Podcast • 2024 • Cis Scherpereel in gesprek met Peter Gheysen
Peter Gheysen staat aan het hoofd van de Club Brugge Foundation, een organisatie in de schaduw van het voetbalgebeuren die fantastisch sociaal werk verricht en een gedroomd voorbeeld is van sociale duurzaamheid.
Beluister deze aflevering van De Toekomst Jeukt podcast via Spotify.
Peter Gheysen is al 16 jaar verantwoordelijk voor de Club Brugge Foundation. Daarin komen alle sociaal maatschappelijke projecten samen, wat men in het voetbalmilieu “football and social responsability” noemt.
De Foundation telt 3 medewerkers en wel 120 vrijwilligers en is helemaal geïntegreerd in de club. Daardoor kan ook gebruik gemaakt worden van andere afdelingen, van finance tot de mediacel.
De kernmissie vat Peter zo samen:
“We zijn ons bewust dat we veel krijgen van de maatschappij, via het voetbal. Met de Foundation willen we ook veel teruggeven, vooral aan mensen die het vaak minder goed hebben.”
Sportparticipatie, gezondheid, inclusie, educatie en duurzaamheid. Dat zijn de 5 thema’s waarop gewerkt wordt.
Enkele voorbeelden van initiatieven en events die in de eigen schoot zijn ontstaan, of die in een groter geheel passen.
De regenboogkapiteinsband – een initiatief van de Pro League en de Belgische Voetbalbond – zet de LGBTQ gemeenschap in de aandacht. Alle clubs maken een duidelijk statement rond inclusie en gelijkheid in en buiten de sport.
In de winter van 2023 werden meer dan 500 winterjassen ingezameld via de 63 supportersclubs en uitgedeeld aan mensen die het meer dan nodig hebben.
80 kinderen met autisme kunnen vandaag elke week terecht bij 19 coaches in verschillende leeftijdscategorieen om er te voetballen. Aangepast aan hun leefwereld en prikkels. Het initiatief is gegroeid vanuit het engagement van één coach!
Bekijk meer initiatieven op de eigen website van de Club Brugge Foundation: https://foundation.clubbrugge.be
Football for climate justice is een mooi Europees project waarin Club participeert, naast verschillende andere clubs of organisaties. Allen willen ze klimaatveranderingsactiviteiten opzetten die ook ten goede komen van mensen die daar anders moeilijker actie in zouden kunnen ondernemen.
Peter: “In eerste fase was er een grote bevraging bij heel veel supporters, buurtbewoners en betrokkenen. Over vervoer, over zonnepanelen, over buurtoverlast, enz… We kregen een heel goede inkijk in de zorgen en de verwachtingen van mensen tegenover de Club.
Bovendien konden het onze resultaten ook benchmarken met de andere clubs.”
Het grote besluit is dat mensen een duidelijk mandaat geven aan de club om voor hen een actieve rol te spelen in het aanpakken van de klimaatuitdagingen.
Enkele cijfers uit het onderzoek:
Naast het duidelijke mandaat hiervoor, groeide het besef dat de impact die Club Brugge kan genereren vele malen groter is dan gedacht.
Peter: “Je fans betrekken en je overtuiging laten doorstromen tot in het hoofd van elk individu brengt het impact tot bij hen thuis. En dan betekent een grote kracht.”
Op https://footballforclimatejustice.eu kan je deze eerste twee gepubliceerde rapporten bekijken.
Naast de betrokkenheid van de fans en sympathisanten, is die van de spelers ook heel belangrijk. Zij zijn de grootste ambassadeurs.
Peter: “Rond player envolvement zijn er ook interessante richtlijnen en inzichten die we ook zoveel mogelijk toepassen. We zoeken altijd naar een persoonlijke match met de problematiek.”
Zo waren er spelers die verhaaltjes voorlazen aan kinderen, omdat ze dit zelf ook aan hun kinderen doen. Anderen hebben een gehandicapt familielid en voelen zich perfect als ze kunnen helpen met rolstoelgebruikers.
Vrouwelijke profspeelsters vergezellen de (bekendere) mannelijke spelers bij een klasbezoek en zo worden de meisjes in de klas ook betrokken. Kleine aandachtspunten kunnen voor bepaalde mensen een heel groot verschil maken.
Peter noemt het “Using the badge”. De club is meer dan zijn spelers. Het is ook een stadion, een logo, de kleuren, maar ook het dna en de mate waarin duurzaamheid een plaats heeft in het merk.
In de Duitse voetbalcompetitie is duurzaamheid vandaag een belangrijk criterium om een licentie toe te kennen aan een club. Hoe zit het in België, vroeg ik me af?
Peter: “Football and social responsability krijgt meer belang. Vooral omdat het het product ‘voetbal’ versterkt.
De Pro League verzamelt en verdeelt de beschikbare kennis en ervaring bij alle clubs, zodat elke club stappen kan zetten. Zo wordt nagedacht over veldverwarming en verlichting. Ook moeten we een energieplan voorleggen en voor CSRD moeten we ook klaar zijn. Dat is goed. Want dat komt het voetbal in zijn geheel ten goede.”
Peter: “Het mandaat dat we krijgen van de fans om onze verantwoordelijkheid op te nemen op sociaal vlak en qua klimaat is heel duidelijk, dus dat jeukt om dat elke dag waar te maken.
Daarnaast kijk ik uit naar het nieuwe stadion, wat een Europees voorbeeld zal zijn qua toegankelijkheid (voor gehandicapten o.a.). Laat ons hopen dat dat er spoedig komt…
Host: Cis Scherpereel
What’s next?
Steel de kennis van andere ondernemers en experten in onze blog.
Graag onze nieuwsbrief af en toe in de digitale brievenbus?
Luister naar onze podcasts ‘De Toekomst Jeukt’ en ‘De E-commerce Podcast’ via jouw favoriete app.
Mex United BV
Minister Liebaertlaan 53 B1.1
8500 Kortrijk
+32 56 90 04 09
info@mexunited.be
Bekijk het filmpje om ons vlot te bereiken. Gratis parking.