Blog • 7 augustus 2019 • Cis Scherpereel

What the f*ck is growth hacking?

Eerst en vooral houden we bij Mex niet zo van Engelse termen. Growth hacking is er zo eentje dat de laatste jaren stevig de kop opstak. Maar wat is growth hacking?

Maar wat is growth hacking precies?

Eenvoudig gezegd is het een manier om je onderneming met beperkte middelen toch sterk te laten groeien.

Het was ene Sean Ellis die in Silicon Valley enkele start-ups liet groeien als kool. Denken we maar aan Eventbrite en Dropbox. Bij die start-ups was er geen geld om een uitgebreide strategie uit te dokteren alvorens er ook iets mee te doen. Vandaar dat er creatief moest nagedacht worden hoe men op korte termijn snel kon groeien. Dat is de basis van growth hacking.

Een growth hacking marketeer is dus op zoek naar middelen en kanalen om snel naamsbekendheid op te bouwen en de doelgroep snel tot conversies te laten komen.

“Vlaamse ondernemers houden het vaak nog braaf, waardoor nooit een shock effect ontstaat. Wat ons betreft mag er wat meer peper en zout in creativiteit en innovatiedrang.” 

Hoe passen we bij Mex United growth hacking toe?

Uitgangspunten voor growth hacking zijn onder andere creativiteit en innovatie.

Wie ons boek ‘het oneerlijk voordeel’ heeft gelezen beseft al snel dat growth hacking verbazend dicht aanleunt bij die zoektocht naar een unieke en niet te kopiëren troef. Correct. Al zijn creativiteit en innovatie niet per se voorwaarden voor een oneerlijk voordeel.

high five strategie

De bouwstenen die growth hackers gebruiken, zijn ook de fundamenten van onze strategische aanpak bij Mex United. Volg je even mee?

Inzicht

De basis van growth hacking – maar eigenlijk van elke marketing strategie – is een goed inzicht in de waarden die mensen aan je product of dienst hechten of welke behoeften je er mee invult.

Als we onze eigen doelstellingen en visie combineren met die van onze doelgroep, dan hebben we een heel goed beeld van de zone waarin we kunnen en moeten scoren als merk. Die inzichten verwerven is een groot deel van ons strategisch stappenplan bij Mex United.

“We nemen niet zomaar alles als waarheid aan. Het is belangrijk veronderstellingen steevast te valideren.”

Hoe passen we dit toe in onze strategische aanpak?

  • Onze klankbordsessies halen een heel hoge score bij onze klanten. Net omdat onze blik van buitenaf de interne visie uitdaagt. 
  • In the box” is de eerste grote stap waarin we bekijken wat de eigen wensen en doelstellingen zijn als merk of onderneming. Een belangrijk onderdeel is de marketing check-up workshop.
  • In “out of the box” gaan we de confrontatie aan met de buitenwereld. Via interviews, focusgroepen en mystery visits ontdekken we welke waarden de doelgroep vooropstellen.

Creativiteit

  • Hoe positioneren we ons merk voor onze doelgroep?
  • Hoe zorgen we ervoor dat ze ons onthouden? 
  • Hoe willen we dat ze ons merk omschrijven aan vrienden en familie? 
  • Hoe kunnen we in het hart én in de brains van de consument binnensluipen? 

Ondernemers en in-huis marketeers hebben vaak niet de blik van buitenaf om hier heel creatief uit de hoek te komen. Daarom zijn onze brainstorm sessies en workshops zo gewaardeerd: het brengt een laag los bij de ondernemer en het team die wat vastgeroest zat door een te sterke interne betrokkenheid. Creativiteit toelaten is een belangrijk element voor growth hacking.

“We willen dromen creatief nadenken stimuleren via onze workshops. Sommige ondernemers zijn dat blijkbaar verleerd.”

Hoe passen we dit toe in onze strategische aanpak?

  • Na onze analyse van binnenuit en van buitenaf maken we een “future frame” op. Op één A4tje als het kan. Het is de kernboodschap van jouw strategie voor de toekomst.
  • Elk toekomstplan is gebouwd op het oneerlijk voordeel die we voor jouw merk of bedrijf formuleren.

Een leesbaar marketing plan

Marketing is het vinden van efficiënte middelen en kanalen om producten en diensten bij de juiste doelgroep te brengen.

Bij Mex combineren we zowel traditionele marketing als online marketing. Vanuit onze jarenlange ervaring weten we dat het nooit het kanaal is dat bepalend is, maar de boodschap. Het is de vertaling van het inzicht en de creativiteit in een marketingstrategie en –plan.

“Ondernemingen communiceren vandaag nog al te vaak in losse flodders. Onze eenvoudige marketing matrix geeft rust en richting. En dat is een voorwaarde voor groei.”

Hoe passen we dit toe in onze strategische aanpak?

  • Met een marketing matrix bepalen we welke doelgroepen via welke kanalen bereikt moeten worden. 
  • In een marketing plan zetten we dat concreet af op de tijdslijn.
  • We bepalen ook wat we niet gaan doen. Ook dat geeft rust en richting. 

Make it happen

Wist je dat we bij Mex United een “make-it-happen team” hebben? 

De opdracht hoef ik niet toe te lichten wellicht: just do it. De trein op de rails zetten en zorgen dat de dingen gedaan worden.

“Zonder uitvoering heeft een strategie geen zin.”

Hoe passen we dit toe in onze strategische aanpak?

  • Via opleidingen vergroten we de kennis van je team.
  • Wij helpen je marketingteam bepaalde taken uit te voeren, teksten te schrijven, foto’s en video’s te maken, de website te onderhouden, noem maar op …
  • Wij vervangen tijdelijk afwezige medewerkers. We laten je niet bij de pakken zitten.
  • We staan open voor elke vorm van samenwerking waarbij “make-it-happen” het uitgangspunt is. 

Besluit

Je zal ons nooit over growth hacking horen praten. Toch is het idee achter de term verweven in onze eigen succesvolle methodiek. 

“We houden het graag eenvoudig. Dat helpt om snel resultaten te boeken. Complexer maken kunnen we ten allen tijde.”

Ben je op zoek naar hoe je jouw oneerlijk voordeel beter kan uitspelen? Dan helpen we je graag in een klankbordsessie