Podcast • juli 2022 • Cis Scherpereel in gesprek met Geert Roete (SAYL)

Het metaversum voor beginners

In deze aflevering van De E-commerce Podcast wil Cis alles vernemen over het metaversum. Wat is dat precies? Hoe geraak je erop? Moeten we er als KMO iets uitspoken? Is het interessant voor e-commerce? 

Geert Roete is de gast. Niet onterecht, zo zal je vernemen. Geert begeleidt ondernemers over de hele wereld met het opzetten van projecten in het metaversum. 

Ik geef het toe: vooraleer ik voor deze aflevering van De E-commerce Podcast in literatuur en webinars dook, begreep ik geen snars van het metaversum…

Een beetje opheldering in mensentaal is dus op zijn plaats, niet?

Beluister deze aflevering van De E-commerce Podcast via jouw favoriete podcast kanaal of gewoon meteen hieronder:

Vooraleer we op het waarom van het metaversum ingaan, is het belangrijk te begrijpen waarover we het eigenlijk hebben: het wat en het hoe.

Web 1, 2 en 3

Web 1 hoort bij de start van het internet: we consulteren websites, zonder verdere interactie. 

In Web 2 gingen we meer in interactie met elkaar en konden we zelf content toevoegen.

In Web 3 worden we ook eigenaar van data en digitale content. Hier speelt het metaversum zich dus af.

We onderscheiden 3 bouwblokken van web3, volgens Geert Roete:

  1. Openheid
    Er zijn geen restricties maar het staat open voor iedereen
  2. Gedecentraliseerd
    Data wordt niet centraal beheerd door één partij, maar bevindt zich in de blockchain. Iedereen controleert mee.
  3. Permissieloos
    Er is geen orgaan dat als scheidsrechter bepaalt wat de regels zijn. 

Er is 1 overkoepelend metaversum, met verschillende digitale werelden. De blockchain verbindt die werelden, waardoor je items van de ene wereld ook kan gebruiken in een andere wereld.

Over het metaversum met Geert Roete van Saylcloud.com
Geert Roete (Saylcloud.com) over het metaversum

Hoe bereik je het metaversum?

Als we over de metaverse nadenken, zien we een game-achtige wereld voor ons. Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn. Je kan ook via apps of via de browser toegang vinden tot virtuele werelden waar iets te beleven valt.
Sandbox is zo’n voorbeeld, net als Decentraland.

De ervaring en beleving in een virtuele 3D omgeving waar je met een VR bril deelneemt aan een event, is uiteraard heel immersief, maar lang niet alle digitale werelden in het metaversum zijn zo sexy. Het kan ook heel basis dus.

screenshot decentraland
screenshot decentraland.org

Nft's en royalties

Een nft is een non-fungible token. Het is dus niet zomaar te in te ruilen voor iets gelijkaardigs, omdat de waarde ervan kan veranderen.

Een token is een digitaal eigendomsbewijs of een soort sleutel die bewijst dat je eigenaar bent van een bepaald digitaal goed.

Een cryptomunt zoals Etherium of Bitcoin heeft een vaste waarde en kan dus gewisseld worden volgens die “vaste” waarde. Cryptomunten zijn dus voorbeelden van fungible tokens.

Kijk maar eens naar https://www.wisselkoers.nl/cryptomunten om de waarde van die munten te volgen.

Een nft kan je aankopen of krijgen en je kan die ook doorverkopen. Sommigen bekijken het heel speculatief en maken er een handeltje van. 

Succesvol nft’s verkopen is niet altijd succesvol of lucratief. Zo raakte de koper van de nft van de eerste Twitter tweet die nft nadien niet meer aan de straatstenen kwijt…

We onderscheiden drie types nft’s: 

  • Emotioneel geladen nft’s:
    Bijvoorbeeld een schilderij of kunstwerk. Iedereen hecht er een andere waarde aan vast. De “bored apes” zijn een mooi voorbeeld van emotioneel geladen nft’s.
  • Identity nft’s:
    Die zeggen iets over jou, bijvoorbeeld een rijbewijs of een id-card, …
  • Functionele nft’s:
    Hier gaat het om wat je met de nft kan doen (in de echte of de virtuele wereld). De voordelen die eraan vasthangen zijn hier dus het belangrijkste.

In de podcast worden enkele leuke voorbeelden besproken. 
Beluister de aflevering via Spotify.

Royalties slaan op de extra waarde die bij doorverkoop van een nft kan ontstaan. Doorverkopen kan op een marktplaats. De initiële maker (creator) van de nft bepaalt het percentage dat hij/zij blijft verdienen bij elke doorverkoop. De blockchain houdt alles in de gaten.

Het metaversum is geen afgewerkte wereld. Integendeel. Alles staat nog in de kinderschoenen.

Wat moet ik als kmo uitspoken op het metaversum?

Voor de kmo-wereld is het nog relatief vroeg om er iets te betekenen. Laat de grote merken het pad maar wat effenen. 

Maar heb je een business die zich naar een publiek richt dat sterke interesse toont in het metaversum, nft’s aankoopt en cryptomunten bezit, dan ga je best even brainstormen. 

Want finaal draait alles om marketing en – vooral – om inventiviteit en creativiteit.

Zie het metaversum als een extra kanaal om je doelgroep te bereiken, te bekoren en te belonen voor het engagement tegenover jouw merk. 

Een nieuwe vorm van loyalty en community building

Wie het metaversum bekijkt als een manier om van klanten ook fans en ambassadeurs te maken, zou wel eens een oneerlijk voordeel kunnen ontdekken. 

In plaats van klanten te belonen via een klantenkaart, kan je ook een nft aanbieden en er steeds weer nieuwe voordelen aan koppelen. Wie met een nft de fysieke winkel binnenstapt, zou dan bepaalde voordelen kunnen genieten. 

Het grote voordeel van dergelijke benadering is dat je alle acties en interacties van die fan kan volgen. Die openheid is een fundamenteel onderdeel van web3, remember?

Maar niets gaat vanzelf en als je het engagement van je klant wil belonen met een nft, zorg er dan voor dat het totaalplaatje klopt. En dat vergt wat creatief denkwerk. 

Heb je interesse om hierover te brainstormen?
Stuur ons dan even een berichtje en we helpen je met de eerste stappen.

Tot slot, nog een mooi voorbeeld van het gebruik van nft's

de schoenen van jan jansen als nft in het metaversum
De schoencollectie van Jan Jansen. Gedigitaliseerd en als nft verkocht.

Jan Jansen is een Nederlandse schoendesigner met naam en faam tot in de kunstwereld. Een aantal unieke schoenontwerpen uit de privé collectie werden gedigitaliseerd en te koop gesteld in de vorm van een nft. Het bleek een goede manier om inkomsten te werven én de fans heel blij te maken met hun digitaal eigendomsrecht, zonder de schoenen effectief te moeten verkopen.

Meer voorbeelden hoor je in de podcast!

Podcast host:

What’s next?

  • Sayl is het bedrijf van Geert Roete
  • Beluister ook de andere afleveringen van “De E-commerce Podcast” via Anchor.fm of Spotify.
  • Beluister ook onze andere podcast “De Toekomst Jeukt
De E-commerce Podcast
Dank aan bpost en Mollie om “De E-commerce Podcast” te steunen!