13 vragen die een ondernemer zich vandaag moet stellen

checklist marketing strategie

checklist marketing strategieDe toekomst jeukt. 2021 begint vandaag. Wie volgend jaar wil oogsten, moet nu zaaien. Maar wat, waar,hoeveel en hoe? Wie beweert hierop het antwoord te kennen, liegt…

Toch zijn er een aantal belangrijke vragen die elke ambitieuze ondernemer zich vandaag moet stellen. Na onze voorbije gesprekken met meer dan 70 ondernemers en experts detecteerden we 13 aandachtspunten.

Welke aandachtspunten kan u afvinken?  

  1. DIGITALISEREN. Maakt u voldoende en verstandig gebruik van de ‘digital tools’ die vandaag voorhanden zijn?
  2. CUSTOMER JOURNEY. Kent u uw klant en prospect? Weet u wat hij koopt, hoe hij u vindt, en hoe tevreden hij over u is?
  3. DATABASE. Hebt u uw klanten netjes onderverdeeld in groepen en/of buyer persona en kan u gericht en doeltreffend met hen communiceren?
  4. SEO. Bent u goed online vindbaar m.b.t. uw core business? Leidt dit tot voldoende en relevante leads?
  5. E-COMMERCE. Beschikt u over een performante webshop?
  6. PRICING. Is uw prijszetting goed afgestemd op wat een klant bereid is voor uw product of dienst te betalen? Wordt die individuele prijselasticiteit voldoende geëvalueerd?
  7. FLEXIBILITEIT. Is uw onderneming voldoende wendbaar? Kan u snel inspelen op nieuwe kansen of tendenzen?
  8. ONEERLIJK VOORDEEL. Beschikt u over troeven waar uw concurrent jaloers op is? Benoemt u die goed? En speelt u dit ‘oneerlijk voordeel’ consequent uit?
  9. INNOVATIE. Bent u écht innovatief? Zowel in aanbod als in aanpak?
  10. SUBSIDIES. Maakt u voldoende gebruik van de subsidies die de overheid aanbiedt? (groeisubsidie, KMO-portefeuille, enz…)
  11. EMPLOYER BRANDINGWerkt u voldoende aan ‘employer branding’? Zijn uw medewerkers uw beste ambassadeurs? Ontvangt u voldoende spontane sollicitaties?
  12. KPI’S. Worden uw doelstellingen zo goed mogelijk naar KPI’s omgezet? Evalueert u die tijdig? Stuurt u voldoende bij?
  13. RISK MANAGEMENT. Mocht er nieuwe pandemie uitbreken, heeft u dan een plan B voorbereid?

Dit zijn tegelijk enkele van de vragen die Cis en ik tijdens een klankbordsessie de revue laten passeren. Vaak een eye-opener. Maar steeds een aanzet naar een sterkere onderneming.

Wie samen met ons naar de toekomst (kansen en bedreigingen) van zijn zaak/onderneming wil kijken, kan hier in enkele muisklikken een klankbordsessie boeken. Welkom!

KLIK HIER voor meer info