Blog • 17 april 2020 • Kurt Ostyn & Steven Bollé

Wat als je straks terug de deuren van jouw winkel mag openen?

Marketingstrateeg Kurt Ostyn en Retailcoach Steven Bollé geven 18 concrete tips. 

Bij heel wat (lokale) handelaars is de onzekerheid groot. Hoe lang nog? En wat volgt? Kan ik binnenkort zo maar mijn winkeldeuren openen? Wanneer en hoe worden we geïnformeerd over de veiligheidsmaatregelen waaraan we moeten voldoen? Zullen we hierin ondersteund worden?

Voorlopig kan niemand hen een geruststellend antwoord geven. Of het nu handelaars betreft uit Brasschaat, waar Steven Bollé woont, of uit Kortrijk, waar Kurt Ostyn woont, de vragen die ondernemers hen stellen zijn dezelfde: wat moet ik doen na de ‘lockdown’? Niemand kent het antwoord.

Toch betekent dat niet dat afwachten de juiste houding is. Daarom staken Steven en Kurt de koppen bij elkaar, en formuleerden 18 tips en suggesties. Al was het maar om je een beetje houvast te kunnen bieden:

Update 19.04.2020: Als je winkel straks terug open mag, houd er dan rekening mee dat je 1 persoon per 10m² in je winkel mag binnenlaten.

Tip 1: Start buiten

Misschien worden de eerste dagen waarop winkels terug openen een ware overrompeling, of misschien kijken heel wat klanten toch de kat uit de boom, zoals in Oostenrijk. 

Ga voor alle veiligheid best uit van piste 1: de overrompeling. Zo kan het raadzaam zijn om een deel van de parking of trottoir op te offeren voor een tijdelijke onthaalruimte waar mensen in een tent of sas op veilige afstand kunnen aanschuiven om de winkel te betreden. 

Zorg ervoor dat de beleving hier reeds begint, en voorzie daarom wat animatie (muziek, leuke aankleding). Er wordt gefluisterd dat winkels enkele weken vroeger zullen mogen openen dan de horeca. Misschien is het dan wel raadzaam om de klanten iets te drinken aan te bieden?

Tip 2: Rol de rode loper uit

Jawel. Letterlijk en figuurlijk. Toon jouw klanten dat je ze gemist hebt, en dat je maar al te graag de rode loper voor hen uitrolt. Zo tover je meteen een glimlach op hun gezicht. 

En let erop dat je ze ook bij het buitengaan nog eens extra aandacht geeft, zoals je zou doen als je thuis genodigden hebt die terug naar huis gaan.

Tip 3: Zet de deuren open

Het weerbericht voor de komende 14 dagen al eens bekeken? Het wordt zonnig en warm. Hopelijk zet die trend zich door. Maar hoe dan ook: zet de deuren open. Niet alleen om de gastvrijheid te beklemtonen en de bezoekdrempel te verlagen, maar ook omdat de klant dan geen deurklink moet aanraken.

Tip 4: Plaats een dispenser

Zeker de eerste dagen na de heropening van winkels zal de aandacht voor hygiëne nog groot zijn. Speel in op die behoefte en plaats één of meerdere dispensers bij de ingang (landingszone) van de winkel. De voorbije weken werden hiervoor displays ontwikkeld die bijdragen tot de winkelbeleving.

Tip 5: Voorzie wegwerp handschoenen

Klanten snuisteren graag in je winkel. Ze nemen producten graag vast. Ooit al bij stilgestaan hoeveel verschillende handen per dag de plastic kapstokjes in een kledingzaak aanraken? Of die handen goed ontsmet werden, dat zie je niet. Het gevoel van veiligheid verhoogt dan ook wanneer je jouw klanten wegwerp handschoenen aanbiedt.

