Isabelle Beernaert


Kurt over de lange-termijn strategie voor Isabelle Beernaert
Isabelle Beernaert en Kurt Ostyn

Velen kennen haar nog als de intrigerende choreografe uit So You Think You Can Dance. Isabelle Beernaert wist er keer op keer de harten van kijkend Vlaanderen en Nederland te veroveren dankzij haar verrassende choreografieën.

Vandaag is Isabelle nog steeds een succesvolle choreografe in Nederland en België. En toch sprak ze Mex United aan. Waarom? Omdat ze het gevoel heeft dat ze nog veel mensen niet bereikt. Isabelle wil namelijk niet enkel dans brengen voor dansers. Ze wil iedereen -jong en oud, man of vrouw, rijk of arm- aanspreken en tonen dat dans een taal is.

Haar choreografieën zijn dan ook prachtige verhalen waar het publiek zich vaak in herkent en kan inleven. Dat maakt Isabelle Beernaert zo uniek. Als geen ander heeft ze het vermogen om het alledaagse, gewone leven om te zetten in een buitengewone choreografie. Het is haar ‘oneerlijk voordeel’, omdat het puur en onversneden uit haarzelf komt.

Het is wellicht één van de moeilijkste en tegelijk boeiendste opdrachten waar we met ons team vandaag voor staan. Er bestaat namelijk een groot vooroordeel over dans. We merken dat heel veel mensen dansvoorstellingen als iets elitair beschouwen. Ik moet toegeven dat ik hetzelfde gevoel had toen ik ooit een dansvoorstelling van de gerenomeerde Anne Teresa Dekeersmaeker bijwoonde. Zonder afbreuk te doen aan haar virtuositeit natuurlijk, maar ik snapte er niks van.

Wie een voorstelling van Isabelle Beernaert bijwoont daarentegen, hoeft geen voorkennis te hebben. Wel een hart…

Maar bon. Op een mooie dag kregen we dus een telefoontje van Isabelle Beernaert. Ze had in ons boek ‘Het Oneerlijk Voordeel’ de passage gelezen waarin ik haar mama had beschreven (p.93), en dat haar zeer erg aangesproken. Ze wou me ontmoeten.

Die eerste kennismaking zou mijn beeld over dans voorgoed veranderen… Al vlug bleek dat elke dansvoorstelling een hoofdstuk uit het woelige levensverhaal van Isabelle is. Verhalen die iedereen herkent en misschien ook zelf meemaakte. Die herkenning is belangrijk. Mensen willen zich kunnen identificeren. Niet zozeer met onbereikbare helden, maar wel met gelijken. Andere mensen die ook worstelen met hun zelfbeeld, met hun sterktes en zwakten. Met strubbelende relaties. Als man en vrouw. Moeder, vader, dochter, zoon. Zussen onderling. Door die emoties en frustraties naar dans te vertalen, wordt elke voorstelling van Isabelle Beernaert een loutering voor de toeschouwer. Dat is haar sterkte.

En dit is dus het verhaal dat we naar het brede publiek moeten weten te brengen… Geen sinecure in een maatschappij die gekenmerkt wordt door vluchtigheid en oppervlakkigheid.

Onze strategie is dan ook een lange-termijn strategie. Want die zekerheid hebben we: wie ooit een voorstelling van Isabelle Beernaert meemaakte, komt bijna zeker ook naar de volgende productie kijken. We moeten dan ook zeer sterk inzetten op storytelling en sociale media. De vele lovende recencies moeten het grote publiek bereiken. Het unieke levensverhaal van Isabelle Beernaert moet voor iedereen toegankelijk zijn. En daar dragen wij met ons team graag een steentje toe bij.

De grote test kwam er op 21 december. Omdat Isabelle al meer dan 20 jaar niet meer in haar geboortestad Kortrijk was geprogrammeerd (sant in eigen land?), reserveerde Mex United zelf de Kortrijkse Stadsschouwburg. Make-it-happen, zo noemen we dat. En jawel: de zaal zat afgeladen vol. Heel veel toeschouwers die voor het eerst in hun leven een dansvoorstelling bijwoonden waren euforisch. De minutenlange staande ovatie sprak boekdelen. Laat Me was een schot in de roos. Het prachtig en uitgebreid programmaboek dat elke aanwezige gratis werd toegereikt, zorgt ervoor dat je ook nadien kan nagenieten van de dans en het verhaal.

Laat me Isabelle Beernaert

Dwars tegen de snel-snel communicatie in, zorgden we voor een documentaire waarin Isabelle Beernaert, doorheen haar geboortestad Kortrijk haar aangrijpende levensverhaal brengt en haar passie voor dans deelt. De docu werd reeds duizenden keer bekeken. In binnen en buitenland. Benieuwd? Registreer je hier.

En natuurlijk doen we er alles aan om dit unieke verhaal nog meer in de kijker te zetten. Ik hoop stiekem op een passage van Isabelle Beernaert in Touché met Friedl’ Lesage (Radio1), en de plannen voor een boek worden heel concreet.

Daarnaast zullen we met Mex United meehelpen om de structuur rond Isabelle Beernaert te versterken. Vandaag overleeft zij zonder subsidies! Elke voorstelling is dan ook een groot risico. Dat kan niet. Dag mag niet. Ook die uitdaging willen we niet uit de weg gaan.

Maar weet je wat? Stop met lezen. Boek een ticket 🙂




"Als geen ander heeft Isabelle het vermogen om het alledaagse, gewone leven om te zetten in een buitengewone choreografie. Het is haar ‘oneerlijk voordeel’, omdat het puur en onversneden uit haarzelf komt."

Kurt Ostyn marketing strateeg

Kurt Ostyn
marketing strateeg


Meer weten over deze case?

We delen graag meer inzicht in deze case en projecteren dit graag naar uw situatie. 

Contacteer ons