Ontdek onze podcast afleveringen

Als we het over piano’s hebben, dan behoort Maene tot de absolute top in de wereld. Stefaan Vanfleteren is CEO van dit familiebedrijf dat in handen is van de derde generatie Maene’s. Samen-werken lijkt wel de rode draad doorheen haar geschiedenis. En dat verklaart ook het merkwaardige ‘rosas’ van de pianobouwer, dat uit 3 huppelende haasjes lijkt te bestaan. Het is een traditie die terug gaat tot de Middeleeuwen. De 3 hazen verwijzen naar de samenwerking die er nodig is om muziek te maken. De instrumentenbouwer (piano), de componist (partituur) en de uitvoerder (pianist). Een leuk wist-je-datje…

Ook vandaag staat samenwerking centraal om de Maene-missie te realiseren. En die missie is niet om de beste piano’s te maken, maar wel om zoveel mogelijk mensen zin te doen krijgen om piano te spelen. Daarom zie je de piano’s van Maene op heel wat publieke plaatsen opduiken. In luchthavens, stations, op evenementen…

Ontdek in deze aflevering van De Toekomst Jeukt het bijzonder boeiend verhaal van Maene en hun zelfsturende bedrijfscultuur. Geniet mee van de geschiedenis en de toekomst van dit prachtig instrument en de wijze waarop Chris Maene en zijn zonen de stap naar digitalisering succesvol wisten te zetten. En het beste moet nog komen?

Kent u Soda Plus? Of hebt u al over een SODA-attest gehoord? De kans is klein. En dat is jammer. Want bedrijven smeken om goede medewerkers, maar blijven vaak afwijzend voor kandidaten uit wat men noemt ‘moeilijke doelgroepen’. De missie van Soda Plus is om leerlingen -ongeacht hun socio-economische achtergrond- grotere slaagkansen te geven op de arbeidsmarkt.

In deze aflevering van De Toekomst Jeukt gaat Kurt in gesprek met Simon Mensaert, de oprichter en bezieler van Soda Plus.

Griet Langedock verricht baanbrekend werk in een nochtans conservatieve en door mannen gedomineerde omgeving: het wielrennen. De populariteit die het vrouwenwielrennen de laatste jaren -mede dankzij haar- kent, is voor Griet nog maar een begin. Ze is een vurige voorvechter voor een andere aanpak. Nieuwe businessmodellen. Nieuwe concepten. Nauwere samenwerkingen.  De kleindochter van ‘Puppe Vis’ vindt dat de wielersport een versnelling hoger moet schakelen. Surplassen is duidelijk niet aan deze vrouw besteed…

In deze aflevering van de De Toekomst Jeukt podcast heeft Cis een gesprek met Chris Mullie, zaakvoerder van Barias dat recent bekroond werd tot kmo van het jaar. Chris ontdekte al op jonge leeftijd een spanningsveld tussen producenten en consumenten in de voeding. Waar consumenten en retailers van variatie houden in het aanbod, verkiezen producenten uniforme verpakkingen en logistieke flows die niet om de haverklap veranderen.

Barias maakt die variatie en flexibiliteit mogelijk door producenten het gedoe uit handen te nemen. Een unieke rol in een specifieke niche.

ACD is fabrikant van tuinserres. Het Roeselaarse familiebedrijf kent een opvallende groei ondermeer door in te spelen op enkele nieuwe trends zoals urban gardening en korte keten. Ze illustreren hiermee dat de klimaatuitdagingen ook kansen bieden. Lieven Develtere legt uit hoe ACD dit doet, en wat de toekomstplannen zijn.

Kinderen uit lager onderwijs bedenken een droommachine. Studenten hoger onderwijs ontwikkelen een proof of concept. Leerlingen uit technisch secundair maken een werkend prototype. Met My Machine geeft Piet Grymonprez al 14 jaar een creatieve injectie in traditioneel onderwijs over de hele wereld. Via My Machine ontdekken jonge mensen dat de wereld maakbaar, zolang men creativiteit kansen geeft. Daar kan de bedrijfswereld nog heel veel van leren…

Luc Keppens is naast CEO van Fintro de auteur van het boek ‘Vaccins in voorbereiding. Hij is een maatschappelijk geëngageerd topbankier met een duizelingwekkend brede kijk op wat zich in de maatschappij afspeelt. De huidige desoriëntatie bij burgers, ondernemers, politici, enz… zorgt ervoor dat we niet langer op automatische piloot kunnen handelen. En dat biedt kansen.

