Podcast • 22 november 2022 • Cis Scherpereel & Evelien Tonnard

E-commerce voor gepersonaliseerde producten

Cis Scherpereel ging langs bij Smartphoto en belde ook even met Veronique Bogaerts van Name on it, twee spelers die hun plek hebben verdiend in de concurrentiële markt van de gepersonaliseerde producten.

Evelien Tonnard zag als marketing manager Smartphoto groeien tot de innovatieve e-commerce groep die het vandaag is.

De analoge filmrolletjes van Spector en de eerste fotoboeken van Extrafilm hebben sinds 2005 plaats gemaakt voor een heel breed gamma aan producten die met een foto gepersonaliseerd worden.

Automatisatie

De markt van de fotogeschenken is sterk groeiend en vereist zowel manuele verwerking als automatisatie. Bij Smartphoto zetten ze in op cobots om de repetitieve handelingen op te vangen. Daarnaast uiteraard zoveel mogelijk automatisatie en investering in nieuwe en performante machines voor elke druktechniek of productvorm.

De automatisatie bij Name on it zit hem vooral in verpakkingsmachines en ook in de organisatie van de verwerking van de orders. Die gebeuren nu veleer in batch en niet per order, waardoor het proces veel efficiënter verloopt.

Seasonality

Smartphoto kent jaarlijks een piek op het einde van de vakantie, als alle fotoalbums moeten gemaakt worden. Black Friday zet dan weer de piek van eindejaar in gang. Het is een uitdaging om ook in de andere delen van het jaar de gepersonaliseerde geschenken onder de aandacht te brengen.

Ook bij Name On It, het vroegere Babygoodies, kent men dezelfde pieken. Toch voelen ze dat moederdag en de bedankjes voor de juffen op het einde van het schooljaar in de lift zitten. Andere gelegenheden zoals verjaardagen, geboortes, meter/peter uitnodigingen en dergelijke zijn ideale momenten in deze sector.

Breed aanbod

Er komen vaak nieuwe producten bij bij Smartphoto. Recent zelfs een digitaal product waarbij een video kan worden opgeroepen bij het fotograferen van het product. Een digitale videoboodschap die het geschenk verrijkt dus.

Dat breed aanbod is voor Smartphoto heel belangrijk, terwijl men bij Name On It sinds de naamverandering in het voorjaar 2022 net wat geschrapt heeft in de producten. Een bewuste keuze om de best renderende machines alle aandacht te geven.

“We willen bewust meer doen met onze hardlopers.”
–  Veronique Bogaerts, Name On It 

Een gemiddeld order bij Name On It bedraagt 30 euro en er gaan elke dag zo’n 1200 producten de deur uit.

Koffiemok

De traditionele koffiemok blijkt bij Smartphoto nog steeds de topper te zijn en vormen de traditionele fotoalbums nog slechts een deel van de omzet.

Bij Name on it gaat het eerder om naamlabeltjes, naast heel wat kinderspullen die met een naam – en niet met een foto – gepersonaliseerd worden. Ook hier heel wat drinkbekers dus, maar ook fopspenen, brooddozen en rugzakjes.

Internationale focus

Beide aanbieders zoeken de schaalgrootte en dan is de blik buiten de grenzen belangrijk. Smartphoto is in 12 landen actief, maar alles wordt vanuit Wetteren geproduceerd en verstuurd.

Bij Name On It zijn Duitsland en Frankrijk reeds verkend en kijkt men nu ook naar Scandinavië. Er gaat wat marktonderzoek aan vooraf en de lokale concurrenten worden gescreend, vooral om de advertenties erop af te stemmen. 

Klantentevredenheid

Uiteraard wordt er hard ingezet op de tevredenheid van de zowel de schenker als de ontvanger. Tenslotte gaat het steeds om emotie en dus stelt de consument vaak wat extra eisen.

Bij Smartphoto pakken ze uit met de Smart Garantie. Heb je een foutje gemaakt bij het opmaken van je geschenk? Dan wordt alles voor jou gecorrigeerd en gratis opnieuw gemaakt. Een sterk statement toch.

Besluit

Gepersonaliseerde producten aanmaken en online verkopen op een rendabele manier vereist een sterk logistiek raderwerkje met een synergie tussen manuele en geautomatiseerde processen.

Schaalgrootte is de enige manier om het te winnen en dus is de lokroep van een groot aanbod, leuke promoties en een internationale focus heel sterk aanwezig.

Gepersonaliseerde emailberichten doen nog steeds hun werk, maar de jongere generatie wordt toch eerder met andere kanalen bereikt.

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel

Bedankt aan Bpost en Mollie. Zij maken de E-commerce podcast mee mogelijk. 

Heb jij als ondernemer bepaalde e-commerce uitdagingen, aarzel dan niet me te contacteren via cis@mexunited.be

What’s next?

Ik hoop dat je heel wat hebt opgestoken van deze aflevering. Bedankt om ons te blijven volgen en De E-commerce Podcast gretig te delen en aan te bevelen, want het delen van deze e-commerce inzichten is mijn missie.