Blog • 26 april 2022 • Kurt Ostyn

Is Vlaanderen klaar voor CRETAIL ?

Dat e-commerce een verpletterende impact heeft op de rol en de toekomst van de Retail is inmiddels voor iedereen duidelijk. Zelfs al blijven we rotsvast geloven in de toegevoegde waarde van de fysieke winkel als schakel in de omnichannel-markt, toch kunnen we niet voorbij de vraag: wie zal dat betalen? 

De consument niet, dat is duidelijk. En of producenten plots grotere marges zullen toekennen, is maar weinig waarschijnlijk. De Retail staat met de rug tegen de muur. 
Tenzij…?

Hier bij Mex United geloven we dat er wél oplossingen zijn: retailers moeten Cretailers worden door naast hun huidig aanbod ook een eigen product of merk te creëeren waarmee ze wél uniek kunnen zijn.

Dat biedt een aantal belangrijke voordelen:

  • Je hebt een product/merk dat bij jouw collega/dealers niet te vinden is. Een reden dus voor klanten om jouw zaak te bezoeken (oneerlijk voordeel
  • Je bepaalt zelf de verkoopprijs (hogere winstmarge)
  • Jouw product/merk is ook online (Zalando, Bol, Amazon, enz …) niet goedkoper te vinden (geen showrooming meer)
  • Jouw verzorgingsgebied (afzetmarkt) wordt grenzeloos (e-commerce, marktplaatsen, enz …) 

Maar kan je dat? Als kleine speler?

Enkele jaren geleden was dit wellicht onmogelijk. Maar dankzij de snelle evoluties aan de aanbodzijde dienen zich steeds meer kansen aan. Covid en Poetin hebben ons geleerd hoe afhankelijk we zijn van import uit verre landen en continenten. Plots ontdekken we weer wat onze lokale producenten te bieden hebben. En geef toe: die zaten de voorbije jaren niet stil! Innovatie, maatwerk, kleinere hoeveelheden, gepersonaliseerde verpakkingen, enz… Vandaag zijn zaken mogelijk die pakweg 5 jaar geleden nog ondenkbaar of onbetaalbaar waren.

Bovendien worden we in onze regio omringd door bedrijven, organisaties, hogescholen, enz… die op het domein van creatie en innovatie tot de wereldtop behoren. En er is een Vlaamse overheid die met VLAIO innovatieve projecten subsidieerd.
Waarom zouden we van die troeven geen gebruik maken?

Springen en zwemmen

Bij Mex United zijn we ervan overtuigd dat retailers vandaag moeten bouwen aan de markt van morgen. Maar tussen woord en daad liggen veel obstakels. 

Dus besloten we om ongevraagd ons eigen CRETAIL onderzoek te starten bij één van onze ‘oudste’ klanten: slaapspeciaalzaak De Nachtwacht in Kortrijk. Na ongeveer 18 jaar intense samenwerking kennen we hun markt, hun aanbod, hun concurrenten, hun klanten, enz …

We stelden ons de vraag: met welk eigen product of concept zou De Nachtwacht binnen enkele jaren een eigen CRETAIL-business kunnen uitrollen? Hoe zou zo’n product eruit kunnen zien? Welke klantenbehoefte kan De Nachtwacht beter aanvoelen en invullen dan hun huidige leveranciers?

Wie zal dit ontwikkelen, vormgeven en produceren?

Als marketingstrategen worden we meestal pas ingeschakeld nadat een product ontwikkeld werd en vermarkt moet worden. Bij CRETAIL pakken we het bewust anders aan. Van bij de start gingen we dan ook in zee met het creatief duo (Dries en Laura) die samen Surplace vormen. Surplace bevindt zich op een boogscheut van ons kantoor en vanaf de eerste kennismaking was er een ‘click’. Trouw aan hun naam en visie trokken ze zich een dag in onze Mex Loft terug (surplace) en legden ons nog diezelfde avond een reeks aan ideeën en denkpistes voor.

Dit werd de basis voor een focusgroep over ‘slapen’ die enkele weken later door ons werd uitgevoerd en waaruit een viertal ideeën overeind bleven. Pas wanneer Laura en Dries hierop verder hadden gewerkt, stapten we naar de zaakvoerders van De Nachtwacht en legden we onze CRETAIL-filosofie aan hen voor.

Oeps!

Wat bleek?
Niettegenstaande de grote sympathie en waardering voor onze proactieve aanpak was de interesse maar matig. De Nachtwacht is één van de succesvolste slaapwinkels van Vlaanderen. Hun orderboek en agenda staat tjokvol. Er is echt geen behoefte aan nog een extra uitdaging. Ook al begrijpen ze de toekomststrategie, het CRETAIL-verhaal is voor het team van De Nachtwacht vandaag niet haalbaar…

Wat leren we hieruit?

Allereerst was het niet verstandig van ons om onze klant ongevraagd en onvoorbereid te overdonderen met zo’n belangrijke strategische denkoefening. Nog belangrijker is het besef dat een gezonde retailer steeds de handen vol heeft met het runnen van zijn zaak. Er is meestal geen tijd om ver vooruit te kijken. En dat is doodjammer natuurlijk. Want hun leveranciers doen dat wel en richten zich in versneld tempo rechtstreeks tot dezelfde klanten en doelgroepen. De vraag is niet of de fysieke winkel nog nuttig zal zijn (natuurlijk wel!) maar wel of ze nog voldoende rendabel kan zijn.

Vroeg of laat zullen retailers ook CRETAILERS worden. 
En daar kan je je best nu reeds op voorbereiden. 

Is Vlaanderen daar klaar voor? 
Ben jij hier klaar voor? 

Wie meer wil vernemen over de CRETAIL strategie kan binnenkort deelnemen aan een gratis ontbijtsessie. Interesse? Stuur dan een mailtje naar justine@mexunited.be en we zorgen ervoor dat je als eerste uitgenodigd wordt.