Hoe we bij Mex United duurzaamheid invullen

We helpen ondernemingen de juiste stappen te zetten en duurzaamheid in de bedrijfsstrategie toe te passen. Zelf doen we ook ons uiterste best om stap voor stap bewuster te zijn van de keuzes die we maken als onderneming en als team.

We zetten onze inspanningen dan ook graag even op een rijtje. Practice what you preach dus … 

Duurzaamheid bij Mex United

Duurzaamheid houdt zich schuil in verschillende facetten van een onderneming. Meerdere kleine inspanningen vormen samen vaak een mooi geheel. We geven graag een overzicht van de dingen die wij doen om ons steentje bij te dragen.

Bolt Energie is sinds 2019 onze energie- en gasleverancier. We waren meteen gewonnen voor hun concept en statement “tegen de stroom in”. Onze duurzame stroom wordt geleverd door opwekkers die hun teveel aan opgewekte stroom via Bolt bij particulieren en bedrijven brengen. We hebben onze stroom dus te danken aan Frederik en Valerie uit Zomergem. In de biogasinstallatie op hun boerderij verwerken ze hun afval, wordt CO2 afgebroken en worden natuurlijke meststoffen ontwikkeld.

Wil je zelf ook energie via Bolt? Check dan zeker deze pagina op de website van Bolt Energie en ontvang €50 korting. Wij zijn alvast fan. Gewoon dan!

Cis had Pieterjan Verhaeghe, de bezieler van Bolt Energie, ook te gast in zijn podcast “De Toekomst Jeukt”. Beluister de aflevering nu via deze link.

We bestellen onze ongemalen koffiebonen sinds februari 2024 bij Ray & Jules. Koen Bosmans (CEO Ray & Jules) bouwde een eigen prototype voor de continue roaster die op zonne-energie werkt. De bonen worden er traag geroosterd op een lage temperatuur. Naar eigen zeggen met 3 keer minder energie en 100% smaak! 

Lees hier het verhaal van Ray & Jules

Drinkwater halen we uit de kraan. Tot voor kort deden we dat via een drankfontein van Aqualex. Binnenkort kiezen we voor een aanbieder die minder onnodige tussentijdse onderhoudsbeurten opdringt. 

Onze medewerkers hebben de mogelijkheid om een (elektrische) fiets te leasen via Mex United. Zo hebben we op dit moment 3 fietsen in omloop. We zijn voorlopig nog geen “no-matter-what”-fietsers, maar bij mooi weer – en als de agenda het toelaat – gebeurt het woon-werkverkeer met de fiets. 

Kerlijne beschikt over een bedrijfswagen op diesel. Slechte punten dus … Daniëlle woont in de stad en heeft geen auto. Experimenteren met Cambio bracht zowel positieve als minder positieve ervaringen met zich mee. Het kantoor is op wandelafstand van haar woning, dus voor werkgerelateerde taken kan alles met de fiets of te voet. Kurt en Bram rijden met een Tesla. Cis heeft een hybride wagen. 

We huren ons kantoorgebouw en de eigenaar informeerde naar de mogelijkheden om zonnepanelen op het dak te installeren. Dat is jammer genoeg niet mogelijk. Er zijn voorlopig ook geen privé of openbare laadpalen mogelijk op onze bedrijfslocatie. 

Ook de akoestiek in ons kantoor werd aangepakt om de werkruimte aangenamer te maken voor medewerkers en bezoekers. Loff deed een akoestische test en met enkele plafondpanelen en onze prachtige foto-wand is de akoestiek een pak beter dan voorheen. Het verhoogt het comfort en de concentratie.

Ook de gordijnen van Renatex zorgen voor een akoestische meerwaarde. Van zaakvoeder Peter Vanwynsberghe leerden we dat de gordijnen zo geweven zijn dat ze een akoestische meerwaarde hebben, ook al zijn ze heel licht.

