Barns

Waarom “een” apotheek weinig toekomst heeft en wat ondernemers hieruit kunnen leren

Door Kurt Ostyn
Gepubliceerd op 2 mei 2017


"Je hoeft geen glazen
bol te hebben om te
beseffen dat de
apotheek voor grote
uitdagingen staat."


Kurt Ostyn

“Elke 10 dagen sluit een apotheek in Vlaanderen”, zo stond onlangs te lezen in de krant. Dat is veel. Héél veel. Minister Maggie De Block vindt dat er nog 1500 apotheken moeten verdwijnen. De apotheken die overleven zien hun marge jaar na jaar slinken door het groeiend aanbod aan generische producten en de toenemende concurrentie van webshops en farmaketens waar omzet (verkoop) de enige parameter is.

De apotheker daarentegen zweert bij deskundig advies waardoor de totale loonkost – gediplomeerde apotheek-assistentes kosten heel wat meer dan jonge winkeljuffers – nog extra aan zijn marge vreet. Je hoeft geen glazen bol te hebben om te beseffen dat de apotheek voor grote uitdagingen staat. Het was dan ook een zeer pertinente vraag die ons anderhalf jaar geleden door de Kortrijkse apothekersfamilie Van Poucke werd gesteld:

“Heeft het nog zin te investeren in onze apotheek? Zouden we er, na 122 jaar, niet de brui aan geven en ons enkel toeleggen op onze groothandelsactiviteiten?”

Ons antwoord was klaar en duidelijk:

“Nee, er is inderdaad geen toekomst meer voor een apotheek op de Grote Markt van Kortrijk. Tenzij we er in slagen om niet een Kortrijkse apotheek te blijven, maar dé apotheek van Kortrijk te worden. Hoger konden we de lat niet leggen. En garanties op succes zijn er nooit.”

Op weg naar een uniek concept voor de nieuwe Crocodile

Het siert de familie Van Poucke dat ze toen niet in een besluiteloze kramp zijn geschoten, maar groen licht gaven voor een totaal nieuw verhaal met unieke concepten en een frisse aanpak. Anderhalf jaar later is Crocodile terug dé apotheek van Kortrijk, klaar voor een nieuwe toekomst.

Het nieuws van de heropening van de Crocodile verspreidde zich razendsnel.

Image

Sharing is caring