Case • 7 juni 2019 • Kurt Ostyn

Mirabel Slabbinck: Een persoon als oneerlijk voordeel van het bedrijf

Mirabel Slabbinck is een Belgisch merk in (luxe) bedlinnen dat over de hele wereld wordt verkocht. Topkwaliteit uit het Brugse Atelier Slabbinck dat al sinds 1903 priesterkledij vervaardigt.

Vrijwel elke paus had Slabbinck in zijn kleerkast hangen. Nog altijd. Het bedlinnen van Mirabel Slabbinck teert dan ook op heel wat vakkennis en het fijnste borduurwerk uit hetzelfde atelier.

Maar wat is het echte benoembare en exploiteerbare oneerlijk voordeel denk je? Wat kan je als concurrent onmogelijk kopiëren? Het product? De service? Of … de bezieler?

Het oneerlijk voordeel was voor ons vrij duidelijk: Mirabel Slabbinck moest centraal staan. Zij werd de kern van de strategie die in één A4 werd gegoten. Van hieruit worden alle troeven en sterktes uitgerold. Zichtbaar op één pagina.

Kort, duidelijk en krachtig. Dit zijn wij. Dit is ons verhaal. Niet te kopiëren.

Mirabel Slabbinck staat centraal

Als mens. De foto toont haar zoals ze is. In het geval van Mirabel betekent dit dat ze niet graag voor foto’s poseert. Ze is geen aandachtzoeker. Ze kijkt bewust niet in de lens. Ze daagt niet uit. Ze speelt geen rolletje. Ze is zo. Het citaat onder de foto maakt het extra persoonlijk.

“Ik geloof dat geluk in details zit.
Die ene sublieme toets maakt het verschil tussen mooi en magistraal.
Daar gaan we voor.
Steeds opnieuw.
Steeds op maat.”

Elk woord is zorgvuldig afgemeten en zou zo uit de mond van Mirabel kunnen rollen. Millimeterwerk. Schrijven, schrappen, polijsten. Niet toevallig eindigt het citaat met ‘steeds op maat’. Want ook dat is een oneerlijk voordeel van het bed-, bad- en tafellinnen van Mirabel Slabbinck: het is steeds op maat. Steeds uniek.

Sinds die oefening wordt de marketingstrategie van het merk Mirabel Slabbinck vanuit deze positionering uitgetekend.

Klaar en duidelijk. Niet kopieerbaar. Mirabel is Mirabel.