Een goede houding en afwisseling tussen zitten en staan stond bovenaan ons lijstje om de ergonomie op kantoor te verbeteren. Daarom gingen we voor de zit-sta bureaus van Palmberg en de aangepaste bureaustoelen van Hag. Deze komen van onze klant Loff, die gespecialiseerd is in maatkantoren.

Onze poetsmiddelen bestellen we steevast bij Brauzz. Hun verhaal kon ons van bij de start bekoren en daarom nodigden we ze ook uit voor een podcastaflevering

Brauzz vervoert geen water in flessen, maar levert tablets of strips die je zelf moet aanvullen met water. Zo wordt de voetafdruk verkleind en kan het pakketje tablets en strips gemakkelijk mee met de brievenpost. 

Mex United is een klein team van 3 mannen en 2 vrouwen. We bouwen ons team verder uit en kijken daarbij ook naar het behoud van een evenwicht in geslacht en leeftijd. Niet per se om dat cijfer te halen, maar wel omdat we diversiteit belangrijk vinden om onszelf open te houden voor andere ideeën en invalshoeken. Over generaties en gender heen. 

Zelf hosten we geen websites. Daarvoor doen we beroep op externe partners die instaan voor de ontwikkeling van websites die wij voorbereiden. 

We zijn verheugd dat een deel van onze websites gehost worden bij Combell. Al van in 2015 is Combell een voortrekker van groene hosting

Volgens het Greenhouse Gas Protocol, de wereldwijde norm voor het bijhouden van CO2-uitstoot, is locatiegebaseerde uitstoot de uitstoot van de bronnen van het stroomnet waarin consumptie plaatsvindt. Dit toont aan hoeveel er werkelijk wordt uitgestoten in de atmosfeer. Op Google Admin zien we sinds mei 2023 voor hoeveel CO2 we bij Mex United verantwoordelijk zijn.

We stellen dit voorlopig alleen maar vast, we doen hier niet meteen iets mee. 

 

 

Gratis engagementen voor goede doelen

We werken graag voor ambitieuze ondernemingen, maar even graag voor wie die ambitie heeft, maar niet de ruimte of de centen om die te realiseren. Vzw’s of organisaties die vrijwilligerswerk leveren bijvoorbeeld. 

In de afgelopen maanden zorgden we voor deze organisaties voor een gratis inbreng namens Mex United, die verder gaat dan sponsoring of financiële steun. 

Zo verzorgden we voor Quindo een gratis klankbordsessie

Quindo draait op 150 vrijwilligers. Zij zijn actief als radiodj, presentator, technicus, producer, graficus, redacteur, fotograaf, cameraman of webdesigner. Alle soorten jongeren, ongeacht ervaring, ambitie of afkomst, kunnen zich hier bijscholen via een persoonlijk vormingstraject.  

Quindo heeft veel aandacht voor de sociale inclusie en activering van kwetsbare jongeren. Samen media maken zorgt er niet enkel voor dat kwetsbare jongeren een stem krijgen, onderweg ontwikkelen ze heel wat sociale en digitale vaardigheden die hun maatschappelijke positie versterken. Ondertussen komen ze in contact met andere jongeren en heel wat externen.

In het sociaal productiehuis begeleiden ze sociale organisaties bij hun audiovisuele projecten. Van podcastreeksen tot videodocumentaires en liveshows. Sociale organisaties hebben héél wat mooie en waardevolle verhalen te vertellen maar missen vaak de tijd, middelen en expertise om die te vertellen. Daar schieten ze te hulp. 

Voor TAJO verzorgden Kurt en Cis in maart 2024 enkele gratis ateliers rond social media voor jongeren van 10-11 jaar. Een uitdaging! 

TAJO staat voor talentatelier voor jongeren.

Ondanks alle inspanningen blijft maatschappelijke kwetsbaarheid kansen ontnemen. Om kansen te grijpen moeten jongeren eerst kansen krijgen. Met TAJO wakkeren ze de motivatie van jongeren aan. De jongeren krijgen een inkijk in wat ‘later’ zoal in petto heeft opdat ze het belang van ‘je best doen voor later’ beter begrijpen.

