Case • 8 november 2021 • Jelle Ryckoort

Hoe je altijd de Bosbeke ziet als je een eiken keuken zoekt

Al te vaak wordt in online marketing met een kanon op een mug geschoten. Nochtans kan je door op de juiste zoektermen en kanalen in te zetten jouw oneerlijk voordeel ook online claimen. Lees hier hoe we dit bij de Bosbeke aanpakten.

De Bosbeke is fabrikant van prachtige eikenhouten keukenmeubelen en tafels. Een specialist. Puur vakmanschap.

In 2019 contacteerde de Bosbeke ons om hun toekomstplannen mee uit te tekenen en daarbij enkele strategische keuzes te maken.

De centrale vraag was of de Bosbeke (onder de naam “Oak4U”) zich verder moest profileren als verdeler van een gamma badkamermeubelen aan meubelwinkels. Of lag er toch meer toekomst in het uitbouwen van een eigen B2C-luik met interieurprojecten op maat?

Na een grondige screening en concurrentieanalyse bleek dat de toekomst van de Bosbeke niet lag in de B2B-markt. Tot dan weliswaar hun belangrijkste omzetbron.

De afhankelijkheid van de tussenhandel en de druk op de marges waren duidelijke signalen om voor een andere aanpak te kiezen en resoluut hun vakmanschap en passie voor hout ook uit te bouwen in een sterk merk naar de consument toe. 

Claim je oneerlijk voordeel ook online

Massief eiken vakmanschap‘ is naast de nieuwe baseline ook de rode draad waarop online ingezet moet worden. En hoe kan je je vakmanschap beter illustreren dan met stijlvolle foto’s van eigen realisaties? 

Het hoofddoel van de nieuwe site was niet om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken. De site moest vooral de juiste bezoekers aantrekken die zich pal in de doelgroep van de Bosbeke bevinden. 

Op basis van het zoekwoordenonderzoek bepaalden we op welke zoekopdrachten de Bosbeke in Google altijd naar voor moet komen. Een slimme mix van SEO optimalisatie, gerichte advertenties, Google Mijn Bedrijf en Pinterest zorgde ervoor dat je niet meer naast de Bosbeke kan kijken in de zoekresultaten.

Resultaat: een vol orderboek

De nieuwe benadering werpt zijn vruchten af. Ondanks de afgeschafte beurzen lopen de aanvragen vlotter dan ooit binnen. Bovendien bleek de nieuwe strategie ook duurzaam en kostenbesparend

De overstap van B2B naar B2C werd dankzij enkele slimme keuzes 3x sneller dan verwacht doorgezet. 

Wat gebeurde verder nog bij de Bosbeke? 

In volle corona-periode werd een outlet opgestart. Met bijzonder groot succes. Zie: https://www.mexunited.be/dankzij-corona-drie-succesvolle-voorbeelden-van-corona-proof-marketingacties/

Kan je ook een sparringpartner gebruiken om je marketingstrategie onder de loep te nemen? Of kan je hulp gebruiken in het maken van de juiste online marketing keuzes?

Contacteer ons even om te verkennen of boek meteen een klankbordsessie!