Tip 6: Bied mondmaskers aan

Zal het dragen van een mondmasker verplicht worden? Geen idee. Maar zal je klant het weten te waarderen indien jz een mondmasker aanbiedt? Ja. Dat hoeft daarom niet gratis. En misschien zijn er wel hippe of gepersonaliseerde exemplaren verkrijgbaar? Geef trouwens zelf het goede voorbeeld, dan zullen je klanten dat ook gemakkelijker doen.

Tip 7: Verbreed de winkelgangen

Wellicht wordt dit voor veel winkels de grootste uitdaging: te weinig ruimte. Hoe breder de winkelgangen, hoe meer klanten er veilig kunnen shoppen. Bekijk dus best even waar je tafels of winkelrekken kan verschuiven, ook al is dat misschien ten koste van de beleving: safety first. 

Indien je meerdere gangen in je winkel hebt, kan je ook een looprichting aangeven met bordjes of pijlen op de grond, zodat klanten elkaar zo min mogelijk kruisen.

Tip 8: Plaats vloerstickers

Je kan bij Unizo ‘Winkelhier’-vloerstickers bestellen die de klanten eraan herinneren dat ze de nodige afstand moeten bewaren. Informeer hiervoor bij je lokale Unizo afdeling.

Tip 9: Een clean geurtje

De impact van geuren op het brein is ontzettend groot. De juiste cleane of klinische geur kan onbewust sterk bijdragen tot het veiligheidsgevoel van je klant.

Tip 10: Zorg voor aangepaste muziek

De social distancing zal er voor zorgen dat er heel wat minder mensen tegelijk in de winkel zijn. Dit kan voor akelige stiltes zorgen. Voorzie dan ook aangename muziek. Liever geen radiozender waar om de vijf minuten over Corona gepraat wordt. 

Gun je klanten een momentje van verstrooiing en stel misschien een eigen Spotify-lijst samen. Of waarom zou je de wachtende klant niet aanmoedigen om zelf die lijst aan te vullen?

Tip 11: Ontsmet de pashokjes na elke bezoekers

Aan de meeste warenhuizen zie je vandaag een medewerker die je winkelkarretje na gebruik ontsmet. Dat schept vertrouwen. Heb je een kledingzaak? Doe dan hetzelfde met je pashokjes. Stel iemand aan die na elk gebruik van een hokje, een korte cleaning doet. 

Ook andere gevoelige plaatsen dienen regelmatig ontsmet te worden, denk daarbij aan inpaktafels, handgrepen als je winkel een trap heeft, …

Tip 12: Maak het toilet voor iedereen toegankelijk

Vaak is het toilet in winkels gereserveerd voor het personeel. Wanneer de horeca effectief pas enkele weken later de deuren mag openen, zullen heel wat klanten nood hebben aan een sanitaire stop. Zorg ook hier voor propere, toegankelijke toiletten. Vervang de handdoeken door tissues, en voorzie voldoende ontsmettende handgel.

Tip 13: Cleane kassa

Er bestaan heel wat plexi screens die tussen de klant en het kassapersoneel geplaatst kunnen worden. Bij voedingswinkels is dat begrijpelijk, maar indien bovenstaande tips werden toegepast, dan is zo’n plexi wand niet echt nodig. Wedden dat de meeste die na enkele weken al zullen opbergen? Belangrijker is dat klanten contactloos kunnen betalen

Is dat niet mogelijk? Voorzie dan houten wegwerpstokjes waarmee ze de pincode kunnen ingeven, evenals een ontsmettende handgel bij de betaalterminal.

Tip 14: Pas uw openingsuren aan

Er moet heel wat omzetverlies goedgemaakt worden. Dat betekent: nog harder werken. Wij raden daarom aan om je openingsuren aan te passen. Zo zou je bijvoorbeeld van 8u tot 10u en van 19u tot 21u op afspraak kunnen werken en die klanten kunnen garanderen dat ze niet in een wachtrij zullen staan, en dat er maximaal x aantal klanten in de winkel zullen zijn. 

