Blog • 2 augustus 2017 • Cis Scherpereel 

Webrooming: Waarom een goede website ook rendeert voor je fysieke winkel

Heb je soms het gevoel dat je webshop niet genoeg rendeert? Vergeet dan niet dat een webshop ook bijdraagt aan de bezoeken naar je winkel of showroom. We hebben het over webrooming, een veel krachtiger fenomeen dan showrooming. In dit artikel hebben we het over ROPO, webrooming en inline marketing. We sluiten af met enkele tips voor een betere wisselwerking tussen je webshop en winkel.

ROPO

Klanten oriënteren zich online voorafgaand aan een aankoop in de winkel. Dit fenomeen kennen we onder de term “webrooming”. Het is de tegenpool van “showrooming”, waarmee we het onderzoek in de winkel benoemen dat consumenten als voorbereiding doen op een online aankoop. Beide scenario’s bestaan en worden met de term ROPO samengebracht. ROPO staat voor “Research Online, Purchase Offline”, maar evengoed omgekeerd: “Research Offline, Purchase Online”.

Wat is webrooming?

Vergis je niet. De impact van webrooming is groter dan omgekeerd. De Google Barometer leert ons dat 75% van de bezoekers in je winkel vooraf reeds online op onderzoek ging. Mensen zoeken informatie op je website, vergelijken prijzen of zoeken je telefoonnummer of adres.

In het boek “De people factor in e-commerce” staat daarover een getuigenis van Nancy Windels van Vida-Design.be:

“Wat ik nooit had gedacht is dat het effect van onze webshop bij Vida Design zo sterk voelbaar zou zijn in onze winkel. Online krijgt men natuurlijk wel 24/7 een inkijk in onze collectie, maar omdat het tactiele ontbreekt, komen mensen graag even naar de winkel kijken en voelen.” 

Google vertelt ons ook dat 6% van de aankopen in de winkel op de ene of de andere manier dankzij het internet gerealiseerd wordt. Je doet er dus goed aan om je online aanwezigheid tot in de puntjes te verzorgen. Net zoals je veel aandacht aan je etalage en je winkelinrichting besteedt. Onderschat het niet. Misschien moet je je laten bijstaan, want dit vergt specifieke vaardigheden.

Inline marketing

Een goede link tussen de online en de offline beleving is dus heel belangrijk. Dat noemen we bij Mex United “inline marketing”. In line met de verwachtingen en de wensen van de klant. Dat is zowel offline als online. Nancy en Geert van Vida Design beseffen dat het lanceren van een webshop geen eindpunt is, maar een continu verhaal. Het stopt nooit.

“Eigenlijk runnen we nu twee winkels tegelijk. Toen we besloten om een webshop aan onze winkel toe te voegen, waren we goed geïnformeerd via verschillende kanalen en infosessies. Toch stonden we er versteld van wat er allemaal bij komt kijken. Maar wie het slim organiseert, zet een belangrijke stap vooruit voor zijn zaak. We hebben veel aandacht besteed aan een goede indeling op de webshop en vooral nagedacht hoe consumenten zoeken. We lieten ons bijstaan om hier tot de juiste inzichten te komen, want zonder externe coaching hadden we niet de juiste beslissingen genomen.”

Enkele tips

  • Wie ’s avonds voor je etalage staat, bekijkt vaak je webshop via de smartphone. Kies voor een perfect geoptimaliseerde mobielvriendelijke website. Laat de URL van je webshop duidelijk zien zodat mensen offline getriggerd worden naar je online shop. 
  • Plaats producten die in solden of uitverkoop zijn niet noodzakelijk op je webshop. Communiceer online dat je deze producten enkel in de winkel kan kopen. Dit geeft klanten een extra reden om langs te komen. 
  • Maak gebruik van demo-video’s om klanten ook online te bedienen. Zorg dat mensen online reeds overtuigd geraken van het product dat ze offline kopen. Vermeld daarnaast ook op je webshop de evenementen (demo’s, workshops etc.) die in je winkel plaatsvinden. 

En nu?