Blog • 14 november 2018 • Cis Scherpereel

Investeren in online aanwezigheid, helpt je fysieke winkel vooruit

Op de Ecommerce Xpo in Kortrijk (12-13 november 2018) waren we met Mex United goed vertegenwoordigd. Geen toeval: Het jaarlijkse evenement speelde zich in onze voortuin af.

Focus-WTV maakte van deze tweedaagse een korte reportage, waarbij Cis Scherpereel, onze e-commerce strateeg een niet onbelangrijk statement bracht. “Handelaars die vandaag geen zorg besteden aan een online aanwezigheid, missen gigantische kansen voor hub fysieke winkel”.

Online oriëntatie

75% van wie je winkel bezoekt, ging vooraf op het internet “op oriëntatie”. Dat hoeft niet persé op je eigen website te zijn. Het startpunt is heel vaak Google. Verschijnt jouw website niet in Google op een toppositie, dan is de kans groot dat ik nooit aan jouw winkel denk in mijn zoektocht. Heb je een website die goed scoort in Google, dan geniet je daarvan volop mee in je fysieke winkel.

Moet je vandaag dus een website hebben? Ja, natuurlijk. Dat is het olympisch minimum. Zonder website mis je grote kansen voor je fysieke winkel.

Maar er is meer…

Google My Business

Google My Business is een voorbode van wat Google – naar mijn bescheiden mening – straks zal aanbieden aan elke kleine handelaar: Een basic website met heel wat informatie die Google zelf voor jou zal verzamelen: openingsuren, locatie, foto’s, reviews, evenementen, vraag en antwoord, enz…. 

Vandaag zijn die gegevens beschikbaar op de resulatenpagina van Google als we onze eigen merknaam zoeken. Vooral wie informatie opzoekt op zijn smartphone gaat op die informatie af om zich naar je winkel te begeven. Zijn je openingsuren correct? Zijn de foto’s up to date? Is je locatie perfect weergegeven?

Wil je meer te weten komen over het belang van Google My Business en hoe je dit voor jouw merk kan onderhouden? Contacteer ons gerust. 

Webshop

Moet je dan ook een webshop hebben? Dat hangt ervan af. Ben je klaar om heel veel tijd te investeren en kennis op te doen of kennis in huis te halen?

E-commerce vergt heel wat vaardigheden en enkel wie zich wil omringen door die kennis, zal erin slagen om een eigen webshop ook rendabel te maken. Je e-commerce plannen moeten dus minstens voor even helemaal bovenaan de agenda komen. Met half werk kom je immers nergens.

Marktplaatsen

Je kan er ook voor kiezen om de e-commerce stappen te zetten via de verkoop van je producten op marktplaatsen, zoals Bol.com, Ebay, Amazon. We hebben bij Mex United experts in huis die je de mogelijkheden uitleggen en je begeleiden om dit op een goede manier op te zetten. We helpen je, maar leren je ook hoe we het doen. Zo bouw je zelf je kennis op.

Wens je meer info over online verkopen op Amazon of Bol.com? Geef ons een seintje en we maken een afspraak. 

Investeren in online aanwezigheid

Ook sociale media spelen een rol en ook daar is het belangrijk dat je handelszaak, showroom, winkel, … goed voor de dag komt zodat je klant je niet alleen vindt, maar er ook alle redenen ontdekt om naar je fysieke winkel te komen. Want dààr is het tenslotte waar het gebeurt. Dààr ben je als lokale handelaar of winkelier op je best.

We begrijpen het wel: het onderhouden van al die kanalen is tijdrovend en de opbrengst is vaak niet wat je er van had gedroomd. Daarom helpen we je graag om door het bos de bomen te zien en de juiste en verstandige keuzes te maken in dat online kluwen.

Klankbordsessie

In een klankbordsessie bespreken we samen jouw uitdagingen en gaan we die in de juiste context (budget, regio, concurrentie, opportuniteiten, …) plaatsen.

Kurt Ostyn en Cis Scherpereel geven onmiddellijk hun eerstelijns advies mee. Hun jarenlange ervaring als marketing en e-commerce strategen helpt je dus onmiddellijk vooruit. Verwacht geen koffieklets of een glad salesgesprek. Het is belangrijk om er even tijd voor vrij te maken. Want we hebben geen tijd te verliezen.

Voel je de uitdagingen kriebelen? Heb je de ambitie om je online aanwezigheid een slimme boost te geven ten voordele van je volledige business? Dan is een klankbordsessie de beste eerste stap.

Strategisch advies én Make-it-happen

Mex United is een team van ervaren strategen, aangevuld met doeners. Jonge mensen die die strategische plannen helpen uitvoeren. Dingen op de rails zetten. Het zijn onze make-it-happen marketeers.

Voel je de behoefte om de trein op gang te trekken?
Wil je werk maken van je online présence als merk, winkel of onderneming?

Heb je de ambitie om er daadwerkelijk voor te gaan en staat “aanmodderen” niet in je woordenboek?

Dan kunnen we je helpen.

Onze strategische aanpak is gebouwd op jarenlange ervaring in marketing en e-commerce. Het brengt strategische inzichten, biedt een verrassende blik van buitenaf en bouwt het fundament voor je zakelijk succes van morgen. 

Subsidies

Strategisch advies en opleiding kunnen worden gesubsidieerd via KMO-portefeuille (tot 40%). Maar er zijn ook tal van andere subsidiemogelijkheden beschikbaar, die echt belangrijk zijn om te ontdekken.