Case • 9 augustus 2019 • Jelle Ryckoort

Een goeie mix tussen organisch en betaald verkeer zorgt voor meer leads bij Rebus

Rebus begeleidt al meer dan 30 jaar studenten die moeite hebben met studeren. Aan de hand van gepersonaliseerde trainingen en bijlessen helpt Rebus cursisten te slagen voor de vakken waarmee ze problemen hebben.

Mex United begeleidt Rebus in het onderhoud van de website en de aanpak van hun online marketing. Met oog voor gebruiksvriendelijkheid, vindbaarheid in Google en het verzamelen van kwalitatieve leads.

“SEO en SEA kan je niet als 2 afzonderlijke online kanalen bekijken. De kunst is om de goede mix tussen beide te vinden en zo je online leads een flinke boost te geven.” – Jelle Ryckoort

Beantwoord de vragen van je klanten

Of het nu blogberichten, FAQ-pagina’s of uitgebreide productpagina’s zijn … Het is vooral belangrijk om op je site een antwoord te bieden op de vragen die je potentiële klanten (in dit geval studenten en hun ouders) hebben.

Organisch scoren met je site is geen zaak van vrijblijvend content schrijven. Antwoord op de concrete vragen die je potentiële klanten hebben.

Eén van de belangrijkste diensten die Rebus aanbiedt is de voorbereidingscursus voor het toelatingsexamen geneeskunde. Hierrond werden een aantal blogberichten gecreëerd die antwoorden op veelgestelde vragen als “hoe slagen op het toelatingsexamen”, “wat verandert er in 2019 aan het toelatingsexamen” en “wat als je gebuisd bent voor het toelatingsexamen”.

Als we in Analytics naar de meest bezochte organische landingspagina’s kijken, zien we dat de blogberichten naast de homepagina de voornaamste bron van bezoek zijn. De pagina’s vervullen een belangrijke rol in de customer journey van de potentiële klanten en leveren ook een flink aantal rechtstreekse leads op. Procentueel komt een kleine 60% van de leads uit het organische bezoek voort.

Performante Google Ads

Naast bovenstaande SEO strategie lanceerden we voor Rebus ook een performante Google Ads campagne. In de campagnes richten we ons op de verschillende diensten die Rebus aanbiedt. Het maandelijkse budget wordt aangepast aan de piekmomenten tijdens het jaar. Belangrijke periodes zijn bijvoorbeeld de herexamens of de maanden voor het toelatingsexamen geneeskunde.

Als zoekwoorden selecteerden we longtail keywords waarbij de bezoeker al een bepaalde intentie uitspreekt. Adverteren op algemene woorden als toelatingsexamen bleek niet succesvol genoeg. Specifiekere zoekopdrachten zoals ’toelatingsexamen 2019 voorbereiden’ zorgen voor gebruikers die minder bouncen, meer pagina’s bezoeken en last but not least vaker hun gegevens achterlaten.

De Google Ads zijn de perfecte aanvulling op het organische verkeer. De één kan bij Rebus niet zonder de ander. De pagina’s die voor Google geoptimaliseerd zijn, zijn ook de geknipte pagina’s om naar te adverteren. Dankzij de goede landingspagina’s ligt de kwaliteitsscore van de zoekwoorden steevast tussen 8/10 en 10/10, wat een belangrijke factor is in de kost per klik die je uiteindelijk voor een zoekwoord moet betalen.