Blog • 16 februari 2018 • Cis Scherpereel

De learnings uit de Bol.com Inspiration Day

53 Vlaamse ondernemers namen op 8 februari deel aan de Bol.com Inspiration Day, een organisatie van Mex United i.s.m. de Nederlandse Ambassade. 

De aanleiding

In 2016 bracht ik in het kader van mijn boek “De people factor in E-commerce” een dag door in het DC van Bol.com in Waalwijk. Ruim een jaar later, op 27 september 2017 was ik uitgenodigd op de officiële opening van het nieuwe fullfilmentcenter. Een vrachtwagen met klapband was die ochtend echter de spelbreker. De botsing met de band was niet meer te vermijden. Ik beleefde de opening die middag niet live, maar via sociale media… Damn.

Niet veel later had ik een akkoord met Bol.com om met een groep ondernemers langs te gaan en smeedde ik met een enthousiaste Peter Brulmans van de Nederlandse Ambassade het plan dat bezoekmoment ook te ontsluiten met een inspirerend luik.

De "campagne"

Toen ik wat teasend voor het eerst het idee postte via Linkedin merkte ik dat er heel wat interesse was voor het initiatief. Na enkele dagen groeide het aantal “ja-ik-wil-mee”-stemmen tot boven de 350… En het aantal views van het bericht tot boven de 130.000… Het virale effect was haast aandoenlijk. Ik kon mijn ogen niet weghouden van het steeds maar aandikkende cijfer. De 50 plaatsen die we vooropgesteld hadden, waren dan ook in een oogwenk ingevuld.

8 februari 2018

Het gebouw in de Pakketweg in Waalwijk kwam rond 14u in ons vizier. On schedule.

De veiligheidsprocedures waren ons goed op voorhand ingeprent en in de context ook begrijpelijk: Omdat er overal smartphones, oorringen en uurwerken liggen opgeslagen mogen de medewerkers (en dus ook de bezoekers) dergelijke spullen niet meer naar binnen nemen. Jammer maar helaas. Terug noteren met pen en papier dus 🙂

Onze tijdelijke digitale onbereikbaarheid bleek achteraf een opvallend voordeel: de aandacht was des te groter voor de sprekers die we hadden uitgenodigd.

Inspiratie uit verschillende hoeken

Cor Molenaar opende de dag met een prikkelende en teasende sessie in zijn gekende stijl. Wat haastig en Hollands, maar met een brede kijk op de omstandigheden vandaag in Nederland en België. Een eye-opener met een blik op de toekomst en de nadruk op het belang van platformen als Amazon en Bol.com. Zijn recentste boek “platformstrategie” kreeg terecht een plekje in onze goodie bag.

Olaf van den Brink, directeur logistiek van Bol.com had het daarna over de logistieke ontwikkelingen in e-commerce en concreter toegepast bij Bol.com. Met 19.000 handelspartners is Bol.com vandaag een heel belangrijke online speler die vooral lokaal, snel, veilig, betrouwbaar en sympathiek wil zijn.

Uit het panelgesprek kregen we ook een blik vanuit de ondernemer-partner. Francis Huysman (Willy Naessens zwembaden) en Kristof Finet (Art&Craft) deelden ons hun bevindingen en ervaringen met Bol.com en Edouard Hoogenboom (Bol.com) was open en eerlijk in de antwoorden van uit de zaal.

We leerden ook dat 20% van de verkopen gerealiseerd worden in Vlaanderen, maar dat er slechts 10% van de partners uit Vlaanderen komen. Het loont de moeite om het partnership van dichterbij te bekijken en actie te ondernemen.

Wat reken- en huiswerk en “just do it”, was de raad van het panel.

Rondleiding

Na het inspiratie-luik volgde een rondleiding in het fulfilment center, waar 7 km transportband duizenden pakjes per dag ingenieus op het juiste plekje brengen. Een opmerkelijk raderwerkje waar toch ook opvallend veel handenarbeid en mensen bij komen kijken. De people factor, weet je wel …

Mijn learnings

Ik deel graag wat ik zelf uit deze dag onthoud:

1. The winner takes it all

Het is makkelijker in een niche bij de top te horen, dan in een red ocean waar de productprijs de enige onderscheidende factor is. Personal assistents met voice controle zoals Alexa (Amazon), Home (Google) en Siri (Apple) doen ons nadenken over de huidige online advertentie-modellen. 

Wie of wat bepaalt wat Alexa als eerste voorstelt als je een deodorant bestelt? Amazon stuwt zichzelf stevig naar voor als een winnaar die alles meegraait onderweg. Als kleine online ondernemers moeten we goed beseffen dat de manier waarop we onze rol spelen en het speelveld zélf, wel eens heel grondig kunnen veranderen in de komende jaren.

2. De strijd voor het startpunt van de online journey

In het verlengde van punt één, zien we spelers als Amazon – en op lokalere schaal, Bol.com en Coolblue – de kans grijpen om het startpunt van een online zoektocht te worden. We zijn als online consument matuurder geworden. Waar we vroeger spontaan op Google rekenden om ons te helpen in onze zoektocht, slaan we nu meer en meer die stap over en gaan we direct zoeken op platformen die we vertrouwen.