Platformstrategie is iets wat in veel e-commerce trends opduikt. In mooie slides wordt het voorgesteld alsof het een fluitje van een cent is voor retailers om de bol.com van hun sector te worden en andere verkopers toe te laten op hun webshop.

Cis is voor deze editie van De Toekomst Jeukt op bezoek bij Wim Mathues. Hij is in 2019 bij Decathlon aangeworven om er zo’n platformstrategie te helpen realiseren.

Franky Devos (algemeen coördinator van Vooruit) is een bruggenbouwer. Net daarom formuleert hij zijn visie graag zeer helder en duidelijk naar zowel bedrijfswereld als politiek: “Kunst dient niets”. Wie kunst en cultuur als een instrument voor zijn commerciële of ideologische doelstellingen wil inzetten, zal op grote weerstand botsen. Maar dat betekent niet dat we ontzettend veel voor elkaar kunnen betekenen.

In dit openhartig gesprek met Kurt heeft Jo Lernout het over ondernemen, foute (domme) beslissingen, hebzucht, spraaktechnologie, zelfbewustzijn en verantwoordelijkheid. Maar ook over nooit meer echt gelukkig kunnen zijn…

Het verhaal van Flandrien Kaas is een schoolvoorbeeld van hoe je van een bedreiging (overbodige tussenhandel) een kans maakt (uniek eigen kaasmerk). In deze podcast hoor je het hele verhaal, rechtstreeks uit de mond van de gepassioneerde Jan Desmet zelf.

Met de sterke groei voor e-commerce is ook de vraag naar duurzaamheid steeds nadrukkelijker geworden. Het boek “Duurzaam online shoppen” van Heleen Buldeo Rai komt dan ook op het juiste moment. Redenen genoeg voor dit gesprek.

Voor deze aflevering voelen we hoe de toekomst jeukt in de winkelstraat. Cis sprak met Steven Bollé. Als retailcoach helpt en inspireert hij de zelfstandige winkelier als geen ander. Een boeiend gesprek over rechts lopen, omgaan met beperkingen en de rol van de fysieke winkel in een digitaler wordende wereld.

Voor een nieuwe editie van De Toekomst Jeukt zijn we te gast in de campus Antwerpen van K.U.Leuven voor een geprek met Els Breugelmans. Aanleiding voor deze aflevering zijn enkele papers en een thesis rond het thema Direct to Consumer (D2C) die de aandacht trokken van Cis Scherpereel. Professor Breugelmans begeleidde de studenten hierin als supervisor en hoogleraar Marketing aan de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen. Binnen de onderzoeksgroep Marketing zorgt ze bovendien ook mee voor heel wat wetenschappelijk en academisch onderzoek.

Sven Algoet verkoopt suikervrije of suikerarme lekkernijen zoals chocolade, koekjes, spreads en snoep via de retail. Maar ook via een eigen webshop gaan die producten de hele wereld rond. Hoe hij dat voor elkaar krijgt, vernemen we in dit gesprek met Cis Scherpereel.

Blockchain zal de wereld veranderen. Dat horen we wel vaker. Professor Maka De Lameillieure is mede-auteur van het boek ‘Blockchain is van levensbelang’. Ze is dan ook de geknipte persoon om ons een antwoord te geven op de schijnbaar eenvoudige vraag: wat is Blockchain precies? Kurt kent Maka al vele jaren. Dat verklaart misschien waarom deze podcast -over een moeilijke materie- toch af en toe wat luchtig mocht zijn. Wees dus niet verwonderd wanneer het gesprek vreemde wendingen krijgt, …over melk, een poetsende Kurt, groepsseks of Maggie De Block…

Levenslang leren. In een kenniseconomie is het onontbeerlijk. En toch is Vlaanderen niet de beste leerling van de klas, zo blijkt uit een recente OESO studie. Hoe komt dat? Staan onze universiteiten en hogescholen te ver af van de ondernemerswereld? Of zijn onze ondernemers en werknemers niet leergierig? Piet Desmet, vicerector aan KULeuven nuanceert. “It takes two to tango”. 🙂 Luister en leer…

Cis Scherpereel praat in deze aflevering over spelenderwijs leren of game based learning met Mike Ptacek van Play it Safe. Samen met zijn compaan Brecht Kets en een klein team is hij een meester in het maken van games voor bedrijven. Hun doel is levens te redden met hun game based veiligheidsopleidingen en daarvoor ontwikkelen ze een platform. De youtube van game based learing worden is hun missie.

