Les Artisans belges

Unieke handelszaken van bij ons, die met hun kwaliteit en vakmanschap het hart van de Franse klant willen veroveren.

 

De West-Vlaamse knowhow is nog te weinig bekend over de grens, maar de Fransen die ze ontdekken, weten ze danig naar waarde te schatten. Daarom trekken we met een gerichte marketing- en communicatiecampagne naar Noord-Frankrijk onder de noemer ‘Les Artisans belges’. Dit doen we met (voorlopig) vijf West-Vlaamse kmo’s, in de hoop er een commerciële doorbraak te realiseren. 

Binnen onze ad hoc organisatie ‘Les Artisans belges’ is nog ruimte voor andere bedrijven om zich aan te sluiten. Met een beoogde numerus clausus van 15.

Unieke handelszaken van bij ons, die met hun kwaliteit en vakmanschap het hart van de Franse klant willen veroveren. Dat is in één zin waar ‘Les Artisans belges’ voor staat. 

De vraag om de Franse markt actiever te bewerken leeft al heel lang. Het aangrenzende departement Le Nord alleen al telt evenveel inwoners als West- en Oost-Vlaanderen samen. Dat is heel verleidelijk, maar de Franse regio is helaas absoluut niet te vergelijken met Vlaanderen. De taal, de markt, de communicatie, de beleving… alles is anders. Dat maakt het moeilijk en interessant tegelijk. 

We bouwden een zeer goede samenwerking op met het CCFBL (Chambre de Commerce Franco-Belge) en het FIT. De uitvalbasis voor Les Artisans belges bevindt zich dan ook bewust bij hen in Rijsel, zodat we tegemoet kunnen komen aan het chauvinistisch karakter van onze Franse buren. 

Het 'Oneerlijk Voordeel' van onze unieke handelszaken uitspelen

“Ca n’existe pas chez nous!”, is een uitspraak die heel wat Vlaamse handelszaken van Franse klanten te horen krijgen bij het zien van de hoogstaande winkelinrichting en de persoonlijke service en beleving. 

De vele ketens en geranten in Frankrijk kunnen nooit concurreren met de familiale, warm-menselijke aanpak van onze familiebedrijven. Die troef spelen we dus keihard uit door er een ‘oneerlijk voordeel’ van te maken. Maar dat kan je als handelaar haast niet op jouw eentje. Dus gingen we -naast onze eigen klanten- ook op zoek naar gelijkgestemde handelszaken die beantwoordden aan 5 criteria: 

  • bewezen vakmanschap (geen start-ups)
  • familiaal karakter
  • unieke showroom
  • mooie referenties
  • Franstalige service

Met Les Artisans belges mikken we op 15 complementaire leden. Kwestie van de aandacht netjes te kunnen verdelen. De selectie van de deelnemende bedrijven is nog aan de gang.

Deze kmo’s maken al deel uit van het netwerk: Ergodôme (ergonomie op maat), Renatex (raamdecoratie) en Taelman (domotica) uit Kortrijk, De Bosbeke (massief eiken vakmanschap) uit Ingelmunster en Ostyn (Home & Outdoor Extensions) uit Dottenijs, vroeger bekend als Veranclassic.

Ook de Franse markt betreden?

Heb je de ambitie om toe te treden tot Les Artisans belges of heb je nood aan marketingondersteuning om de Franse markt (beter) te bewerken? Vul dan het contactformulier hieronder in.