De E-commerce Podcast #16  Cis Scherpereel & Ubbe Descamps, CEO van Brooklyn

Fashion stories: Brooklyn

Tijd voor de modesector in De E-commerce Podcast, met Brooklyn aan de aftrap van deze mini-reeks. CEO Ubbe Descamps ontvangt me in het nieuwe hoofdkwartier van deze multimerkenwinkelketen. 

Brooklyn: 50 jaar in het hart van de stad

CEO Ubbe Descamps verwelkomde mij in het gloednieuw hoofdkwartier in Stasegem bij Kortrijk. Op deze plek legde begin juni 2021 een hevige brand de kantoren en het magazijn in de as.

Brooklyn is een familiebedrijf dat 50 jaar geleden werd opgericht. Het was toen een analoge en conservatieve wereld waarin de ouders van Ubbe in de nasleep van mei ‘68 gedurfd met jeanskledij uitpakten.

Het werd de basis voor 50 jaar rustige groei. Vandaag is de webshop het digitaal verlengde van de 7 winkels, die zich telkens – heel bewust – in de kern van de stad hebben genesteld.

Een brand als kantelmoment

Ik ontplooi mijn mobiele podcast studio in de nieuwe kantoren van Brooklyn. Op deze plek legde begin juni 2021 een hevige brand alles in de as. Een enorme domper uiteraard, maar ook een kantelmoment.

“Op het moment van de brand zie je dat niet natuurlijk, maar ik hoorde onmiddellijk stemmen die spraken van een opportuniteit. En dat was ook zo, achteraf bekeken. Zonder die brand hadden we nooit zo’n vernieuwing voor mogelijk geacht.”

Ubbe Descamps, CEO Brooklyn

Brand bij Brooklyn

Een team om u tegen te zeggen

“De heropstanding uit de as, is vooral te danken aan het team”, weet Ubbe. Zij hebben op dat moment beslissingen genomen waar ik in de eerste uren niet toe in staat was.

Dat team bestaat vandaag onder andere uit een vijftal mensen die instaan voor social media, marketing en onderhoud van de webshop.  Ook het winkelpersoneel helpt met social media posts en zelfs met de klantenservice via de chat elke dag tot 21.30u.

Broeken centraal

De broekenspecialisten onder de medewerkers werkten mee aan de ontwikkeling en verfijning van de fit-finder, de handige digitale assistent voor het vinden van de perfecte broek. Een exponent van de focus van Brooklyn op het verkopen van broeken, zoals we die ook in de winkels terugvinden.

Een logistiek warehouse voor de toekomst

De autostore die in het nieuwe magazijn werd opgebouwd, moet de inpaktijd tot drie keer versnellen en de foutmarge minimaliseren. We zijn eind december 2022 en ik ben getuige van een momentum in de testfase.

Ubbe heeft zich hiervoor laten omringen door specialisten in dat vakgebied, want zo’n automatisch magazijn rendeert pas als alles vlot loopt. Best wel een spannende periode dus.

Retours uit de winkel en via de webshop worden er ook behandeld. Na een grondige screening worden ze binnen de 24u terug in de voorraad ingevoegd. Door de duidelijke foto’s en informatie op de webshop heeft Brooklyn vandaag te maken met slechts 16% retours. Veel daarvan worden in de winkels geruild voor een ander product. Dat zijn in de fashion sector dus best wel zeer goede cijfers.

Sustainability award

In Oktober ’22 was ik getuige van de uitreiking van de Safeshops Sustainability Award voor Brooklyn. Een opsteker voor de aandacht voor duurzaamheid in zowel energiemanagement als keuze voor specifieke merken.

Ambassadeurs

Ine Beyen, Rik Verheye en Stijn Vlaeminck zijn drie ambassadeurs die zich op een ethisch juiste manier aan het merk Brooklyn verbinden als ambassadeur.

“Het zijn stuk voor stuk heel fijne mensen die passen in het plaatje van de coole gezinnen met plannen, want dat is hoe we onze klanten zien.”

Besluit

“Vallen en opstaan”, dat zal heel herkenbaar zijn voor veel fashion retailers of multimerken winkels.

De brand die het kantoor en magazijn vernielde, werd een kans om in één klap een grote sprong voorwaarts te zetten. Ubbe Descamps is als zaakvoerder dan ook ontzettend dankbaar voor de manier waarop het team het merk Brooklyn heeft doen herrijzen.
Terecht.
Want finaal draait alles – ook in een digitale wereld – om de mensen.

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel

Bedankt aan Bpost en Mollie. Zij maken de E-commerce podcast mee mogelijk. 

Heb jij als ondernemer bepaalde e-commerce uitdagingen, aarzel dan niet me te contacteren via cis@mexunited.be

What’s next?

Ik hoop dat je heel wat hebt opgestoken van deze aflevering. Bedankt om ons te blijven volgen en De E-commerce Podcast gretig te delen en aan te bevelen, want het delen van deze e-commerce inzichten is mijn missie.