Blog • 30 oktober 2016 • Cis Scherpereel

Op bezoek bij Docdata

Een dagje meedraaien op de logistieke afdeling van bol.com. Dat was mijn wens. Om meer te begrijpen wat er met mijn bestelling gebeurt eens ik op de knop druk. Bedankt aan Jacqueline en Lander om dit mogelijk te maken! Een verslag.

Docdata, fulfilment partner van bol.com

Docdata is in 1999 begonnen met de distributie van cd’s en boeken naar eindconsumenten voor haar klant Boxman. Een van de klanten van Boxman was Bertelsmann, het latere bol.com (“Bertelsmann On Line”). In het begin was dat zeer kleinschalig met soms maar honderd zendingen per week. Vandaag verwerkt Docdata voor al haar klanten honderd duizenden orders vanuit de warehouses in Waalwijk (benutbare oppervlakte van 125.000 m2). Docdata is dus een grote speler.

In de loop der jaren heeft Docdata er veel nieuwe partners bijgekregen waaronder JBC, Claudia Straeter, de Bijenkorf, ASOS, Toys ‘R’US, Nutrilon, Ace & Tate en iBood.

Slim verkopen op marktplaatsen

Je product aanbieden op online marktplaatsen zoals Zalando, Amazon, eBay, en bol.com vergroot je afzetgebied en vindbaarheid explosief.

Die keuze vraagt om een optimale beheersing van de voorraden en tot ingewikkelde goederenstromen voor de afzet naar de verschillende kanalen.

Docdata Connect helpt je dit te beheersen. Via deze interface worden producten met één druk op de knop op verschillende (internationale) verkoopkanalen aangeboden.

Door toevoeging van specifieke business rules in de it-systemen van Docdata kunnen producten in elke gewenste verpakking met eigen branding en zelfs gepersonaliseerd verstuurd worden.

Click & Collect

Vrijwel alle omnichannel retailers bieden de mogelijkheid om online bestelde producten ook te kunnen afhalen in hun fysieke winkelsMet de toename van dit fenomeen zijn ook de logistieke stromen rond deze afhaalpunten en winkels complexer geworden.

Docdata Click & Collect is een service waarbij afhalen en retourneren van bestellingen door consumenten in de winkel gestroomlijnd worden. Retailers kunnen bovendien anticiperen op de pakketstromen omdat de slimme systemen voorzien in een dagelijkse forecast van de aantallen te verwerken pakketten.

Internationale kruisbestuiving

Een van de sterktes van Docdata als fulfilment partner is hun internationaal netwerk, met zowel eigen distributiecentra als partnerships in diverse EU-landen.

Jacqueline van den Heuvel, marketing manager bij Docdata: Op regelmatige basis wordt kennis gedeeld tussen de verschillende entiteiten in Europa. Wat er bijvoorbeeld in Duitsland wordt bedacht, stroomt ook door naar de teams in andere landen.”

Lander Desmedt, International Sales Manager, geeft een voorbeeld: “Als een klant in Duitsland beslist om een gepersonaliseerde folder in de doos te steken (met artikelen die geselecteerd worden op basis van zijn klikgedrag) dan moet ons WMS en onze printsoftware hierop aangesloten worden. De manier waarop een dergelijk project ontstaat, uitgevoerd wordt en rendeert, zijn learnings die ook voor cases in de andere landen van ontzettend groot belang zijn.”

Verpakken

Met trots verwijst Jacqueline ook naar de volautomatische verpakkingsmachine die dozen op maat van de inhoud maakt.

Wat verder worden grote producten zoals kinderfietsen verpakt en verzendklaar gemaakt. Boeken en cd’s volgen dan weer een ander traject. Dit raderwerkje is door heel veel ervaring een goed geölied geheel geworden. Zoveel is duidelijk.

Kaartjes, mosterd en melk

Als De Bijenkorf de shopping experience uit de winkel wil doortrekken naar online beleving, is het Docdata die deze proposities moet waarmaken. Elke dag opnieuw. Het gaat lang niet enkel over de mogelijkheid om snel te kunnen leveren.

Lander: “Een klant wou per order een handgeschreven kaartje in de doos. Om dat te realiseren heb je natuurlijk mensen nodig. Een team van mensen schrijft dus kaartjes om dit idee te realiseren.”

Voor geschenkverpakkingen van Maille worden mosterdpotjes gevuld en verpakt. Ook de houdbaarheidsdatum wordt aangebracht. Alles gebeurt in een geconditioneerde ruimte bij de Duitse partner van Docdata.

In een automaat in het station in Utrecht kunnen consumenten melkpoeder kopen. Als de automaat dreigt leeg te geraken, krijgt Docdata een seintje en moet die aangevuld worden. Ook dàt hoort bij de taken van een fulfilment partij.

Retour handling

De uitbouw van het internationale netwerk is destijds samen met Zalando opgezet, om veel efficiënter en kostenbewuster om te springen met verzenden en retours. Het eigen WMS is ook met die expertise mee gegroeid tot wat het vandaag is. Tot in de details: een gescande retourbon geeft ook een foto weer van het product in kwestie om de controle te vergemakkelijken.

Piekmomenten

600 medewerkers en bij piekmomenten zelfs 1200 mensen. Dat is de menselijke capaciteit. 

Jacqueline: “Naast de verwachte pieken zijn er ook onverwachte. Zelfs het weer kan hierin zeer bepalend zijn. We doen beroep op ons inhouse uitzendbureau om heel flexibel extra mensen in te zetten.”