Cis Scherpereel is
"E-commerce personality of the year"

Deze bekroning werd op 7 oktober 2021 uitgereikt door Safeshops en Bol.com
Cis Scherpereel als spreker

Cis werd in het voorjaar 2021 genomineerd en kwam na een oordeel van de jury samen met 2 andere kandidaten als finalist uit de bus. Op 7 oktober 2021 werd hij uiteindelijk verkozen tot "Web Celeb" of - zo klinkt het toch beter: "E-commerce personality of the year".


"Connect. Inspire. Share."  
Dat is waar "CIS" voor voor staat.

Met deze bekroning in de hand, zal ik dat met nog meer overgave doen
voor de Belgische ondernemer met e-commerce groeiplannen.

Cis Scherpereel
Waarom Cis dit verdient, willen we je op deze pagina laten zien. Zijn gevuld parcours en zijn e-commerce ervaring spreken boekdelen. Maar het is vooral zijn manier waarop hij zijn inzichten en kennis deelt, die hem een unieke plaats geeft in de Belgische e-commerce context.

Zijn verdiensten als coach, inspirator en strateeg (CIS)

Kennis opdoen en die terug delen is een rode draad in zijn professionele loopbaan.
Een bloemlezing:



Cis Scherpereel als e-commerce adviseur

Als strateeg stond hij aan de e-commerce wieg van sterke merken

Sterke Belgische merken deden beroep op Cis voor de uibouw van hun eerste stappen in e-commerce.

Cis stond aan de wieg van hun online project als coach, inspirator en strateeg op verschillende manieren.

Dankzij het pionierswerk uit die beginjaren kunnen deze merken vandaag als e-commerce voorbeelden beschouwd worden.

Bij Mex United begeleidt Cis dergelijke merken in een breder businessperspectief en niet louter inzake e-commerce.

Als inspirator nam hij meermaals Vlaamse ondernemers op sleeptouw.

In 2014 organiseerde Cis de “E-commerce Inspiration Tour”: met ondernemers op de bus o.a. naar Coolblue en bpost.
Snuif de sfeer van weleer terug op in de video reportage hieronder.

Met de bus naar Bol.comIn 2017 vulde Cis opnieuw een bus. Dit keer was het nieuwe fulfilment center van Bol.com aan de beurt en hij doopte de uitstap tot de Bol.com inspiration day. De Nederlandse ambassade in België steunde het initatief.


In 2015, 2016 en 2017 nam Cis Vlaamse ondernemers mee naar de Global Ecommerce Summit in Barcelona.
Dit meerdaags event was in die jaren een wereldhoogmis voor e-commerce met internationale sprekers, cases en awards. Ook op Bloovi verscheen het aanbod destijds.

Cis Scherpereel met delegatie in Barcelona

Cis sprak met de organisatie en trok ook samen met een cameraman naar het even om er gesprekken te voeren met de keynote sprekers. Een van zijn persoonlijke hoogtepunten was het gesprek met Ibrahim Ibrahim van Portland Design, die het over "ritualtainment" had. Hieronder zie je de video van het interview.

Mister Ibrahim werd door Cis ook uitgenodigd als keynote spreker op de Ecommerce Xpo in Kortrijk.

E-commerce ervaringen sprokkelen en in hapklare filmpjes gieten, daar was Cis al mee gestart in maart 2013. Hij doopte zijn reeks video's de  “Monday Morning Movies”. Je vindt deze reeks van een 60tal interviews terug op youtube.

Het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (Vlaio) maakte in 2019 een mooie reportage rond e-commerce strategie in het kader van de actie "Het internet. Ook uw zaak."

Cis bezocht als e-commerce expert in deze video 5 ondernemers en geeft tussendoor zijn mening over hun visie en online aanpak, samen met enkele tips en tricks voor de lokale handelaar. De video vind je hieronder.

Cis sprekerAls spreker: Zijn beklijvende lezingen bekoorden reeds honderden ondernemers.

Cis is een vaak gevraagd spreker rond e-commerce thema's. Zijn lezingen, presentaties, keynotes en infosessies bereikten intussen duizenden ondernemers via tal van ledenorganisaties zoals Vlaio, Comeos, Etion, Voka, Safeshops, Unizo, Creamoda, Horeca Vlaanderen, Fedecom (NL), Navem, VIGC.

Ook heel wat steden en gemeenten boekten Cis om de lokale handelaars kennis bij te brengen via lezingen of webinars.

Eind 2020 organiseerde Cis in een mum van tijd een reeks van 5 webinars op vraag van Vlaio en Vlaams minister Hilde Crevits rond digitaal ondernemen. Je kan ze nog raadplegen op de website van Vlaio.

Als docent:  verzot op het delen van e-commerce verhalen

Sinds 2014 doceert Cis het vak e-commerce aan enkele postgraduaten aan Ehsal Management School in Brussel.

Hij nodigt elk jaar enkele e-commerce ondernemers uit om hun verhaal te delen met de studenten. De blik achter de schermen geeft hen veel meer inspiratie dan een theoretische benadering van de materie. Zijn invulling van deze lesmomenten wordt door de studenten heel erg gewaardeerd.

Cis gaf ook gastlessen voor opleidingsinstellingen zoals Howest, Vives, Cevora, Syntra, SBM, VSKO, Flanders Business School, Thomas More, KULeuven, Eeckhout Academy, …

Cis Scherpereel als docent
Als co-host van de podcast "De Toekomst Jeukt"

Samen met Kurt Ostyn is Cis de co-host van de podcast “De Toekomst Jeukt”. Daarin nodigen hij ondernemers of experten uit om een blik op de toekomst te werpen.

Telenet plaatste de podcast in de zomer van 2021 in het lijstje van 4 beste podcasts voor ondernemers.

Intussen meer dan 25 afleveringen. Te beluisteren via o.a. Anchor en Spotify of je favoriete podcast-app.

Hieronder een foto van de podcast opname met Pieter-Jan van Bolt Energie.

Image
blankAls  deler van kennis op tal van andere manieren...
  • Met een eigen e-commerce magazine “E-commerce 360”, dat in 6 edities verscheen.
  • Als columnist en redacteur voor het Belgische Twinkle Magazine.
  • Als redacteur voor de informatieve website van Vlaio: hetinternetookuwzaak.be en ook de webinars op www.vlaio.be/jezaakonline
  • Als contentmaker voor KBC met het project “Zaak met toekomst”.
  • Met gastpublicaties voor Bloovi
  • Als organisator en gastheer van het “Indian Summer Camp”, 5 jaarlijkse edities vanaf 2010, met inspirerende sprekers rond e-commerce.
  • Als gezicht van de Belgische tafel op het internationale "Cross-border e-commerce event" in Nederland (2015)
  • Als stuwend lid van de adviesgroep achter de E-commerce Xpo edities in Kortrijk
  • Als peter in verschillende Voka Plato reeksen in West-Vlaanderen.
Als auteur
  • Met een extra dikke pocket voor Unizo: "Starten met een webshop" (2014)
  • Met de uitgave van een eigen boek De people factor in e-commerce (2015)
  • Als co-auteur van Het oneerlijk voordeel (2019) over de zoektocht en het belang van een niet-te-kopiëren troef.
  • Als auteur van “Start to e-commerce”, een speciale uitgave van Unizo (2019), gericht naar de startende online ondernemer.
Cis Kurt boek





Bedankt aan al wie een stem uitbracht en Cis de eerste "E-commerce personality of the year" maakte.