Bij TAJO laten ze jongeren tussen 10 en 14 jaar via interactieve ateliers op zaterdag kennismaken met de meest uiteenlopend beroepen en de competenties en talenten die daarbij horen. Ervaren gastdocenten geven deze ateliers op een enthousiaste en ervaringsgerichte manier. Zo kunnen de jongeren zelf ervaren welke vakgebieden hen aanspreken en worden ze gestimuleerd om te gaan studeren in een richting die hen verder brengt, op school en in het leven. TAJO is er voor iedereen, maar met voorrang voor zij die dit het hardst nodig hebben.

Duurzaamheid vertrekt vanuit mensen

Kurt Ostyn stond aan de wieg van FSC in België

Het FSC-label dat nu op heel wat houten producten, boeken, verpakkingen en drukwerk te vinden is was in 2003 nog vrijwel onbekend. België kende een gigantische achterstand tegenover buurlanden als Nederland en het Verenigd Koninkrijk. 

Het WWF vroeg Kurt of hij een marketingstrategie kon bedenken om het FSC-label ook in België professioneel uit te bouwen. 

Hij nam de opdracht met volle overtuiging aan en leerde al snel dat hij zijn tijd en middelen niet aan de consument moest besteden. Die was weliswaar zeer gevoelig voor het probleem van de massale ontbossing, maar zodra dit betekende dat ze ietsje meer zouden moeten betalen voor een duurzaam alternatief, was de goesting en bezorgdheid snel over. 

Het zou dus van de aanbodzijde moeten komen. Dus Kurt stapte naar spelers die wél impact hadden: Gamma, Colruyt, Case, KBC, … Hij overtuigde hen ervan dat ze dankzij het FSC-label hun duurzame waarden, waar ze in hun missie en visie graag mee uitpakten, konden vertalen in concrete actie. 

Hun engagement liet hij vertalen in een FSC-convenant waarmee ze vanaf dag één konden uitpakken. 

Kurt bedacht een campagne met als slogan ‘Bos Blijft Bos’, zodat de moeilijke FSC-boodschap in de winkelrekken duidelijker zou zijn. En om dit alles nog meer aandacht te geven organiseerde hij met WFF een persvent, waar hij er tot grote verrassing makkelijk in slaagde om kleppers als Dirk Draulans, Marc de Bel en toenmalig minister voor leefmilieu Kris Peeters samen te krijgen. 

Dit was de start van FSC in België. 

Vandaag is het label niet weg te denken in de hout-, papier- en verpakkingssector. De kennis en ervaring die Kurt opbouwde, is vandaag van onschatbare waarde inzake duurzaamheidscommunicatie.

'Bos blijft bos' bij Gamma

Cis Scherpereel breekt een lans voor duurzamere online handel

Kort nadat Cis in 2021 de ‘E-commerce Personality of the Year’-award ontving, ging een belletje rinkelen. In diezelfde week had Cis een podcast gelanceerd, samen met Heleen Buldeo Rai, naar aanleiding van haar boek ‘Duurzaam online shoppen’. 

De interesse in duurzaamheid en de drang om de kennis met anderen te delen, resulteerde in nog meer podcastafleveringen binnen De Toekomst Jeukt en De E-commerce Podcast rond dit thema. 

Cis houdt vooral van de ondernemerskant van e-commerce en minder van de technologische vraagstukken. Zijn boek ‘De people factor in e-commerce’ uit 2015 is daar een schitterend voorbeeld van. Naarmate e-commerce de laatste jaren meer en meer rond automatisatie, software, koppelingen, … draaide, verging ook de grote liefde voor e-commerce bij Cis. Hij ging zich in de plaats verdiepen in de marketing- en communicatiekant van duurzaamheid. 

Hij volgde een masterclass rond duurzaamheidscommunicatie aan AMS en bouwde aan een netwerk van specialisten. Samen met Kurt is het zijn missie om duurzaamheid in de strategie van elke kmo te infiltreren en die duurzame keuzes duidelijk te benoemen naar de buitenwereld toe. 

FSC label