Vespa. 75 jaar jong dankzij een Oneerlijk Voordeel

Kurt Ostyn Cis Scherpereel Mex United Vespa

Op 23 april 1946, zowat rond de middag, werd het patent dat Vespa wereldwijd uniek zou maken officieel geregistreerd.

Kurt Ostyn Cis Scherpereel Mex United Vespa

Kurt en Cis houden van Vespa. En niet alleen voor het rijplezier…

 

vespa logoVandaag, 75 jaar later blijft Vespa een icoon. Er bestaan ondertussen heel wat soorten en merken van scooters.
Maar er is maar één Vespa.
Uniek.
Niet te kopiëren.

Van zo’n marktpositie droomt toch elke ondernemer?

Voor wie het nog niet wist: hier bij Mex United zijn we grote fan van Vespa. Niet alleen als vervoersmiddel, maar evenzeer als voorbeeld van slim ondernemerschap.

Eigenlijk willen we dat elke klant de ‘Vespa’ in zijn branche wordt.
En dat lukt.

Elke onderneming beschikt over unieke troeven. Altijd! Maar meestal zitten ze verborgen onder een leuke huisstijl. De verpakking primeert op de inhoud. En dat is zo jammer. Het succes van Vespa zit namelijk niet alleen in hun fantastische communicatie. Het succes van Vespa zit vooral in de manier waarop ze naar hun klanten keken.

Vespa is een prachtig voorbeeld van customer centricity (lees: gezond verstand).

De geschiedenis van Vespa is een aaneenschakeling van innovaties die inspeelden op de behoeften van de klant. Zowel economisch (kopen op afbetaling), psychologisch (vrijheid, blijheid) en praktisch (eenvoud). En dat is te danken aan één man: Corradino d’Ascanio.

Mex United Het oneerlijk voordeel van Vespa

Denken vanuit de behoefte van de klant. Dat is het succes van Vespa.

Nadat twee vooraanstaande top-ingenieurs een mislukte poging hadden gedaan om een unieke scooter te ontwikkelen, werd d’Ascanio gevraagd een prototype te bedenken. Dik tegen zijn goesting.  d’Ascanio hield namelijk niet van tweewielers. Hij haatte motorcycles. Hij vond ze log en onhandig. Ze zaten nooit comfortabel. En je moest er je been over zwiepen om er op te gaan zitten. Vaak met een gekromde rug…

Die afkeer werd een zegen voor de familie Piaggio.

Want in tegenstelling tot alle voorgaande ingenieurs was het eerste wat Corradino d’Ascanio tekende niet de motor, maar… de bestuurder. Hij vertrok vanuit het gebruiksgemak van de klant.

Die moest rechtop kunnen zitten. en makkelijk opstappen zoals je op een gewone stoel plaatst neemt. En hij dacht nog verder: de Italiaanse wegen zaten vol putten en kraters als gevolg van de Tweede Wereldoorlog. Wie met een fiets of motor reed, kreeg al het stof of modder op zijn kleren. Dus tekende hij een gebogen, brede frontplaat om de kledij te beschermen. Enz…

De motor had het geluid, de vorm en de wendbaarheid van een wesp. Jawel: Vespa. Nu dit onderscheidend vervoermiddel benoemd was, kon de exploitatie starten. De rest is geschiedenis.

Is dat geen mooi en inspirerend verhaal?

het oneerlijk voordeelWanneer we dit vertalen naar onze 5 criteria voor het bepalen van een oneerlijk voordeel wordt het nog duidelijker waarom we zo’n Vespa fan zijn:

  1. Is jouw troef waardevol?
  2. Is jouw troef uniek?
  3. Is jouw troef moeilijk te kopiëren?
  4. Kan je dat voordeel benoemen?
  5. Kan je het exploiteren?

Ben je benieuwd hoe jouw merk/bedrijf/winkel zelf een ‘Vespa’ kan worden?

Boek dan een klankbordsessie of koop het boek ‘Het Oneerlijk Voordeel

Wil je meer weten over de geschiedenis van Vespa?

Luister dan onze podcast ‘Het oneerlijk voordeel van Vespa’ of bekijk dit filmpje over ons bezoek aan het Piaggio Museum.

 

PS: en voor wie dacht dat het iconisch logo van Apple een uitvinding van de vrienden van Steve Jobs was? Eat this 😉

Mex United uniek

De appel werd reeds in 1969 door Vespa geïntroduceerd…