Zijn jouw nieuwsbrieven (ook) compleet nutteloos?

Nietsbrief vs nieuwsbrief

Mag ik even een open deur intrappen:  de meerderheid van jouw nieuwsbrieven zijn wellicht compleet nutteloos. Voor alle partijen.

Dus : stop ermee? Toch niet.

Ons advies is pijnlijk eenvoudig : “Heb je geen nieuws dat de lezer echt interesseert, stuur dan geen nieuwsbrief…”. Mocht iedereen dit simpele regeltje hanteren, dan was jouw en mijn mailbox wellicht 90% lichter. Toch?

Ik weet hoe het gaat. De zaakvoerder van een KMO beslist op aanraden van de websitebouwer om nieuwsbrieven te versturen, duidt een verantwoordelijke aan, en geeft hem de opdracht om elke maand ‘de nieuwsbrief te verzorgen’. Leuk. De eerste maanden valt het meestal nog mee, maar daarna staat die zelfde werknemer bij de zaakvoerder met de vraag: “wat kunnen we deze maand eens schrijven?” Wat volgt is een maandelijkse sleur om een ‘nietsbrief’ te versturen. En dit scenario is herkenbaar bij véééééél bedrijven.

Hoe moet het dan wel ?

De ideale nieuwsbrief bestaat uit 3 korte blokken, zodat de snelle en diagonale lezer (wij allemaal) metéén een overzicht krijgt.

Blok 1. Het échte nieuws zelf, vertrekkend vanuit de mogelijke behoefte van de lezer. Die stelt zich de vraag: ‘Whats in it for me?”

In dit geval is het nieuws: hoe kan je er voor zorgen dat jouw nieuwsbrieven gelezen en gewaardeerd worden?

Geef hierbij niet alles prijs of maak er geen saai epistel van. Enkele ‘bullets’ volstaan. Voor de rest van de informatie laat je de lezer doorklikken naar een plaats op uw website. Of zoals hier bij ons: een blogbericht.

Blok 2 : De glimlach. Onze mailbox zit vol met saaie, ernstige, dringende of saaie mails. Voorzie elke nieuwsbrief van een leuke foto, een grappige quote, leuke cartoon. Zo verhoog je de kans dat jouw lezer de volgende keer benieuwd is naar dat grappige element. Waarom blijft Cowboy Henk zo populair voor Humo lezers, dacht je?

Blok 3 : Call-to-action. Nodig de lezer uit om iets te ‘doen’.

  • Een offerte aanvragen?
  • Een afspraak maken met een vertegenwoordiger?
  • Een staal aanvragen?
  • Een bezoek aan de showroom?

Ook al betekent bovenstaande dat je slechts enkele nieuwsbrieven per jaar verstuurt, alles is beter dan nutteloze, nieuwsloze en dus irritante nietsbrieven naar uw klanten te versturen.

En o ja: zet niet in uw ‘onderwerp’ : nieuwsbrief. De kans dat uw nieuwsbrief stante pede in de prullemand verdwijnt vertienvoudigd. Plaats bij het onderwerp eerder de vraag die in blok 1 aan bod komt. “Zijn jouw nieuwsbrieven ook compleet nutteloos?”

Vond je deze info nuttig? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief. We beloven jou : hebben we geen interessant nieuws, dan vallen we je NIET lastig. ☺