Geen medelijden met de lokale handelaar! Echt niet!

Vandaag werd de campagne ‘Winkelhier’ door Unizo op gang getrokken. 

Doel: het belang van lokale handel in de verf zetten en de consument de boodschap geven dat wat hij bij de lokale handelaar koopt onrechtstreeks ook zichzelf ten goede komt. Want ja, de doorsnee handelaar in jouw buurt heeft het niet makkelijk. Cijfers liegen niet. De winkelleegstand neemt toe. De winstmarges zijn miniem. Steeds meer zelfstandigen verzeilen in armoede. 

Het is dan ook een goede zaak dat Unizo aan de alarmbel trekt. 
Mex United is al maanden discreet betrokken bij de voorbereiding van dit charmeoffensief. Niet toevallig. Reeds vele jaren beklemtonen wij het belang van ‘Local Heroes’. 

Maar laat ons duidelijk zijn: de actie is er niet op gericht om medelijden op te wekken. Echt niet. Er is echter een veel belangrijkere boodschap die jouw aandacht verdient:

Zonder lokale handel is onze economie en ons sociaal weefsel dood. Piepedood.

Vraag het aan elke sport- of cultuurvereniging: zonder financiële steun, sponsoring of advertenties van de lokale ondernemers en serviceclubs overleven ze niet. Als de lokale handel verdwijnt, drogen steden en gemeenten uit. Neemt de werkloosheid toe. Stijgt de (kleine) criminaliteit. Je krijgt een neerwaarts domino-effect. In heel wat Staten en steden van Amerika is dit nu reeds het geval. 

Daarom werken we ook graag mee aan deze campagne. Niet om medelijden. Ook niet om met een beschuldigend vingertje te wijzen naar al wie op buitenlandse webshops koopt. Maar gewoon om iedereen te laten beseffen dat wanneer je een volgende keer bij de lokale bakker, slager, kledingzaak, enz… een aankoop doet, je eigenlijk tegelijk in jouw toekomst en die van jouw kinderen investeert. Lokaal loont. 
En daar willen we je voor danken! 


Ben je op zoek naar hoe je jouw oneerlijk voordeel als local hero beter kan uitspelen? Dan helpen we je graag in een hands-on klankbordsessie.