Opgelet: na deze podcast zal je ànders nadenken over hoe je je personeel in jouw bedrijf beter kunt opleiden. Druk maar alvast op start.

Als professor klinische psychologie, aangevuld met een master in wiskunde en statistiek, heeft professor Mattias Desmet een bijzondere maar gefundeerde mening over onze maatschappij. De eenzijdige aanpak van Corona en de achterhaalde kijk op de wetenschap stoort hem. In deze podcast is Kurt Ostyn niet alleen benieuwd naar zijn visie, maar vooral ook naar wat ondernemers, werkgevers én werknemers hier uit kunnen leren? Dat het jaar 2020 voor velen een onaangenaam tot slecht jaar was, staat buiten kijf. Maar misschien was het wel een ‘zinvol’ jaar?

“Atelier Nathalie V”, zo doopte Nathalie Verhofstede haar bedrijfje. En ook al kennen de meeste architecten haar vanwege haar unieke parketvloeren, toch is “Het atelier” het kloppend hart van haar business. Kurt Ostyn neemt ons mee naar een verborgen parel in het Waasland, voor een winters en warm gesprek. Over hout… en mayonaise…

Tina Daem is een bezige bij. Happy als er verandering de sleur verdrijft. Maar komt ze zo zichzelf niet tegen onderweg? Kan ze alles managen om die vele ideeën ook uit te voeren? Cis duikt in deze podcast vanuit het verleden ook even in de jeukende toekomstplannen van Tina met Anna Pops, dat onwaarschijnlijk fijne project van haar: dat schoenwinkeltje waar iedereen wil zijn die mee wil genieten van de creatieve vibe die er hangt. Geniet van deze fijne babbel met een vrouw die dagen en handen tekort komt om al haar ideeën te realiseren.

Onze gast van vandaag is Pieter Delanoy. Je kent hem misschien als die coole priester uit ‘De Mol’ in 2018. Vandaag is Pieter niet langer priester. En ook geen Mol. De reden waarom Kurt hem uitnodigde is omdat Pieter een enthousiaste leerkracht is, en dus perfect geplaatst om ons een inzicht te geven in de klant, de werknemer en de ondernemer van de toekomst. Rode draad doorheen het gesprek is het gedicht van Pablo Neruda, ‘Hij sterft langzaam’.

Slager Henk De Vlieger is een bezige bij. Enkele jaren geleden ontwikkelde hij zijn eerste Versbox, een slimme koelkast waar klanten hun bestelde vleeswaren 24/7 kunnen ophalen. We praten met Henk over zijn drang om de lokale handelaar te helpen, te ondersteunen en slimmer te maken. Vandaag zoekt hij naar een nieuwe balans, want het wordt allemaal wat veel. De jonge wolf van weleer moet keuzes maken…

Een boeiend gesprek met iemand met het hart op de tong en nog duizend ideeën in de pipeline.

In deze podcast laat Kurt je kennismaken met een zeer beloftevolle, taboedoorbrekende en warm-menselijke fotografe: Morgane Gielen. Strijdvaardige kwetsbaarheid: dit is wat haar modellen uitstralen. Morgane houdt ervan om mensen te fotograferen die voor anderen niet in ‘het plaatje’ passen. Ze wil dit taboe doorbreken. En dat lukt haar ook. Ontdek hier waarom Kurt en Cis grote fan van haar zijn.

Damien Poelhekke stond ruim zes jaar mee aan het roer van Made, een online speler die designmeubelen betaalbaar aanbiedt door rechtstreeks van fabrikant aan de consument te verkopen. Via showrooms en tal van creatieve initiatieven, voegen ze een belangrijke emotionele en belevenisvolle laag toe aan het digitale proces. Het gesprek schommelt heerlijk tussen ratio en emotie en geeft een verrassende blik op de jeukende toekomst van Damien. Nieuwe uitdagingen lonken.

Bolt Energie is een frisse en dynamische nieuwe speler in een energiemarkt waar de grote jongens de plak zwaaien. Co-founder Pieterjan Verhaeghen en zijn team gaan met Bolt stevig tegen de stroom in.