Als adverteren op Google nog veel duurder wordt, krijgen we vanzelf het duwtje waar we misschien op wachten… Onze producten op een marktplaats of een online platform verkopen zou wel eens een cruciale zet kunnen zijn om op de radar van de consument in het zicht te blijven.

3. Het en-en verhaal

Op een handelsplatform (zoals Bol.com en Amazon) zoeken, vergelijken en kopen consumenten producten. Je merkidentiteit, je unieke meerwaarde, je verhaal, je “waarom” komen daar niet aan bod. 

Kies daarom voor een eigen flagship-webshop waar je àl je producten verkoopt én waar je je merk met prachtige foto’s en verhalen kan vormgeven. Kies tegelijk om je producten ook op die platformen te plaatsen. Ze zullen je sneller resultaat opleveren dan op je pas gestarte eigen webshop.

Je hebt beide nodig. En-en.

4. Samenwerken is de toekomst

Ik hoor nog teveel handelaars die Bol.com als vijand zien, terwijl een samenwerking als handelspartners een veel betere invalshoek is. Krachten bundelen zal trouwens een must zijn als we met z’n allen in ons kleine Nederlandstalig gebiedje nog boven water willen blijven als de Amazons en Alibaba’s ons gaan overspoelen.

Dat is ook wat Bol.com precies doet: via de partnerships groeien de wortels stevig in het eigen Nederlandstalig gebied. Niet alleen door de regionale verankering, maar ook door het long tail aanbod-van-bij-ons te concentreren op één handelsplatform.

Laat ons dus elkaars expertise omarmen. Bol.com is een locomotief die vandaag al een populaire en performante trein voortstuwt. Schakel je wagon dus maar aan.

5. Het stijgend belang van het oneerlijk voordeel

Het oneerlijk voordeel is dé reden waarom kopers bij jou kopen, en dus niet bij je concurrent. Het is “oneerlijk”, omdat die concurrent die unieke waarde niet van jou kan kopiëren.

Voor het vinden van je oneerlijk voordeel hebben we bij Mex United een eigen methodiek ontwikkeld en reeds meerdere malen succesvol toegepast. We zijn ervan overtuigd dat het oneerlijk voordeel de sleutel kan zijn om in de komende jaren je merk én je organisatie klaar te maken voor een harde toekomst.

Laat ons je helpen met het opzetten van de samenwerking met Bol.com en/of Amazon. We hebben de expertise in huis op strategisch én operationeel niveau. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken. 

Dit nemen enkele deelnemers mee uit de inspiratiedag

“Fascinerend maar tegelijkertijd wat schrik gekregen voor de toekomst van de retail.” – Philip Meurisse, Schoenen Verduyn

“Marktplaatsen als Bol.com worden een noodzakelijk verkoop & marketingkanaal in retail, maar dat betekent niet dat ze de eigen website/shop zullen vervangen. Daarvoor bieden ze te weinig content.” – Kurt Ostyn, Marketing Strateeg, Mex United

“Ik heb van het bezoek onthouden dat om het hart van de (e-commerce) klant te winnen, het gaat om betrouwbaarheid, betrouwbaarheid en betrouwbaarheid!” – Marc Van den Berg, Harol

“Wat de computer of automatisatie kan, mogen wij als mensen niet meer doen in de toekomst.” – Luc Ruant, LRA.be

“Ook bij Bol.com is trial en error de enige manier om vooruit te geraken. Een voorwaarde om te kunnen dromen en ambitieus te zijn is de aanvaarding dat het niet van dag 1 zal zijn zoals je het wilt. Churchill verwoordde het reeds zeer goed: “success is the ability to move from failure to failure” – Thomas Baert, Lamett

“Samenwerken en elkaar versterken is de toekomst van het ondernemen, online en offline!” – Stijn Haerens, Ergodôme

“ALs het moet koopt men online. Als het mag koopt men fysiek.” ~ Cor Molenaar – Kristof Mortier, Cras Woodgroup

“For sure the digital car was racing in everybody’s mind @BOL.com, now it’s time for professional retail players to wake-up and play an active role. Let’s focus and let the digital journey begin.” – Vincent Coelembier, Donovic

20 kaarsjes voor Bol.com!

Op 25/02/2018 is het precies 20 jaar geleden dat Bol.com is ontstaan.

Jeff Bezos had enkele maanden eerder het overnamebod van Bertelsman (toen de grootse leverancier van Amazon wat boeken betreft) afgeslagen. Na het toenmalige AOL (America Online), werd het BOL (Books Online) opgericht. De rest van de geschiedenis is op een leuke wijze neergeschreven door Michel Schaeffer, een van de belangrijkste pioniers en architecten van Bol.com, in zijn boek “Het geheim van Bol.com”

Een aanrader. 

Als afsluiter: eentje uit de oude doos …

In 2014 sprak ik met Michel Schaeffer in Barcelona, net nadat hij met Bol.com de hoofdprijs wegkaapte op de Global E-commerce Summit.