Zo’n afspraak systeem kan je best online organiseren. Hiervoor is bijvoorbeeld Calendly een handige tool. Communiceer de aangepaste openingsuren duidelijk op je website. En vergeet niet om je ‘Google My Business’ pagina aan te passen.

Tip 15: Zet je webshop in de kijker

De voorbije weken werd pijnlijk duidelijk hoe belangrijk een webshop of verkoop via sociale media is. In de toekomst zal die extra service (van thuis uit bestellen) nog sterker gewaardeerd worden. 

Heb je een webshop: wijs er uw klanten dan bij het verlaten van de winkel nog eens extra op. Geef hen misschien een mooi dankjewel postkaartje mee, met daarop de link naar jouw website. Zo bouw je aan klantentrouw. Online en offline.

Tip 16: Informeer vooraf

Hopelijk kan je heel wat van bovenstaande tips en ideeën toepassen. Maar zelfs al zijn het er maar enkele, vergeet niet om ze vooraf duidelijk te communiceren. Maak dat je klant zich kan voorbereiden op een bezoek aan je winkel en zorg ervoor dat hij zich geen vragen moet stellen over de veiligheid. 

Maak een filmpje. Dat mag gewoon met jouw smartphone. Loop doorheen jouw winkel en leg uit wat je allemaal ter voorbereiding van de heropening hebt gedaan. Toon die dispenser. De plaats van de handschoentjes. De cleane pashokjes. Waar het toilet zich bevindt. Stuur dit filmpje naar jouw klanten en plaats het op sociale media.

Je klant zal het zeker waarderen, en je maakt potentiële klanten nieuwsgierig…

Tip 17: Beperk de beschikbare winkelkarretjes of -mandjes

Bereken hoeveel klanten er tegelijk in je zaak binnen mogen en beperk het aantal winkelkarretjes (voor tuincentra, doe-het-zelf zaken,…) of winkelmandjes (voor interieur, mode,..). Zo weten de klanten ineens wanneer het maximum aantal bereikt is. Reinig alles netjes, liefst in het zicht van de klanten. Dat schept vertrouwen en sympathie!

Tip 18: Alles met een knipoog

Het is een periode van regels en maatregelen waar we ernstig mee moeten omspringen. Een beetje humor of communicatie met een knipoog maakt het voor iedereen wat gemakkelijker om er mee om te gaan en laat jou en je zaak daarenboven sympathiek overkomen. Een voorbeeld? Waarom geen leuke tekst plaatsen bij de handschoenen die je aan je klanten aanbiedt: ‘We glove you!’

Veel succes. En ‘keep it safe!’

Kurt Ostyn en Steven Bollé

Over Steven Bollé

Steven Bollé is expert in het optimaliseren van fysieke winkels en in het inspireren van winkeliers om hun zaak te laten groeien. Met concrete tips en haalbaar advies helpt hij ondernemers om zelf aan de slag te gaan. Daarbij wordt steeds gekeken hoe met de bestaande middelen – en liefst met zo weinig mogelijk investeringen – een meetbare meerverkoop gerealiseerd kan worden. 

Naast zijn advies- en ontwerptrajecten voor winkeliers is Steven ook retail coach voor Unizo en verschillende steden en gemeenten, geeft hij inspirerende lezingen en organiseert hij retail inspiratiereizen.

Je kan Steven best contacteren op steven@bolle.be of volg hem op Facebook of LinkedIn

Over Kurt Ostyn

Kurt Ostyn is samen met Cis Scherpereel de drijvende kracht achter het marketing-strategisch bureau Mex United. Zij begeleiden ambitieuze ondernemers in een kantelmoment van groei of verandering en doen dit steeds vanuit het ‘Oneerlijk Voordeel’. In 2019 verscheen hun boek ‘Het Oneerlijk Voordeel’ dat nu reeds aan een tweede druk is. U kan het bestellen via deze link.

Je kan Kurt best contacteren via kurt@mexunited.be of volgen op LinkedIn