In deze podcast ontvangt Kurt Arnout Van den Bossche: De ingenieur die zijn gouden kooi verliet, zich een flip chart kocht en stand-up comedian werd. Vorig jaar omschreef de Standaard hem als ‘de wellicht populairste comedian van het land’. Hoe ziet Arnout zijn toekomst? Wat is zijn missie? Mogen we binnenkort zijn eigen podcast verwachten?

Al vlug wordt duidelijk dat Arnout ‘ondernemend’ is: afwachtend berusten is niet aan hem besteed. En een man met een mening…

In deze aflevering heeft Cis een gesprek met Stéphane Ronse, bezige bij en bezieler van Foodbag.be, de maaltijdboxen leverancier met een hart voor lokale producenten. Lokaal, samenwerken, wendbaarheid en slim groeien zijn ook hier aan de orde. De start-up van weleer is vandaag een stevige onderneming die zich in de concurrentie met grote jongens weet te onderscheiden en een plaatsje heeft veroverd in het hart (en de maag) van Belgische foodlovers.

In dit gesprek heeft Cis het met Gino Van Ossel over de uitdagingen voor retailers anno 2020. Waar sommigen van een succesjaar kunnen spreken, beleven anderen een heel moeilijke periode. We hebben het over de teletijdmachine van professor Barabas, soldenstress en de kunst om rendabel online supermarktje te spelen.
Veel luistergenot met deze aflevering van De Toekomst Jeukt.

Duurzaamheid, ecologie, innovatie en samenwerking. Het zijn geen holle woorden voor deze 2 ondernemers: Julie Lietaer is de bezielster van #HackYourJeans, een project dat hergebruik van recycleerbare materialen zoals jeans in de kijker plaatst. Ze is ook CEO van de European Spinning Group. Wouter Noterman ontwikkelt duurzaam geproduceerde jeansbroeken onder het label Atelier Noterman. Beide Vlaamse ondernemers zijn eigenaar van een familiebedrijf en getuigen in deze podcast van hun strijd voor een bewuster omspringen met onze planeet: Niet naïef, maar door slimme innovatie en samenwerking.

Toon Bossuyt, CEO van verffabrikant BOSS paints en Colora schreef in mei 2020 een beklijvend opiniestuk in De Tijd, met als titel: ‘Elk bedrijf is een ziekenhuis en een school.’ Zijn bedrijf investeert jaarlijks gemiddeld een zevenvoud van de winst in de maatschappij, in de vorm van belastingen en sociale bijdragen. Hij pleit er daarom voor dat meer bedrijven hun ‘directe maatschappelijke bijdrage’ kenbaar zouden maken, om op die manier het cliché-beeld van de ‘uitbuitende ondernemer’ bij te sturen. In deze podcast polsen Cis en Kurt (Mex United) naar zijn drijfveren en zijn visie op ondernemen en leiding geven. En waarom hij als waarde-gedreven ondernemer van BOSS paints geen coöperatieve maakt…?

Miguel Garcia Miranda is CEO van Liquidfloors en richtte in het voorjaar 2020 ook Poortman op. De dingen ànders doen dan gewoonlijk lijkt wel zijn credo. Apart zijn. Innoveren. Verrassen. Dat zijn de termen waarin Miguel zich thuis voelt en waar ook zijn team helemaal van doordrongen is. Wie is die man met Spaanse roots? Wat is zijn drijfveer en waarom doet hij de dingen die hij doet? Cis gaat in gesprek met een ondernemer die blijft prikkelen en voelt dat de toekomst blijft jeuken.

Iedereen heeft de mond vol van ‘wendbaarheid’. Bij Mex United hebben we het vaak over “creatief kantelen”. Corona heeft die nood keihard op de agenda geplaatst, maar de kloof tussen denken en doen blijkt groot. Heel wat CEO’s worden geremd door hun vrees de controle en het overzicht te verliezen.
Hoe verzoen je de nood aan verandering en wendbaarheid met de nood aan structuur en standvastigheid?

Met die vraag richten we ons tot Gert Van De Vijver. Met zijn bedrijf Fuller en zijn softwaretool Too Doo helpt hij ondernemingen om wendbaarheid én controle te combineren.

Geert Degrande is samen met Micha Verheijden oprichten van Re-Story, een online platform met verhalen van denkers en doeners. Hij bespeelt brede thema’s als economie, onderwijs en samenleving in nieuwe en hoopvolle verhalen. Zal onze maatschappij er na Corona anders uitzien? En hoe dan? Kurt Ostyn in gesprek met een positief man, Geert Degrande.

