De E-commerce Podcast • 30 september 2022 • Cis Scherpereel & Bert Destoop

Het pure vlees van Couvert.be

Verse voeding op een rendabele manier online verkopen is geen sinecure. Daarom besteden we met alle respect de nodige aandacht aan twee prachtige ondernemersverhalen in die sector: Hopr en Couvert.

Twee cases trokken onze aandacht en willen we graag met je delen:

Hopr, de online supermarkt van Stijn Martens met roots in Hasselt maar met ambitieuze groeiplannen voor 2023. 

In deze aflevering van De E-commerce Podcast schuift Cis aan tafel bij Bert Destoop van couvert.be. Dat is de nieuwe naam die deeleenkoe, deeleenvarken, deeleenschaap en koopeenkip.be samenbrengt.

Nood aan vereenvoudiging

De rebranding van die verschillende websites naar het nieuwe Couvert.be biedt heel wat voordelen. Het beheer van één website is daar eentje van. Maar het biedt ook een antwoord op de klantenwensen die Bert via een bevraging te weten kwam.

“Klanten verlangden iets meer flexibiliteit in de samenstelling van de pakketten. Met het nieuwe concept kunnen we dat waarmaken.”

Omdat alles voortaan onder één noemer valt, wordt het mogelijk om rund, schaap, varken en kip samen te bestellen. Een testpakketje van 5 kilogram kan voortaan ook twijfelende klanten over de streep helpen.

De vereenvoudiging zal ook veel werk besparen in de communicatie en social media.

Een ode aan de puurheid

De klanten van Couvert zijn mensen die van een heerlijk en puur stukje vlees houden. Ze wachten met plezier een paar dagen op hun pakketje, want om die puurheid te bekomen, is wat geduld op zijn plaats.

Dat die puurheid zo belangrijk is, bewijst de populariteit van Couvert.be bij sporters en mensen die bewust geen additieven in hun sportieve lijf willen proppen.

De voorraad van Couvert.be loopt nog in de wei. Geen volle frigo’s dus met vleeswaren die dringend moeten worden verkocht. Integendeel.

“Vandaag besteld, morgen geleverd is geen model dat bij Couvert past. Bij ons wordt een dier pas geslacht als het voor 100% is verkocht. De puurheid hangt samen met een beetje geduld.”

Duurzaam tot in de kleinste vezel

De manier waarop Couvert duurzaamheid invult verdient alle aandacht. De smaak en de puurheid van het vlees zijn een gevolg van die maniakale focus op elk facet in de keten.

De boer en boerin die de dieren kweken doen dat uit passie voor het vak en uit liefde voor het dier. Stress maakt het vlees minder mals en daarom wordt het dier al een tijd vooraf uit de kudde gehaald en vervoerd.

Het versnijden van een rund in 35 pakketten van 10 kilogram gebeurt in een eigen atelier. Niet door machines aan de lopende band, maar door Jo, de slager die dit met hart en ziel én een ongelooflijke vakkenis doet.

Het vlees komt in het hele traject slechts enkele uren in aanraking met zuurstof want onmiddellijk na het versnijden wordt het vacuum verpakt. Geen additieven. Geen kruiden. Puur vlees gaat op die manier de frigo in en wordt in gekoelde thermoboxen naar de klanten geleverd, waar het de diepvries in gaat.

Samenwerking vanuit het hart

Naast de flexibiliteit in de keuze en de inhoud van een pakket bleek ook de verruiming van het aanbod een klantenwens. Daarom wordt uitgekeken naar leveranciers van struisvogel en ook vis.

De vraag naar vispakketten kwam naar boven door een aprilgrap die Bert de wereld in stuurde. Op de post kwamen verrassend genoeg heel wat positieve reacties… Er komt binnenkort dus ook vis op couvert.be!

Bert zet ook voor deze nieuwe diersoorten een nauwe samenwerking op met leveranciers, vissers of boeren die de waarden van Couvert ook onderschrijven.

De basis van het concept blijft meer dan ooit het samen delen van een dier. Zoals zoveel mensen dat nog kennen uit moeders of grootmoeders tijd. Maar nu digitaal.

Nieuwe webshop

Voor de rebranding werkte Bert samen met Mex United en de nieuwe webshop werd ontwikkeld met dezelfde partners van de begindagen, intussen een achttal jaar geleden.

Door reeds jaren achter de schermen te werken aan de verschillende websites, is de ervaring vanuit IT hoek heel waardevol gebleken.

Benieuwd hoe puurheid smaakt? Bestel dan een pakket op www.couvert.be

Ook op zoek naar je oneerlijk voordeel en nood aan een rebranding?
Dat is ons vak. Bel of mail gerust.

De E-commerce Podcast is een initiatief van Cis Scherpereel 

Bedankt aan Bpost en Mollie. Zij maken de E-commerce podcast mee mogelijk.