rem op de groei betekenen.

In die lokroep naar nieuw talent wordt dan ook -naast een aantrekkelijke verloning – ingezet op facetten waarbij de medewerker als mens wordt omarmd. Heel vaak oprecht en met de adequate praktische invulling ervan. Maar ook even vaak als een marketingsausje.

“Zelfs in dat laatste geval, helpen bedrijven op die manier mee met de normalisering van zin en betekenis in bedrijven. Door hierop in te spelen erkennen ze dat wat ze poneren eigenlijk de norm is. Dus zelfs in die optiek is het interessant dat ze dat doen”, zegt Jochanan Eynikel in ons gesprek. Zo had ik het nog niet bekeken …

“1/3 van de werknemers vindt zijn job compleet zinloos…”

Een van de resultaten uit een recent onderzoek van Etion en Antwerp Management School is de vaststelling dat 1/3 van de medewerkers zelf zegt dat zijn of haar job compleet zinloos is. Een onthutsend cijfer. De auteur licht in het gesprek toe wat achter die cijfers schuil gaat.

Niet dat de andere 2/3 vol blijdschap en helemaal voldaan in hun job staan. Maar in elk geval hunkeren we met z’n allen (werkgevers, werknemers en consumenten) naar meer purpose. Naar een hogere waarde, een hoger doel dus. De vraag voor ondernemers is dan ook: welke rol kan jij hierin spelen? Hoe inspirerend en betekenisvol/waardevol beantwoord jij die hunker? Of overtref je die zelfs?

Wij, bij Mex United, vinden het op zijn minst interessant om met die invalshoek op zoek te gaan naar jouw oneerlijk voordeel: dé reden waarom ik straks met jou zaken doe en niet met je concurrent.

Zin om op zoek te gaan naar jouw oneerlijk voordeel? Zin om jouw verhaal te challengen? Een klankbordsessie is een perfecte eerste stap.

Boek nu een klankbordsessie met Kurt & Cis

Over bullshitbanen en spiritueel kapitaal

In het “Check-in” heeft de auteur het over zin en betekenis in bedrijven. Als bedrijfsfilosoof bij Etion is Jochanan Eynikel de geknipte persoon voor de eerste episode van deze podcast.

In een boeiend gesprek hebben we het over bullshitbanen, spiritueel kapitaal en over onder- en bovenstromen in bedrijven. Over ethiek, authenticiteit en het belang van spirituele leiders. Welke waarde hechten medewerkers en klanten aan je missie en klopt die ook met wat er als perceptie leeft in de werkelijkheid.

Verhalen als verbindend middel

Verhalen blijken de verbinding te zijn tussen waar een bedrijf voor wil staan en hoe het zich naar buiten toe profileert. Alles blijkt een verhaal. Merken zijn een verhaal. Schuilt in die verhalen een oneerlijk voordeel?

Het boek “Check-in” van Jochanan Eynikel is o.a. te koop o.a. via de website van de uitgeverij Lannoo Campus.