Filip Lemaitre was ooit mede-oprichter van Trendwolves en vandaag helemaal in de ban van 50+ marketing. Kurt Ostyn gaat in gesprek over een doelgroep zonder naam maar met heel specifieke wensen en waarden. Dit naar aanleiding van het boek “De Silver Ones” en de white paper met “20 trends voor 2020”, specifiek gericht naar de doelgroep van de vijftigplussers.

In het “Check-in” heeft de auteur het over zin en betekenis in bedrijven. Als bedrijfsfilosoof bij Etion is Jochanan Eynikel de geknipte persoon voor de eerste episode van deze podcast. In een boeiend gesprek hebben we het over bullshitbanen, spiritueel kapitaal en over onder- en bovenstromen in bedrijven. Over ethiek, authenticiteit en het belang van spirituele leiders. Welke waarde hechten medewerkers en klanten aan je missie en klopt die ook met wat er als perceptie leeft in de werkelijkheid. Verhalen blijken de verbinding te zijn tussen waar een bedrijf voor wil staan en hoe het zich naar buiten toe profileert. Alles blijkt een verhaal. Merken zijn een verhaal. Schuilt in die verhalen een oneerlijk voordeel?

Het boek “Check-in” van Jochanan Eynikel is o.a. te koop via https://www.lannoo.be/nl/check

17 maart 2020. De eerste lockdown: Heel wat ondernemers zien hun omzet wegsmelten als sneeuw voor de zon. Niemand weet wanneer en hoe de corona-crisis zal eindigen. Je zou er de moed bij verliezen. Maar dat is nu net wat je echt niet mag doen. In deze podcast vertelt Kurt Ostyn voor het eerst zijn persoonlijk verhaal. Hoe hij ooit alles verloor, en toch rijker (als mens en ondernemer) uit de nachtmerrie kwam.

Vandaag is Vespa een gevestigde waarde. Maar hoe komt dat? En wat kan je erven leren?

(Zoals je zal merken is deze aflevering nog een soort experiment met het ‘nieuwe’ medium podcast…)

Kleerkastvasten is een boek van Sarah Vandoorne. Als onderzoeksjournaliste specialiseert ze zich in eerlijke mode en duurzaamheid in de textielsector. In de podcast plukken we enkele flarden uit het boek en Sarah neemt ons mee doorheen haar inzichten en verhalen. Van Ghana tot Bangladesh en terug.

Niets is zo eenvoudig als het lijkt als we het over duurzaamheid hebben. In deze podcast niet dé grote oplossing dus, maar een blik op waardevolle diepere vezeltjes van de mode industrie.

Mathias Slabbinck is een telg uit de Slabbinck familie, gekend als wereldspeler van kerkgewaden. Hij werkte 25 jaar in het familiebedrijf als verantwoordelijke voor de verkoop en marktontwikkeling. Samen met zijn zus zette hij ook het merk “Mirabel Slabbinck” op, dat  bedlinnen van topkwaliteit maakt in hetzelfde atelier in Brugge. De maniakale focus op kwaliteit en exclusiviteit van de stukken is eigen aan dit atelier. Maar door de productie in België te houden, moesten ze meer en meer de duurdere prijs verantwoorden…

Marie Méro is een Belgisch modemerk met collecties voor fiere dames over generaties heen. Marline Michiels is er operation manager en integreerde de body type matchmaker software van Contour lab in hun webshop. Daar is Christina Hadinoto voor verantwoordelijk. Zij is fashion tech enterpreneur en marketing en brand passionista en streeft met haar AI tool naar meer body positivity als startpunt voor het maken van een beter passende keuze op webshops zoals die van Marie-Méro. De shopping ervaring verbetert door het lichaamstype als basis te nemen en een aanbod te presenteren die dat type flateert. Dit is de tweede aflevering van de mini-reeks rond fashion en e-commerce.

Brooklyn zaakvoerder Ubbe Descamps is mijn gast in deze eerste aflevering van de mini-reeks rond fashion en e-commerce. Sinds hij het familiebedrijf 7 jaar geleden overnam heeft hij met zijn team al heel wat uitdagingen moeten doorstaan. Tijdens de pandemie kwam er nog een brand bovenop. Vandaag runt hij zijn 7 multimerkenwinkels en de webshop met de borst vooruit en de blik op de Benelux.

