De kwaliteit van onze Vlaamse marketeers moet omhoog

kwaliteit Vlaamse marketing moet hoger

Het valt niet mee om me negatief uit te spreken over mijn eigen stiel. Het voelt als nestbevuiling. Toch moeten we op een kritische manier durven kijken naar hoe in Vlaanderen aan marketing wordt gedaan. En dat is niet echt hoogstaand. Sta me toe even kort te duiden wat er precies fout loopt, hoe dat komt, en hoe we hier samen verandering in kunnen brengen.

auteur: Kurt Ostyn

Samenwerken, kennis delen: zo kunnen we groeien.

Marketing is hot

Eerst het goede nieuws. Vandaag staat marketing op een belangrijke plaats in vrijwel elke onderneming. Het is ooit anders geweest. Nog niet zo lang geleden beweerden ondernemers dat een goed product zichzelf verkoopt, en dat hard werken volstond om succesvol te zijn. Vandaag beseffen diezelfde ondernemers dat marketing wel degelijk lucht is. Zonder lucht kan je niet leven…

Maar die stijgende belangstelling voor marketing zorgde ervoor dat heel wat reclame-bureaus zich plots als marketing-bureau profileerden. Begrijpelijk, maar nefast voor het echte marketingwerk. Want geef toe: veel van dit soort marketingbureaus blijft vooral geïnteresseerd in hun core business: het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl, het maken van folders enz… In het beste geval nemen ze even de tijd om jouw missie, visie en waarden te bevragen. Met een beetje geluk zelfs een SWOT-analyse.

Als het maar ‘schoon’ is?

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind grafische vormgeving zeer belangrijk. En op dat vlak worden we in Vlaanderen verwend. We mogen trots zijn op de inventiviteit en het vakmanschap van onze reclamebureaus. Zij leveren mooi werk. Maar voor wie echt in marketing investeert, volstaat het niet om genoegen te nemen met die mooie vormgeving. De belangrijkste vraag is niet of iets mooi is, maar wel of iets werkt! En daar wringt het schoentje. Te weinig bedrijven (en ‘marketeers’) gaan op zoek naar wat hen écht onderscheidt van hun concurrenten. Niemand zit op uw product of dienst te wachten. Alles is er al. Om de aandacht van jouw (potentiële) klant te trekken, moet je sterker uit je pijp komen. Marketing kan pas echt renderen wanneer er een ‘oneerlijk voordeel’ geclaimd kan worden: een mix van unieke troeven waar jouw concurrent jaloers op is. Op dat vlak staan we in Vlaanderen nog in onze kinderschoenen. En dat is jammer. Want die troeven zijn er. In elke onderneming!

De dodelijke drang naar vernieuwing

Innovatie is super. Behalve als het de merk- of bedrijfspositionering betreft. De wendbaarheid waar we vandaag zo graag mee uitpakken, betreft vooral de flexibiliteit die je aan de dag kan leggen om aan de veranderende behoeften van jouw klanten te voldoen. Vernieuwend en flexibel zijn in jouw communicatie- en salestools is vandaag een must. Maar dat geldt niet voor jouw marketingstrategie. Integendeel. Wanneer je een oneerlijk voordeel hebt gevonden en geclaimd, moet je herkenbaar en consequent op diezelfde nagel blijven kloppen. Enkel wie dit jarenlang volhoudt, creëert een ijzersterk merk of imago. Weinig KMO’s slagen daarin. De reden? Na enkele jaren is men de huisstijl of aanpak beu. Tijd voor iets nieuw. Iets verfrissend.

Geloof me: er is echt een goede reden waarom Lacoste trouw blijft aan haar krokodil of Côte d’Or aan zijn olifant. En of je het nu mooi vindt of niet, Colruyt, Ikea, Apple, Coca Cola of Nike zullen heus na al die jaren hun logo en huisstijl niet inruilen voor iets ‘nieuw en verfrissend’. Of daar zal een verdomd goede marketingstrategische reden voor moeten zijn.

Stuurloze online marketeers

En dan is er nog de online marketing. Ook hier zagen we de voorbije jaren een positieve evolutie. Corona heeft er bovendien voor gezorgd dat wie nog twijfelde aan het belang van digitalisering en online marketing nu écht overtuigd is. Met de webinars en begeleidingen die we de voorbije maanden in opdracht van o.a. Vlajo, Minister Crevits, Unizo en Bpost organiseerden, bereikten we meer dan 5.000 ondernemers. Maar die ervaring heeft ook iets duidelijk gemaakt: er zijn te weinig (goede) online marketeers in Vlaanderen. En dat is echt een probleem. Heel wat websites zien  er goed uit, maar helaas doet slechts een minderheid wat van een website verwacht wordt: leads genereren. De kennis over SEO is vaak niet aanwezig of achterhaald. En wat nog erger is: de CEO is zich vaak niet van dit probleem bewust.

mex united online marketing

Online marketeers moeten meetbare resultaten voorleggen.

Hier liggen in Vlaanderen de grootste kansen. We moeten investeren in goede online marketeers. Onze hogescholen dragen hier zeker reeds hun steentje toe bij. Maar de grootste valkuil is dat wanneer die young potentials in een Vlaamse KMO aan de slag gaan, er niemand is die hen coacht. Die kennis is er niet. Het gebeurt wel vaker dat een bedrijfsleider me zegt: “Wij hebben een online marketeer in dienst, maar vraag me niet wat die de godganse dag zit te doen?

Zo’n situatie is nefast voor zowel het bedrijf als de online marketeer. Want ook dat heb ik ondertussen al geleerd: goede online marketeers willen constant uitgedaagd worden. Ze zijn hongerig naar kennis en weetjes over Google en consoorten. En aangezien de online wereld permanent evolueert, kan de kennis waar ze vandaag over beschikken, binnen enkele maanden reeds achterhaald zijn.

De oplossing? Kennis delen.!

Heel wat websitebouwers houden er niet van wanneer we hen wijzen op verbeterpunten, ook al kunnen we achteraf meetbaar aantonen hoe zinvol die aanpassingen wel waren. Dat is toch jammer? Willen we marketing in Vlaanderen naar een hoger niveau tillen dan moeten we in de eerste plaats onze kennis delen. In de marketingbranche zijn er nog te veel ego’s. We denken graag dat we de waarheid in pacht hebben. Maar laat ons eerlijk zijn: marketing is geen wetenschap. Het is combinatie van inzicht, kennis en ervaring.

En zijn dat nu niet zaken die we perfect met elkaar -en met onze klanten- kunnen delen?

Wij dragen alvast ons steentje bij met deze  5 gratis opleidingen