Blog • 26 november 2021 • Cis Scherpereel 

Is Black Friday nog wel ethisch correct?

Elk jaar is het weer van dat. De vierde vrijdag van november staat sinds enkele jaren stevig aangestipt bij de koopjesjagende consument. Terecht? Of toch niet zo ethisch correct?

Ik bekeek enkele opvallende alternatieve statements tegen het kortinggeweld… 

Focus op lokaal kopen

Onze goede vrienden van Safeshops hebben van Black Friday een lokaal-shoppen-dag gemaakt. 250 webshops haken hun wagonnetje aan het initiatief en geven grote of kleinere kortingen.

De koopjesjacht is nu eenmaal gefocust op Black Friday. “Laten we van die golf gebruik maken om mensen bewuster online te laten shoppen”, dachten ze bij Safeshops. Terecht.

Er tekenen zich elk jaar meer en meer uiteenlopende statements af tegen Black Friday. Het wordt voor merken een momentum om hun waarden heel duidelijk in de verf te zetten.

Liever groen dan zwart

Dille en Kamille neemt van de gelegenheid handig gebruik om zich af te zetten tegen het kortingkanon en de overconsumptie die daardoor ontstaat. “Geluk zit bij ons niet in korting, maar in iets goeds doen voor de natuur” is hun statement. Sinds 2018 pleiten ze voor een groene vrijdag.

Geen Black maar Back Friday

Decathlon ruilt in de dagen rond Black Friday je niet gebruikte sportspullen in tegen een voucher en geeft ze een tweede leven. Met “Back” Friday zet de sportretailer zich in pole position als het gaat om duurzaam en verantwoord consumptiegedrag.

Decathlon - back friday

Ook JBC gaat in op het binnenbrengen van je oude spullen en communiceert dit al langer onder de hashtag #GoGreen.

Onder dat label vallen artikelen die voor minstens 50% uit duurzame vezels bestaan. Opnieuw een manier om de educatieve rol op te nemen als merk en zo het hart van de consument te winnen.

Vandaag gesloten

Zelf draag ik heel graag mijn Norm schoenen omdat die uit gerecycleerde petflessen zijn gemaakt.

Norm brengt met Black Friday misschien wel het meest opvallende statement naar buiten: de online winkel is vandaag gewoon gesloten. Een straffe zet die ook hier weer de nadruk legt op het bewustzijn van onze gewoontes als consument.

Maar Norm is niet alleen en haalde de mosterd wellicht bij andere merken die ook de deuren sluiten voor een dag.

Het Zweedse Asket bijvoorbeeld. Zij sluiten al voor de 5de keer hun winkel met Black Friday.

Ook op Maium zien we hetzelfde fenomeen. Daar krijgen we er nog een 8 minuten durende meditatievideo met het geluid van regen bovenop. Schitterend.

Op Pantee tenslotte kom je er enkel in als je al eerder op de mailinglijst terecht kwam en op die manier een wachtwoord ontving. Niet voor de eenmalige koopjesjagers dus…

Eerst ons manifesto lezen...

Birdsong protesteert op een schitterende wijze door verschillende kortingen aan te bieden afhankelijk van de gekozen kortingcode. Die code communiceren ze onderaan hun Manifesto pagina, waarin ze alle redenen opsommen om niet voor kortzichtige kortingen te kiezen. Wie wél nog de kortingcodes gebruikt, bewijst hiermee alle ethische regels aan zijn/haar laars te lappen. Wie doet het?

Van twee walletjes

Zalando, die me in enkele maanden geleden nog helemaal kon bekoren met hun Do.More strategy en hun positionering rond duurzaamheid, bracht zijn kortingkanonnen toch weer in stelling.

Met hun Do.More strategy wilden ze toch de afstand dichtrijden tussen wat we als burger nastreven qua duurzame wereld en hoe we als (online) consument zonder verpinken overconsumeren? Hoe rijmt men die strategie met hun black friday aanbod??

Ik bekijk hun Do.More verhaal voortaan (opnieuw) veel argwanender. Is dit wel gemeend? Is dit wel ethisch correct?

Besluit

Bepaalde merken nemen het voortouw om ons bewuster te laten kopen en stil te laten staan bij fenomenen als overconsumptie en duurzaamheid.

Ze nemen Black Friday als momentum om hun statement scherp te communiceren en willen in die overtuiging een sterkere band smeden met hun doelpubliek.


Zin om ook voor jouw merk te bekijken hoe je Black Friday op een alternatieve manier kunt invullen? 
Contacteer ons gerust. Of boek meteen een klankbordsessie