Als we aan e-commerce denken dan denken we in eerste plaats aan fashion, geschenken of aan reizen misschien. Toch zal het je niet verbazen dat de horecasector een enorme digitale stap heeft gezet – of heeft moeten zetten – door corona.

Wie schoof mee aan onze podcast tafel?

  • Aron Vanoverberghe van Mollie: over de tendenzen, facts en figures vanuit hun ervaring als prominente betaalprovider
  • Peter Ryckaert van One2three: over hun jarenlange ervaring in de horeca als aanbieder van tools en kennis bij een digitale omslag.
  • Jean Michel Teerlinck van MTM Group getuigt over de impact van online in zijn horecazaken
  • Ronny Loemek uit Ternat, de enthousiaste friturist uit Ternat heeft het over zijn groei dankzij het inpassen van digitale middelen.

    Enfin. Een mens zou er honger van krijgen. Honger naar meer.
    Wel kijk. Van deze aflevering steak (flauw, ik weet het…) je zeker wat op!

Ik weet niet of er Belgische cijfers bestaan van het aantal pakketjes dat elke dag verstuurd wordt, maar in Nederland zijn dat er ongeveer 1 miljoen per dag!

Van zodra de consument de bestelling plaatst, schiet er een logistiek proces in gang. Dat proces noemen we fulfilment.

Ik ben Cis Scherpereel, e-commerce strateeg bij Mex United en voor deze aflevering van De E-commerce Podcast heb ik de general manager van Active Ants als gast. Of beter: ik was zelf te gast voor een blik achter de schermen van hun fulfilment center in Willebroek.

Denk je eraan om je webshop logistiek uit te besteden? Dan zal je ontdekken dat het over meer gaat dan picking en packing!

Elkezaakonline.be is een project van bpost waar startende Belgische e-commerce ondernemers hun uitdagingen kunnen voorleggen en geholpen worden. In deze aflevering van De E-commerce Podcast bespreken we enkele van de meest gestelde vragen die via dat platform werden gesteld.
 
Maar we krijgen ook een interessante eerste blik op de nieuwe mogelijkheden die bpost biedt voor webshops met een beperkt volume aan pakketjes.
 
Nuttige links:
www.bpost.be/mijnzaak
Oplossing en voorwaarden voor webshops met minder dan 1000 pakjes per jaar.

https://www.bpost.be/nl/elkezaakonline
Alles over het project “Elke zaak online”, gericht naar startende en doorstartende webshops.
 

Cis Scherpereel gaat in gesprek met Aron Vanoverberghe, business development manager bij Mollie, naar aanleiding van de publicatie van hun Europees E-commercerapport.
Ze vroegen 3.000 consumenten naar hun shopgedrag en wat handelaars moeten bieden om sales te verhogen, achtergelaten winkelwagentjes te verminderen en merkloyaliteit te boosten. Je kan het rapport hier downloaden
In deze aflevering gaan we dieper in op tendenzen waar je als online verkoper maar beter aandacht aan besteedt, zoals de opkomst van achteraf betalen en ook betalingen via ecocheques of maaltijdcheques. 
 

Brauzz.com en 8hrsstore.com zijn twee startup verhalen met gelijkaardige uitdagingen: Ze ontwikkelden producten onder een conceptueel verhaal. Brauzz wil de one stop shop zijn voor duurzame schoonmaakoplossingen. 8hrs wil slapen terug cool maken. Beide projecten groeien snel en zetten verschillende kanalen in om een breed doelpubliek te bereiken, te bekoren en steeds beter te bedienen.

Cis Scherpereel ging langs bij Evelien Tonnard van Smartphoto en belde ook even met Veronique Bogaerts van Name on it, twee spelers die hun plek hebben verdiend in de concurrentiële markt van de gepersonaliseerde producten. Hij heeft het over schaalgrootte, aanbod, piekmomenten en de internationale focus. Een boeiende sector vol emotionele producten en heel rationele processen. Veel luisterplezier!


Op 28 juni 2022 startte Bpost samen met Torfs, A.S. Adventure en Juttu een proefproject waarbij gedurende drie maanden herbruikbare verpakkingen werden ingezet om de online bestellingen naar de klant te sturen. In deze aflevering besrepeken we de eerste resultaten van die test.

Ook Heleen Buldeo Rai, experte duurzame e-commerce, geeft haar visie op dit initiatief van Bpost.

