Case • 6 april 2018 • Kurt Ostyn

Waar kan je best adverteren?

Als ondernemers horen dat ik marketeer ben, is de kans groot dat hun eerste vraag is: “Zeg me eens. In welke media kan je vandaag best adverteren?” Waarop een reeks verzuchtingen volgt over reclame die niet rendeert.

Mijn antwoord is steevast: “En WAT wil je adverteren? Wat is jouw verhaal? Heb jij iets dat mensen kan interesseren? Is er iets dat je onderscheidt en dat ik kan doorvertellen? ”

Vaak zie ik zo’n ondernemer dan diep nadenken. Dan volgt een klassiek en slaapverwekkend antwoord over kwaliteit en service. En pas wanneer ik zo hoffelijk mogelijk heb duidelijk gemaakt dat elke ondernemer van zichzelf vindt dat hij kwaliteit en service brengt en deze troeven bijgevolg geen onderscheidende meerwaarde bieden, volgt in het beste geval een complexe uiteenzetting van één of andere techniek of aanpak waarin zij toch wel uniek zijn. Helaas snap ik er meestal geen fluit van of is de beschrijving zo wollig dat zelfs een schaap zich in zijn vacht verslikt.

Wie ooit een lezing van mij volgde, kent mijn visie: 

“Het heeft geen zin om ook maar 1 euro in marketing en reclame te investeren als je niet over een onderscheidend, herkenbaar en (na-)vertelbaar verhaal beschikt.”

Niemand zit op jou of je product te wachten. Alles is er al. In overvloed.

Eenvoudig is het niet. Daar ben ik het met je eens. Ik durf te stellen dat de grootste meerwaarde van onze aanpak als marketingstrategen net het zoeken en vinden van dat ene onderscheidende, herkenbare en (na-)vertelbare verhaal is. Het trekken van de aandacht. Zorgen dat een merk of onderneming boven het maaiveld komt, zodat potentiële klanten hen opmerken en de vraag stellen: “Tiens, daar wil ik toch eens meer over weten…”.

Ik weet het. Bovenstaande omschrijving van marketing klinkt niet echt hoogtechnologisch en ik had er misschien beter wat Engelse marketingtermen aan toegevoegd om je te imponeren en mijn uurtarief makkelijker te kunnen verantwoorden. Maar neem het van me aan: de kracht van goede marketing ligt in de eenvoud. En da’s verdomd moeilijk.

Binnenkort neem ik volgende case, ter inspiratie, in mijn lezingen op. Het is het verhaal van Den Bouw. Benny Buyse is een jonge, dynamische, intelligente bouwondernemer die binnen een markt gedomineerd door grote en gekende spelers zijn eigen plaatsje probeert te veroveren. Gewapend met een pak ervaring en passie voor bouwkunde ontwikkelde hij o.a. zijn eigen ‘muren’ die een pak voordelen bieden zowel op economisch als ecologisch vlak. 

Toen Benny mij zijn verhaal deed, begreep ik er na een half uur nog geen snars van. En zelfs een bezoek aan een werf bracht weinig soelaas. Toegegeven, dat zal voor een groot stuk met mijn bouw-debiliteit te maken hebben, maar dan nog. 

Stel dat ik ondernemers of vrienden heb die een magazijn of een woning willen bouwen… Wat zou ik hen kunnen vertellen omdat ze op z’n minst nieuwsgierig zouden zijn om eens met Benny contact op te nemen? Ik kon zijn verhaal onmogelijk navertellen.

Net daarom lanceerden we het 4S-concept. Den Bouw is de bouwmaatschappij die zich onderscheidt door zijn evenwichtige mix van 4 kwaliteiten: Slim, Strak, Snel en Sterk bouwen.

“Het 4S-concept: Slim, Strak, Snel en Sterk bouwen.”

Heb je bouwplannen? Wil je ook slim, strak, snel en sterk bouwen? Dan moet je Benny snel leren kennen.

Meer hoef ik daar niet over te vertellen. Dat vind je op zijn website

Pas nu kunnen we (indien dat nodig zou blijken) ons buigen over de vraag: “Waar kan je best adverteren…”