Case • 31 januari 2017 • Kurt Ostyn

Fysiek en online hebben elkaar nodig. Zelfs in de boekensector!

Op zaterdag 28 januari opende boekenhuis Theoria opnieuw de deuren. Wat ooit een boekenhandel was in Kortrijk groeide in enkele jaren uit tot dé boekhandel uit de regio. En wat ons betreft, wordt dit boekenhuis wellicht dé boekhandel van België. Ga er zeker eens heen. En neem je tijd…

Wij laten je even mee genieten van de visie van Pascal Vandenhende, samen met zijn partner Annemie de bezieler van Theoria. Zijn openingsspeech is er ééntje om op te voeren tijdens een TED Talk…

Een onafhankelijke boekhandel in de 21ste eeuw

“Heeft de boekensector een toekomst? En concreter, kan de onafhankelijke boekhandel de 21ste eeuw overleven?”

Ons antwoord is een volmondig ja, als…

Onze sector heeft een hoog Calimero-gehalte en is een gewillig slachtoffer voor de media. Er wordt namelijk enkel gekeken naar de bedreigingen en niet naar de opportuniteiten.

We werden in 2011 geconfronteerd met de vraag wanneer het papieren boek zou verdwijnen door de opkomst van het e-boek.
 Sindsdien zijn er nog verschillende plagen die deze sector over zich heen gekregen heeft, gaande van mensen lezen geen boeken meer tot de fysieke winkel zal verdwijnen door het online-gebeuren.

En al deze bedreigingen bevatten een harde kern van waarheid.
Sinds lang zijn de stakeholders in deze sector dezelfde. Een schrijver schrijft een boek en zoekt een uitgever. De uitgever zoekt een afzetmarkt in de vorm van boekhandels die op hun beurt het boek aanbevelen bij een lezer.

Dit is de rode draad in de sector.

Dat er doorheen de tijd wijzigingen hebben plaats gevonden is evident. Schrijvers komen en gaan. Uitgeverijen verdwijnen, fusioneren of splitsen. En soms weet men zelf niet meer hoe het in elkaar steekt.

De klassieke boekhandel heeft er veel concurrenten bijgekregen. Ze verdwijnen dan ook in grote getalen. Er zijn de ketens (en laten we deze voor de goede orde ook nog boekhandel noemen) en de grootwarenhuizen.

En uiteraard zijn er ook de bol.coms van deze wereld.
 Maar strikt genomen is die rode draad onveranderd gebleven.

Heeft de boekhandel een toekomst?

Ik stel mijn vraag opnieuw. Heeft de boekensector / boekhandel een toekomst?

Ja! Als we stoppen met zagen en klagen.

Ja! Als we willen samenwerken en die rode draad wat kronkels laten maken.

Ja! Als we digitale investeringen overwegen en er een offline en online verhaal van maken.

“Heeft de boekhandel een toekomst?” Ja, ja, ja!

We leven op vandaag in een geglobaliseerde wereld die tegelijkertijd groot en klein geworden is. Er zijn geen afstanden meer. Het gevolg is dat iedere mens elke dag overstelpt wordt met een berg informatie. Teveel voor een individu om te verwerken laat staan te begrijpen.

En dan is er nog de evolutie van de technologie waar we in de fase van augmented reality gekomen zijn. Het is te veel, te snel, te groot.

Daarom is het codewoord voor elke handelaar, voor elke ondernemer samenwerken. Hoe kunnen wij nu samenwerkenDe boekhandel beschikt over een aantal troeven. Eén ervan is dat hij een fysieke winkel heeft. 
Je kan er het product voelen, zien en ruiken. Er is het contact van mens tot mens. De stenen winkel is een ontmoetingsplaats en is veel zichtbaarder.

Als je weet dat Amazon begint met fysieke winkels te openen, als je weet dat de enige overgebleven keten in Amerika, Barnes en Nobles kleine winkels opent, kopieën van onafhankelijke boekhandels dan weet je dat dit een troef is. Het feit dat de webwinkels en de grote ketens ons eerst doodconcurreren en ons dan nabootsen is een beetje cynisch. Maar het is duidelijk dat online offline gaat !

“Het feit dat de webwinkels en grote ketens ons eerst doodconcurreren en ons daarna nabootsen is een beetje cynisch. Maar het is duidelijk dat online offline gaat!”

Ik kom straks nog even terug op de fysieke winkel.

Iedere eigenaar, iedere medewerker van elke onafhankelijke boekhandel heeft een ongelooflijke liefde voor het mooie product boek maar beschikt bovenal over een grote kennis van dit product.
En dit is onze grootste asset, onze kennis.

In een maatschappij waar mensen er in slagen om met de ene leugenachtige tweet na de andere president van de Verenigde Staten te worden, zal meer en meer blijken dat inhoud / content / kennis belangrijk is.

Ik daag vandaag alle uitgevers uit om hier over na te denken en initiatieven te nemen! Intens samenwerken met individuele boekhandels op bepaalde domeinen waar deze een belangrijke expertise opgebouwd hebben.

Onafhankelijke boekhandels hebben een fysieke winkel. Een winkel die in de meeste gevallen in een stad ligt. En laat de stad nu toch juist de entiteit van de toekomst zijn. Elke boekhandel maakt deel uit van een stadsweefsel, van het culturele web van een stad.

Bij deze wil ik dan ook een lans breken voor de lokale economie. Of het nu om de plaatselijke boekhandel, bakker of buurtwinkel gaat is niet belangrijk. Mensen maken de stad.

Lokale economie geeft meer keuze, meer diversiteit en maakt een gemeenschap uniek. Lokaal kopen biedt economische voordelen, is beter voor het milieu en komt de gemeenschap ten goede. Ik roep alle politici op om deze lokale economie te omarmen. Ze is een kostbaar goed.

Inline marketing

Pascal toont met deze schitterende speech aan dat hij het helemaal begrepen heeft. Marketing is ook in de visie van Mex United niet langer een verhaal van offline en online, maar vraagt om een inline strategie. Digitaal en analoog zijn geen eilandjes die op zichzelf bestaan, maar verdienen aandacht in ieder onderdeel van dat plan. Je klant inline benaderen, is dan ook de basis om de toekomst van jouw zaak uit te tekenen !