De online supermarkt met thuislevering bleek voor Stijn Martens het gedroomde concept om zich als ondernemer te bewijzen. Het idee rijpte al sinds 2015 en via tal van omzwervingen en studiewerk werd Hopr in mei 2021 gelanceerd in Hasselt. Stijn kijkt de toekomst van Hopr met veel enthousiasme tegemoet. In deze aflevering geeft hij ons een blik op die next steps en op de waardepropositie waar samenwerking een sleutelwoord wordt.

Verse voeding op een rendabele manier online verkopen is geen sinecure. Daarom besteden we met alle respect de nodige aandacht aan de prachtige case van Couvert.be. Bert Destoop is gepast trots op de nieuwe naam die deeleenkoe, deeleenvarken, deeleenschaap en koopeenkip.be samenbrengt. We hebben het over de resultaten uit de klantenbevraging, over het belang van puurheid van het vlees en het concept waar delen een belangrijk begrip is.

Een blik achter de schermen dus, tot op de boerderij en het atelier van Couvert.be

Dit tweede deel is helemaal gewijd aan Decathlon. Met hun platformstrategie heeft deze retailer zichzelf heruitgevonden. Een bijzonder verhaal met een stevige Belgische verdienste.

Ik sprak met 2 fijne mensen. Pieter Vandewiele van Pierre Sports verkoopt als jonge starter zijn yogamatten intussen in 13 landen via Decathlon. Wim Mathues zit dan weer mee aan het stuur van die ambitieuze platformstrategie van Decathlon. Hij gunt ons een blik achter de schermen.

 

Verkopen via online marktplaatsen Bol.com en Amazon lijkt voor velen een opportuniteit, maar is het wel zo eenvoudig om er succesvol te zijn? Hoe zijn deze twee spelers met elkaar te vergelijken en wat kunnen we van ervaren professionals leren over online zakendoen op een marktplaats? Cis Scherpereel, co-founder van Mex United en e-commerce strateeg, ging in gesprek met Tom Charle van Esign en belde ook naar Christophe Toye van Fairplace.be, Sven Croes van Het Spelhuis en Mike Boon van eWings. Veel ervaring gebundeld in dit eerste deel over marktplaatsen dus!

In deze aflevering richten we ons op een misschien onbekend en onbemind terrein: zaken doen in het metaversum is voor velen een groot vraagteken. Daarom nodigde Cis Scherpereel een expert uit die ons wegwijs maakt in de do’s en don’ts. Geert Roete is co-founder van Sayl en samen met Cis probeert hij alles in mensentaal uit te leggen. Benieuwd of je na het beluisteren van deze podcast een nieuw beeld hebt van de kansen of de onzin van the metaverse…

We zijn eind juni 2022 en voor deze aflevering van De E-commerce Podcast heb ik me opgesteld in een hoekje van de zaal waar zopas de 3 finalisten voor de Web Celeb award aan het publiek werden voorgesteld. Dat was op een zeer geslaagd Summer event georganiseerd door Safeshops samen met Comeos waarin we van beide partijen zeer interessante tendenzen meekregen gebaseerd op hun studiewerk. Maar richten de spots dus even op 3 e-commerce ondernemers die strijden voor de titel van E-commerce Personality of the Year, oftwel “Web Celeb”. De award is een initiatief van Safeshops met de steun van Bol.com. Oh ja, Tussen juli en begin oktober 2022 kan je stemmen op een van de kandidaten die in deze aflevering aan bod komen! Surf naar Safeshopsawards.be/web-celeb-2022.

In deze aflevering hebben we het over een sector in beweging. We polsen naar de strategie van retailer Bike Republic en van online fietsmerk Canyon en zoeken het antwoord op één vraag: Welke rol speel e-commerce in de verkoop van fietsen in ons land? Als retailer en jonge telg onder de vleugels van Colruyt Group ziet Bike Republic de webshop als een megafoon die de winkelverkoop moet stimuleren.

Canyon, een pure player die met een D2C-strategie enkel via de eigen webshop verkoopt, ziet zich genoodzaakt om zich in de fysieke winkels te profileren.

Twee visies op één sector.

Veel luisterplezier in deze aflevering van De E-commerce Podcast.

 
Via de webshop baunat.com gaan diamantjuwelen de wereld rond. Topkwaliteit aan een prijs die vele malen lager ligt dan merkproducten. Hoe doen ze dat? Hoe zorgen ze voor het vertrouwen en voor een ongeziene klantentevredenheidscore op Trustpilot? Cis Scherpereel gaat in gesprek met co-founder Steven Boelens.