Blog • 1 september 2020 • Kurt Ostyn

Drie voorbeelden van succesvolle marketingacties ... dankzij Corona

Het klinkt wat eigenaardig: ‘dankzij’ corona. Maar toch konden wij bij enkele van onze klanten succesvolle concepten lanceren die in ‘gewone tijden’ niet aan de orde waren. We geven je graag 3 voorbeelden ter inspiratie.

De Bosbeke

Het meest spectaculaire project is ongetwijfeld dat van De Bosbeke. Deze fabrikant van massief eiken keukens en badkamers is één van onze favoriete klanten. No-nonsense. Geen blabla. En het nodige lef om samen strategische keuzes te maken. 

Op onze maandelijkse marketingmeetings staat steevast de rubriek ‘stockverkoop’ geagendeerd: oude keuken- en badkamermeubelen die eindereeks zijn of niet langer een plaats in de showroom vinden. Maar hoe verkoop je die? Nog eens een stockverkoop organiseren? Adverteren in de regionale krantjes? Een opkoper zoeken? 

Dankzij corona (lockdown) waren deze opties plotseling niet meer aan de orde. Dus stelden we hen voor om een eenvoudige outlet-webshop op te zetten. Het resultaat was (en is) verbluffend. Plots vonden tientallen keukens en badkamermeubelen een koper. Veel meer en veel sneller dat we verwacht hadden. Dankzij corona…

Wijnen Vanassche

Maar ook enkele ‘kleinere’ ondernemers konden we inspireren om anders te gaan denken. Ward Vanassche (Wijnen Vanassche) postte een eigengemaakt, authentiek filmpje op Facebook waarin hij zijn klanten open en eerlijk aansprak, en toonde hoe ze op een snelle en veilige manier toch wijn bij hem konden kopen. 

Het filmpje werd duizenden keren bekeken. De bestellingen volgden en maakten klanten vertrouwd met de webshop van Wijnen Vanassche. Misschien denk je: “Zo’n filmpje is toch niet professioneel?” So what!? Het werkt! 😉

Gymp

En ook voor kinderkledingmerk Gymp mochten we iets origineel lanceren: een eigen ‘kinderkrant’ die je zelf samenstelt en vervolgens wordt gedrukt (jawel, zoals een echte krant) en naar een familielid wordt verstuurd. Helemaal gratis … Toch een leuke attentie in corona-tijd?

Brengt dat iets op? Heel zeker. Het versterkt de band met de klant. En dat vertaalt zich naar grote bedrijvigheid binnen de community van jonge mama’s (en papa’s).

Zo zie je maar. Corona zal ons wellicht nog lang parten spelen. Leuk vinden we dit niet. Maar het biedt ook kansen. En ja … die moet je grijpen.

Wist je trouwens dat we dankzij corona ook een podcast zijn gestart? Zo hebben we ondertussen 978 luisteraars. En dat aantal zien we graag groeien. Ontdek het hier!